راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زلنسکی نمیخواهد

 زیر بار مسئولیت

جهانی برود!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

اجلاس چند جانبه سران 20 کشور ثروتمند در اندونزی، جنگ اوکراین را محکوم کرد و در عین حال خواستار مذاکره بین مسکو و کیف شد. هدف: تنش زدایی در دنیایی که رکود عمومی آن را تهدید می کند، بیش از هر زمان دیگری ضروری است .

نشست 20 کشور ثروتمند بر لزوم  کاهش تنش ها در منطقه و برقراری صلح دراوکراین تأکید کرد اما واشنگتن و متحدانش همچنان مصمم به  تشدید جنگ در اوکراین هستند.

ارتش روسیه دست به یک عقب نشینی تاکتیکی در خرسون زد و بسیاری از کشورهای نوظهور بر مخالفت با قطع روابط با مسکو پافشاری می کنند.

جنگ اوکراین روابط بین کشورهای اروپایی را مختل کرده است و انها باید در مورد نقش خود در جنگ اوکراین تجدید نظر کنند به دو دلیل اصلی: افزایش بحران اقتصادی جهانی و  کمبود انرژی.

نگرانی‌ها روز به روز بیشتر تشدید می‌ شود بویژه با استراتژی ناتو که از منطق جنگ پیروی می کند.

ظهور چین برای کاهش تنش‌هایی که صلح جهانی را تهدید می‌کند، در اجلاس سران 20، در مرکز توجه قرار گرفت. در صحنه بین المللی، رئیس جمهور شی جین پینگ علیه "هر گونه استفاده از سلاح های هسته ای" هشدار داد. چین  حمایت خود از کرملین را پنهان نکرد و در عین حال، رهبر چین در تقبیح جنگ تجاری و فناوری دولت بایدن علیه کشورش کوتاهی نکرد و گفت سیاست امریکا "یک اشتباه بزرگ" با آسیب های جانبی برای همه جهان است که "با یک رکود شدید اقتصادی منجر می شود". زمانی که رهبر چین از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده سخن گفت و آن را محکوم کرد از آرژانتین تا برزیل تا آفریقای جنوبی و ترکیه آن را تائید کردند. اکنون چندین ماه است که این کشورها با انفجارهای تورم و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی خود روبرو شده اند. به دلیل هژمونی پول ایالات متحده، شرکت های دولتی یا خصوصی این کشورها در واقع در دوره طولانی که نرخ های بهره فدرال رزرو صفر بود، به طور گسترده به دلار بدهکار شدند. اکنون که نرخ بهره با سرعت بالا می‌رود، این کشورهای گرفتار قادر به بازپرداخت صورت حساب‌های خود نیستند. به همین دلیل این کشورها به ضرورت پایان دادن به نقش جهانی دلار تاکید می کنند. همه نگران مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی اند و آرزویشان یافتن جایگزینی برای دلار و نظم جدید جهانی است که در نشست "بالی" نیز آن را مطرح کردند.

فراخوان کشورهای حاضر در اجلاس 20  برای آرامش و صلح ناشی از وحشتی است که همه آنها از انفجار بحران در کشورهای خود دارند. به همین دلیل استدلال‌های رهبر چین برای تنش‌زدایی در اوکراین و روابط اقتصادی متعادل‌تر جهانی برای رویارویی با رکود مورد استقبال قدرت‌های جنوب قرار گرفت و حتی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز پس از صحبت دوجانبه با شی جین پینگ در بالی اذعان کرد: "ما احساس می کنیم که چین برای یافتن راه حلی برای صلح  تلاش می کند". سفر اولاف شولز، صدراعظم آلمان به پکن نتیجه همان نکاتی است که مکرون به آن اشاره کرد.

علی‌رغم اظهارنظرهای تحریک‌آمیز در امریکا رسانه‌های اروپائی بر لزوم حفظ «مبادلات قوی در همه زمینه‌ها» با کشورچین تأکید می کنند. المان اولین شریک چین با اقتصاد پیشرو در اتحادیه اروپاست. آیا تنش زدایی در اوکراین می تواند آغاز شود؟ هیچ چیز واقعا تضمین شده نیست. موشکی که به طور غیرمنتظره در خاک لهستان سقوط کرد، به زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، این امکان را داد که ناتو را به عکس العمل علیه روسیه فرا بخواند و جنگ سوم را آغاز کند اما این فراخوان تنها بی مسئولیتی زلنسکی را به جهانیان نشان داد. پرتاب موشکی که سرانجام معلوم شد از پدافند ضد هوایی اوکراین شلیک شده بود!

. Du sommet du G20 émerge un espoir de paix en Ukraine | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 859  - 9 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت