راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه باید مانند چین متکی به خود باشد

روسیه در آغاز

بازگشت به گذشته!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

یوری آفونین، یکی از معاونین دبیر کل حزب کمونیست روسیه روز 18 نوامبر، با شرکت در گفتگوی تلویزیون کانال اول تلویزیون روسیه گفت: "روسیه باید همانند جمهوری سوسیالیستی چین، بر نیرو و امکانات خود اتکا داشته باشد." او این نظر را در بحث در باره نتایج انتخابات کنگره آمریکا بیان کرد و افزود:

سیاست حاکمیت در آمریکا مانند پاندول ساعت در حرکت است. دو حزب بزرگ در این کشور وجود دارند و ارگان های تصمیم گیری با جلب آرای رای دهندگان پیوسته میان این دو حزب دست بدست می شود. در دوره ای شهروندان از یک حزب، رئیس جمهور انتخاب می کنند، بعد از گذشت نیمی از دوره، از انتخاب خود سرخورده شده و در انتخابات کنگره به دیگری رای می دهند. با این وصف هیچ چیز اساساً تغییر نمی کند، زیرا هر دو طرف ارتباطات تنگاتنگی با سرمایه داران بزرگ کشور دارند و سیاست ها را در راستای منافع آنها دنبال می کنند.

 در کشور ما، برخی از کارشناسان در این اندیشه هستند که پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره می‌تواند به نفع روسیه باشد، چون تصور می‌ کنند که آنها کمک های نظامی به اوکراین را کاهش خواهند داد. در حالی که نباید در باره تغییر جدی در سیاست ایالات متحده دچار توهم شد.

 وی با اشاره یکی از فرازهای سرود انترناسیونال که می گوید: «بر ما نبخشند فتح و شادی/ نه خدا، نه شاه, نه قهرمان. آزادی خود بدست آریم/به نیروی بازویمان گفت: روسیه مبارزه برای رهایی خود از وابستگی نیمه استعماری به امپریالیسم غربی را که پس از نابودی اتحاد جماهیر شوروی به چمبره آن  گرفتار آمده بود آغاز کرده است و هیچ جمهوری خواهی در این رهایی به ما کمک نخواهد کرد.

عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد، متن سرود انترناسیونال، از طرف عموم کارگران در چین سوسیالیستی به خوبی فهمیده و شناخته شده است، آنها آگاهند و از همین روی، فقط به نیروی خودشان متکی هستند. روز گذشته، مقامات غربی به دلیل این که شی جین پینگ، با لباس نظامی از واحدهای ارتش چین بازدید کرد، بسیار بر آشفته و نگران شدند. آنها می گویند، این نشانه ای از وقوع قریب الوقوع جنگ در تایوان است.

 یوری آفونین، در باره اینکه جمهوری خلق چین، در آینده نزدیک مسئله بازگشت تایوان را به سر زمین اصلی با توسل به زور حل خواهد کرد ابراز تردید نمود. زیرا او معتقد است که چینی‌ها اصولا برنامه‌ ریزی های طولانی اساسی و بلند مدت دارند و به تدریج برنامه‌های خود را به اجرا در می آورند. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی نابود شد، چینی ها، سال ها تجربه غم انگیز ما را مطالعه کردند تا مرتکب اشتباهاتی از نوع خطاهای رهبران اتحاد شوروی نشوند. ضمن اینکه ما شکی نداریم که جمهوری خلق چین، از رویارویی جنگ کنونی ما با غرب درس‌های با اهمیتی را خواهد گرفت. این جنگ در عمل نشان داد که برای پیروزی به سه مؤلفه نیاز است اولین آن مربوط به ایدئولوژی است و جمهوری خلق چین از نظر ایدئو لوژی با تجربه گرانقدری که از گذشته دارد، با مشکلی مواجه نخواهد شد. اگر در اواخر ریاست جمهوری «هوجینتائو» ( رئیس جمهور سابق)، گرایش های غربگرایانه در سمت گیری سیاست چین مشاهده گردید و مظاهر فساد در حال رشد بود، «شی جین پینگ» توانست با آن گرایش ها به مبارزه برخیزد و آن‌ها را ریشه کن کند. چنانکه هم اکنون در عمل وحدت ایدئولوژیک درونی قوی و تزلزل ناپذیر به دست آمده است. مؤلفه دوم قدرت اقتصادی است. جمهوری خلق چین، طی سال‌های گذشته نرخ رشد بالای اقتصادی را از خود نشان داده است و امروز تولید ناخالص داخلی این کشور، از نظر برابری قدرت خرید، 20 درصد از ایالات متحده بالا تر است. وابستگی اقتصاد چین به بازارهای خارجی نیز به تدریج در حال کاهش است. اگر در سال 2006 سهم درآمد صادراتی در تولید ناخالص داخلی چین 36 درصد بود، اکنون این رقم به 20 درصد رسیده است. در حالی که سهم ایالات متحده از صادرات در تولید ناخالص داخلی تنها 10٪ می باشد.

و سرانجام، سومین مؤلفه لازم برای پیروزی، قدرت نظامی است. پکن به خوبی و درستی می‌داند که تایوان، با تلاش ایالات متحده و متحدین آن از چین جدا شد و واشنگتن از تایوان از جمله با زور اسلحه دفاع خواهد کرد. آیا جمهوری خلق چین، برای چنین رویارویی آمادگی دارد؟ بودجه نظامی چین تا به حال 3 برابر کمتر از آمریکا بوده است. لازم به یاد آوری است، کنگره بیستم حزب کمونیست چین- که اخیراً تشکیل شد، برنامه مبسوطی را برای سال‌های آینده جهت تقویت نیروهای مسلح چین ترسیم کرد. زمانی که این برنامه اجرا شود، غرب ممکن است متوجه شود که ماشین نظامی آن‌ها دیگر قادر به مقابله با ارتش آزادی بخش تقویت شده جمهوری خلق چین نخواهد بود. در این صورت چه بسا امکان دارد مسئله تایوان در آینده به طور مسالمت‌ آمیز حل شود. علاوه بر این، در طول سال ها، - حتی در حال حاضر نیز- تایوان اهمیت خود را به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی نیمه هادی ( تهیه قطعات خاص برای تولید در کشور های دیگر) در جهان تا حد زیادی از دست داده است: ایالات متحده در حال انتقال تولید به کشور خود است، چین نیز به طور فعال صنعت نیمه هادی را توسعه می دهد. بنابراین، چین اکنون نیازی به شروع یک درگیری نظامی ندارد و چه بسا تا چند سال دیگر قادر خواهد بود تایوان را بدون جنگ پس بگیرد، با توجه به اینکه با حوصله برنامه های خود را دنبال می کند، یعنی مانند هنگ کنگ و ماکائو. تایوان نیز می تواند مجددا به ترکیب چین برگردد، مشروط بر اینکه مدل اقتصادی برای مدت طولانی حفظ شود. اما در بازگشت آن به چین شکی نیست و این پیروزی دیگری برای سوسیالیسم چین خواهد بود!

 

 

https://www.rline.tv/news/2022-11-18-yuriy-afonin-nam-nado-polagatsya-na-sobstvennye-sily-kak-eto-delayut-v-sotsialisticheskom-kitae

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 858  - 2 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت