راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگو دولت ونزوئلا

 با مخالفان

برای "وحدت ملی"

"عسگر داوودی"

  

دولت و اپوزیسیون ونزوئلا روز شنبه 26 نوامبر در مکزیک دومین توافقنامه مرحله‌ای را تحت عنوان «حمایت اجتماعی» امضا کردند.

هيات دولت ونزوئلا روز جمعه 25 نوامبر وارد مکزيک شد تا روند گفتگو با اپوزيسيون را از سر گرفته و دومين توافق را برای حفاظت از جمعيت کشور آمريکای جنوبی امضا کند.

بدین ترتیب روند گفتگو میان طرفین که بیش از یک سال پیش به حالت تعلیق درآمده بود، با میانجیگری نروژ در مکزیک از سر گرفته شد.

در همین راستا سفارت نروژ در مکزیک و آمریکای مرکزی از طریق شبکه های اجتماعی خود گزارش داد که دولت ونزوئلا و مخالفان «تصمیم گرفته اند روند گفتگو و مذاکره در مکزیک را در ۲۶ نوامبر با همکاری های نروژ از سر بگیرند.»

بدین ترتیب با حضور مارسلو ایبراد، وزیر امور خارجه کشور میزبان، طرفین دومین توافق تحت عنوان «برای حفاظت از مردم ونزوئلا» را امضا کردند. بر اساس یک بیانیه دولتی، آنها همچنین به تقویت خدمات انرژی، آموزش و توجه به فوریت های طبیعی تاکید کردند.

این توافق سازوکارعملی برای رسیدگی به نیازهای حیات اجتماعی کشور ایجاد می کند و هدف آن بازیابی دارائی های مشروع، متعلق به مردم ونزوئلا است که به طور غیرقانونی با اقدامات تحریمی یک جانبه اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به این کشور آمریکای جنوبی تحمیل شده است.

پس از امضای این سند، رئیس هیئت مذاکره کننده در این گفتگوی صلح «خورخه رودریگز»، امضای خود را به مردم ونزوئلا، که مقاومت کردند، تقدیم کرد و تاکید کرد: «ما هیچ نوع تجاوز خارجی، دخالت خارجی، اقدام به تهاجم را نمی پذیریم.»

خورخه رودریگز، رئیس هیئت دولت در میز گفتگو مکزیک همچنین، در بیانیه ای اعلام کرد که توافق اجتماعی دوم «سازوکار عملی ایجاد می کند که هدف آن پرداختن به نیازهای حیاتی اجتماعی و پرداختن به مشکلات خدمات عمومی، بر اساس بازیابی منابع مشروع، اموال دولت ونزوئلا است. که توسط کشور های سرمایه داری غرب مسدود شده است.»

این سند نشان می دهد که از این دارایی ها که «به طور غیرقانونی و به ناحق مسدود شده اند» برای تقویت سیستم بهداشتی، سرویس برق و توجه به بخشی از زیرساخت های مدرسه، نیازهای حاصل از اورژانس به دلیل باران ها و برنامه های حمایت از مواد غذایی استفاده خواهد شد.

از طریق این بیانیه، رد بازداشت «الکسی ساب» دیپلمات ونزوئلایی تأکید شد. (الکسی ساب، تاجر ۴۸ ساله کلمبیایی، دوازدهم ژوئن 2000، هنگامی که هواپیمای خصوصی اش در جزایر دماغه سبز (کابو ورده) در میان اقیانوس اطلس برای سوخت‌گیری توقف کرده بود به سفارش آمریکا باتهام پول شوئی دستگیر شد. این میلیاردر کلمبیایی به خواسته آمریکا همچنان در زندان دولت «دماغه سبز» به سر می برد و آزادی او منوط به موافقت آمریکا است. 

وکلای آقای ساب اخیرا اسناد مفصلی در مورد او به «خبرگزاری رویترز» ارائه دادند که نشان می‌دهد، دلیل اصلی دستگیری او چیزی غیر از دلیل اعلام‌شده توسط غرب می باشد. این وکلا گفتند آقای ساب در حال سفر از ایران به ونزوئلا بوده که دستگیر شده است. به گفته آن‌ها، او به عنوان فرستاده ویژه «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا، به ایران رفته بود تا مسئولان ایرانی را راضی کند به ونزوئلایی‌ها بنزین و کمک های بشردوستانه بفرستند.م) 

 

«خورخه رودریگز»، رئیس این هیئت و رئیس مجلس ملی ونزوئلا «آزادی فوری او» را خواستار شد. علاوه بر این، او متذکر شد که «امیدوارم ادامه روند گفتگو ها امضاء توافقنامه سوم را نیز در آینده میسر کند» موضوع جالب توجه در این گفتگوها بالا بودن میزان تعداد جوانان، در بین هیئت دولتیِ اعزامی از ونزوئلا می باشد.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_XwGYmajydc&feature=emb_title

 

فیلم ورود و سخنرانی مقدماتی مسئول هیئت ونزوئلا برای آغاز مجدد گفتگو با اپوزيسيون!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 859  - 9 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت