راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

"لولا" برای

همه مردم برزیل

حکومت خواهد کرد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

مصاحبه روزنامه اومانیته با "سادوک داسیلوا سانتوس"، تحلیلگر مسائل زیست محیطی در برزیل درباره بازگشت "لولا" به کاخ ریاست جمهوری این کشور:

 

اومانیته: لولا به عنوان رئیس جمهور برزیل انتخاب شد اما با اختلاف کمی. بولسونارو شکست راست افراطی را بدون اینکه رسماً آن را تصدیق کند پذیرفت. مردم برزیل آینده خود را چگونه می بینند؟

- انتخابات 2022 برای همه شگفتی بزرگی بود، به ویژه با توجه به حداقل اختلاف آرا بین دو نامزد. این انتخابات دوران "بولسوناریستا" محافظه کاری رادیکال و میهن پرستی کاذب را برجسته کرد. این میهن پرستی کاذب تأثیر بسیار زیادی داشت زیرا بخشی از یک دین بود، مسیحیتی که کاملاً مسیحی نبود تا بولسونارو را رهبر خود کند. شکست بولسونارو برای لولا مهم تر است. به این معنا که جمعیت برزیل آینده را با خوش بینی فراوان به مسائل مربوط به آموزش، بهداشت، زیرساخت ها، شهرنشینی و افزایش ابتکارات به نفع شرکت ها و صنایع می بینند.

همه این اطلاعات،  مثبت است و توسط کل جهان به اشتراک گذاشته شده و امیدی را برای بهبود زندگی مردم برزیل به ارمغان می آورد که امیدوارند با انتخاب لولا، تأثیر مستقیم بر تورم و سرمایه گذاری های بین المللی در زمینه های فناوری یا علم داشته باشد. این دوقطبی بودن سیاسی، این گسست، همانطور که با نتایج انتخابات دیدیم، بسیار عادی است، بخشی از تاریخ برزیل است، و آن هم بسیار قبل از «دموکراتیک‌ سازی مجدد» این کشور. این سوال در مورد جدایی بین حزب راست طرفدار جنوب و حزب کارگر طرفدار شمال شرق PT ، (تشکیلات  لولا) تقریباً پوچ است زیرا لولا برای چپ ها حکومت نمی کند، بلکه برای همه نیازمندان، به ویژه برای کارگرانی که با انها ملاقات می کند، حکومت می کند. برای کارگرانی که تنها حداقل نیازهای خود را از طریق حداقل دستمزد برآورده می کنند تا تمام خانواده خود را تغذیه کنند. هدف لولا این است که برزیل را در رتبه بندی جهانی، به ویژه برای تولید ناخالص داخلی بهتر، قرار دهد و در حقیقت جابجا کند. این سوال از حکومت لولا نه تنها به فقرا بلکه همه برزیلی ها مربوط می شود.

اومانیته: چپ برزیل چقدر می تواند به ارتشی که افسران ارشد آن گفته اند می خواهند به نتایج انتخابات احترام بگذارند اعتماد داشته باشد؟

- دولت بولسونارو نشان داد که هر تصمیم دادگاه فدرال دادگستری برزیل، که در خدمت آن است، به رسوایی ها و مبارزات رسانه ای منجر می شود. بولسونارو مانند حامیانش به قانون اساسی احترام نمی گذارد. آنها به صراحت ادعا کردند که تقلب هایی در سیستم رای گیری الکترونیکی وجود دارد که می تواند به نفع رقیب او، لولا باشد. آنها همیشه با صراحت اعلام کرده اند که به آرای الکترونیکی احترام نمی گذارند. حامیان و طرفداران او(در شبکه های اجتماعی) نیز خواستار مداخله نظامی در صورت شکست شده بودند. بولسونارو، به این معنا، در این راستا حتی  گروهی از نیروهای مسلح را تشکیل داده و سازماندهی کرده است که هدف آن اجرای یک "پوچ " نظامی است. امروز برزیل به دو قسمت تقسیم شده است که از یک سو 50 درصد محافظه‌کاران این ایده را تبلیغ می‌کنند که بولسونارو از خانواده‌ها دفاع می‌کند و هنوز نتیجه صندوق‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و از سوی دیگر، یک چپ اجتماعی که واقعاً از این ترسیده است. نیروهای مسلح می توانند در هر زمانی در نتیجه انتخابات مداخله کنند. این مداخله از زمانی که اعلام مداخله نظامی در صورت شکست در مصاحبه‌های بولسونارو اعلام شد، علنی  شد و بولسونارو تاکید کرد که «دادگاه وجود ندارد. دیوان عالی من هستم...».بولسونارو

اومانیته: برزیل با 8.5 میلیون کیلومتر مربع مساحت پنجمین کشور بزرگ جهان است. این کشور تقریباً 215 میلیون نفر جمعیت دارد و در سال 2017 تولید ناخالص داخلی آن 2000 میلیارد دلار بوده است. از 26 ایالت فدرال تشکیل شده است. اکثریتی که به لولا رای دادند چه کسانی هستند؟

- نتایج انتخابات مشابه نتایج انتخابات چهار سال پیش بود، بویژه با دوگانگی بین مناطق شمال و جنوب. در واقع، 80 درصد مردم شمال شرق طرفدار لولا هستند در حالی که 80 درصد از مردم مناطق جنوبی به نفع بولسونارو رای دادند. امسال نیز با یک تحول استراتژیک در جنوب شرقی، یعنی بازگشت لولا به ایالت Minas Gerais که پیروزی نهایی او را فراهم کرد، روبرو شدیم. مناطق شمال شرق با تأیید اعتماد خود پس از پروژه های مثبت بزرگ برای این مناطق، بار دیگر نشان دادند که با لولا هستند. ما انتقال آب از "ریو سائو فرانسیسکو "را به یاد می آوریم، اصلاحی با هدف اتصال مجدد رودخانه ای که از جنوب می آید برای جمعیتی که در منطقه شمال شرق زندگی می کنند که  دسترسی محدود به آب دارند و از آب محروم بودند. کارگران، دهقانان در روستا به لولا رای دادند. مناطق  شمال شرق به قدرت لولا برای حکومت ملی خود و رشد این مناطق استراتژیک اعتماد دارند.

اومانیته: لولا می تواند با اطمینان به کدام گروه های اجتماعی تکیه کند؟ کشاورزان ؟ کارگران؟ جوانان؟ اتحادیه های کارگری؟ کلیسا؟

- گروهی که بیشترین اعتماد را به چپ و لولا دارد، بدون شک کارگران کشاورزی اند که زمین کشاورزی ندارند. این کارگران برای تولید محصولات کشاورزی که متعلق به  زمین داران بزرگ است کار میکنند. کشاورزی بدون مواد شیمیایی، کود و آفت‌کش‌ها. این کشاورزان زمین ندارند و زمینی که بر روی ان کار میکنند هنوز ملی اعلام نشده است. میلیون ها هکتار زمینی که در انحصارتاجران بزرگ است. کارگران علیه این مینداران بزرگ مبارزه می کنند. گروه اجتماعی دیگری که از لولا حمایت می‌کند، کشیش‌ها، روحانیون ارتدوکس‌ هستند که در جنبش‌های اجتماعی در جوامع پیرامونی شرکت کردند و به ‌ویژه برای کودکانی که وعده‌های غذایی روزانه کم دارند یا اصلاً غذا نمی‌خورند، فعالیت میکنند. انها درانتخابات شرکت کردند و از لولا حمایت کردند. در نهایت، اتحادیه متالورژی که لولا برای مدت طولانی رهبری آن را بر عهده داشت، آشکارا از لولا حمایت بی‌وقفه می کنند. اتحادیه  کارگری "پ ت " نیز از حمایت لولا دریغ نمیکنند. این اتحادیه فراگیر که برای بهبود شرایط کار مبارزه می‌کند، در زمان ایجاد، یک جنبش کارگری بدون وابستگی سیاسی بود.  در مورد جوانان، باید بگویم که جنبش‌های درون دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی با ترویج قانون سهمیه‌بندی که توسط لولا وضع شده است، برای برابری اجتماعی مبارزه می‌کنند و حامی لولا هستند. این قانون به جوانان سیاه پوست اجازه می دهد از سهمیه های دانشجویی برخوردار باشند  و در دانشگاه های فدرال تحصیل کنند. این قانون چپ های برزیل است که راستگرایان  با آن مخالفند. با ایجاد برنامه‌های توسعه اجتماعی، لولا دسترسی نوجوانان و جوانانی را که نمی‌توانستند تصور کنند که بتوانند در این مؤسسات تحصیل کنند، تسهیل کرد. جوانان و خانواده های فقیر، سیاه پوستان و کودکانی که همراه والدین خود کار می کنند، می دانند که PT، حزب کارگران برزیل از طریق لولا، برای آموزش آنها سرمایه گذاری کرده است. "لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا" رئیس‌جمهوری است که بیشترین تلاش را برای آموزش داشته است. من در دوران کودکی، همراه با خانواده‌ام، توانستم از پروژه‌های اجتماعی بهره ببرم که با کمک‌های مالی دولتی مانند «بولسا فامیلیا» (کمک هزینه تحصیلی خانوادگی) به من امکان خرید وسایل مدرسه را می‌داد. ایجاد این برنامه های اجتماعی با ارائه پاسخ های مشخصی مانند کمک هزینه "مدرسه" برای خرید وسایل مدرسه، زندگی جایگزینی را برای جوانان غوطه ور در مواد مخدر و جنایت ارائه کرد. کمک هزینه خانواده ("bolsa familia )  و کمک هزینه مدرسه ("bolsa escola") ضروری است. مشاهده سیاسی شدن جوان برزیلی با دعوای ایدئولوژیکی که در شبکه های اجتماعی می بینیم، جالب است. لولا همچنین با به اشتراک گذاشتن کمپین دیجیتالی خود که توسط بسیاری از جنبش های فمینیستی، ضد نژادپرستی و محیط زیستی انجام شده، از این ابزارها در انتخابات به خوبی استفاده کرد.

اومانیته: زیرزمین برزیل سرشار از طلا، بوکسیت، منگنز، نیکل، اورانیوم و نفت است. چگونه می توان توسعه تولید این مواد اولیه را با احترام به محیط زیست هماهنگ کرد؟ در مورد جنگل زدایی جنایتکارانه آمازون، آیا می توان امیدوار بود که آسیب جنایتکارانه مورد حمایت بولسونارو را ترمیم کنیم؟

- علاوه بر بهره‌برداری از این مواد معدنی، طبیعت از تاثیرات مخرب فزاینده دولت بولسونارو رنج می‌برد که تمام روشهای  کنترل منظم بر بهره‌برداری از معادن را کنار گذاشت. در برزیل، یک پلیس محیط زیست وجود دارد که دارای یک صندوق سرمایه گذاری برای نظارت بر این فضاهای طبیعی است، اما در سال های اخیر شاهد کاهش شدید سرمایه آن به نفع سرمایه گذاران خصوصی بودیم. هدف سرمایه گذاران مورد حمایت بولسونارو، بهره برداری آنارشی و بی حد و حصر از طبیعت بود که باعث آسیب های ویرانگر و یک فاجعه زیست محیطی جدی شد. این بهره برداری بدون هیچگونه کنترلی، طبیعت برزیل را هم در آمازون و هم در شمال شرق و"سئارا" از بین می برد. تأثیرات زیست ‌محیطی آنقدر شدید است که احیای جنگل‌های این زیست‌توده‌ها که بتواند نیازهای جهان را برآورده کند، کاملاً بعید است. امازون در سراسر جهان شناخته شده است. وقتی از بلایای زیست محیطی صحبت می کنیم، به آمازون فکر می کنیم، اما در "فورتالزا"، دولت بولسونارو قوانین را به نفع سرمایه داران کاهش داد تا شرکت های بزرگ و مالکان خصوصی بتوانند از پوشش گیاهی شمال شرق، تپه های شنی، رودخانه ها، تالاب ها برای ایجاد مسکن خود استفاده کنند. استراحتگاه های خصوصی، توسط شرکت های شناخته شده در بازار، در مناطقی که باید حفظ شود ساخته شده است که توسط دولت نظارت نمی شود. من در سواحل "فورتالزا" زندگی می‌کنم، جایی که تاجران سواحل را اشغال می‌کنند و مناطق وسیعی را خصوصی می‌کنند تا شرکت‌های بزرگ در انجا ساخت ساز کنند، انها با فروش محصولاتشان به فقیرترین افراد بهره مند میشوند. زندگی حیوانات وحشی مانند لاک‌ پشت‌ها در این منطقه غیرممکن شده. در محله ای که من زندگی می کنم، منطقه ای بسیار توریستی است که چندین زیست بوم در آن به دلیل گردشگری از بین رفته است. مشکلات زیادی در رابطه با آمازون وجود دارد، اما در ایالت ما تپه‌ها، رودخانه‌ها و بیوم‌های مختلفی وجود دارد که باید به جای تبدیل شدن به مقاصد گردشگری محافظت شوند (تپه‌های شنی سابیاگوادا، منطقه فورتالزا، در پی اعتراضات سبز حفظ شده‌اند.) ما شاهد وضعیت غصب خاک و قوانین خاک هستیم که دولت و قوانین «بولسوناریستی» ازبهره برداری منظم از این زمینها واشتغال کار در ان خودداری می کرد و فقط در فکر بهره برداری کوتاه مدت باسود بیشتر از این مناطق بود. ماهیت و مسائل اجتماعی مردم برزیل به ویژه در منطقه ما به طور ذاتی با هم مرتبط هستند. ما در حال حاضر شاهد مبارزه ماهیگیرانی هستیم که هیچ حمایت اجتماعی یا دسترسی به بازنشستگی ندارند و انها  در عین احترام به مناطق طبیعی  و محافظت و کنترل ان ، سهم زیادی در اقتصاد منطقه ما دارند.

اومانیته : سنا، مجلس برزیل و همچنین بزرگترین شهرها از نظر سیاسی در جناح راست قرار دارند. آیا لولا امکان اجرای سیاست اجتماعی را دارد؟

- این سوال به محض اعلام نتایج انتخابات مورد بحث قرار گرفت و می دانستیم که این نتایج حاکی از تقسیم دولت آینده است. لولا تلاش می کند تا از حمایت نیروهای میانه رو در سنا برخوردار شود، بین راست و چپ تعادل ایجاد کند تا قوانین سرمایه گذاری برای آموزش و بهداشت را به تصویب برساند که امروز به دلیل هزینه های اضافی بودجه متوقف شده است. من به دولت ارتباطات به ریاست لولا اعتقاد دارم، کسی که خیر برزیل را می‌خواهد، کسی که نه برای یک حزب، بلکه برای همه مردم برزیل حکومت می‌کند. ما می توانیم ایده ها، افکارمان را برای جامعه ای بهتر گسترش دهیم تا ارتباط روشن و شفافی بین احزاب، مردم و سیاستمداران بوجود آید!

. Brésil. « Lula ne gouverne pas pour la gauche mais pour l’ensemble des travailleurs » | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 859  - 9 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت