بازگشت

 

 

پاسخ ما
به پیام های شما

 

تاریخ حزب توده ایران را از زیر غباری که حاکمیت در جامعه پاشیده باید بیرون کشید و در برابر نسل جدیدی قرار داد که اگر مردان و زنانی 28 ساله هم باشند، تازه در سال انقلاب متولد شده اند. اگر غفلت کنیم، جریانات ماجراجو بنام مارکسیست و بنام کمونیست موجب همان فاجعه آفرین هائی در آینده خواهند شد که سرگذشت آنها در سال تاسیس حزب توده ایران را به قلم محمد عموئی در همین شماره راه توده می خوانید و بنام کنفدراسیون دانشجوئی و انواع گروه های سرخ و صورتی، پس از انقلاب 57 بخشی از نسل جوان ایران را توانستند بدنبال خود بکشانند.
باز هم تکرار تقاضای یاری از همراهان راه توده جهت انتشار دو کتاب.

صفحه پاسخ به پیام های این شماره را هم با تکرار تقاضای یاری از همراهان برای انتشار دو کتاب "بازی شیطانی" و "هیتلر و آلمان ها" در یک مجلد و یا دو جلد مستقل شروع می کنیم و در ابتدای آن نیز از آناهید و فرید عزیر که با یاری بسیار ارزنده خود ما را در این راه و همچنین ادامه انتشار راه توده یاری کردند سپاسگزاری کرده و دستشان را از دور می فشاریم.

دوستان گرامی آیدین و آریو که تقاضای ارسال راه توده را کرده اید. شما از پیامگیر راه توده استفاده کرده اید و تصور می کنیم راه توده را دارید، البته شاید با کمی زحمت. بنابر این نمی دانیم تقاضای دوباره شما را چگونه ارزیابی کنیم. مگر آنکه در داخل کشور نباشید که این بحث دیگری است و باید مسئله داخل و یا خارج بودن از کشور را برای ما روشن کنید تا اقدام کنیم.

راه توده: دوست عزیر "بهروز" و دوستان عزیر جابر و پویان خواست مطابق تقاضای شما اقدام شد. البته در این میان به دوست خوبمان پویان توصیه می کنیم از ما انتظار دستچین کردن مقالات خوب و اخبار و سپس فرستادن برای وی را نداشته باشد. کمی هم به مشکلات ناشی از وقت و کار زیاد ما فکر کنید راه دوری نمی رود! از شما حرکت و از ما هم برکت. لقمه جویده را فقط پرندگان در دهان جوجه ها می گذارند!
راه توده: دوست عزیز "سعید" پیام شما دریافت شد. آثاری که شما اسم برده و از ما خواسته اید تقریبا همه آنها روی سایت راه توده هست. می توانید آن ها را چاپ کنید و یا روی سایت بخوانید. البته اگر در داخل کشور تشریف دارید کمی این کار، یعنی چاپ همه آنها یکجا دشوار است، اما بتدریج می توانید چاپ کنید و یا آنها را بخوانید. اگر در خارج از کشور تشریف دارید و کتاب ها را می خواهید که در این صورت بنویسید تا ببینیم چه می شود کرد.
نورکیا:سلام، ما در ایران هستیم و دسترسی به مطالب خیلی مشکل است لطفا به طور منظم راه توده را به ما برسانید.
راه توده: به روی چشم. اقدام شد. لطفا نتیجه را با پیامگیر راه توده اطلاع بدهید.
m.r.moaveni: پیشنهاد- با عرض سلام وخسته نباشید، من یکی از خواننده های راه توده هستم، به نظر من نشریه شما خیلی در گذشته مانده و مانند یک کتاب خاطرات شده، با وجودی که یاد کردن از خاطرات و اتفاقاتی که در گذشته حزب با آنها به نحوی مربوط می شود الزامی است، ولی به نظر من در این فاز زمانی حزب توده با توجه به سابقه خود انتظارات بیشتری از نقش حزب در اوضاع و احوال ایران داریم.
با آرزوی موفقیت
راه توده: دوست گرامی! از پیشنهاد شما که بیشتر به ایجاد یک دگرگونی در راه توده می ماند تا پیشنهاد متشکریم؛ اما تصور می کنیم شما در خارج از کشور بسر می برید و احتمالا از شمار نسل میانه ایرانیان خارج از کشور هستید. در نظر داشته باشید که ما با نسلی در داخل کشور سروکار داریم که تازه اگر مردان و زنانی 28 ساله هم شده باشند در سال انقلاب بدنیا آمده اند و اطلاعی از حضور سال های پرتلاطم دهه 50 و سال های پس از انقلاب هم ندارند. در دوران اخیر ما پیام هائی از داخل کشور دریافت داشته ایم که بواقع راهنمای اصلی ما برای انتخاب مشی و ساختار کنونی انتشار راه توده است. در حقیقت "سر از نو، روزی از نو" شده است و خانه را باید دوباره از نو ساخت. حتی اخیرا که ما اشاره کردیم در یکی از مطالب که رهبران حزب پس از انقلاب با رهبران وقت جمهوری اسلامی دیدارهای سیاسی و مذاکرات مهم سیاسی داشته اند عده به ما نوشته بودند: این دروغ است!
البته ما به آنها توصیه کردیم بروند کتاب های خاطرات هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام ریشهری را بخوانند.
وقتی نوشتیم که این حزب شاخه ندارد، بلکه یک تنه بزرگ و ریشه هائی در جامعه ایران دارد که باید با آن آشنا شوید، و در همین ارتباط نوشتیم یکبار در ایران یک کابینه ائتلاف ملی با شرکت سه وزیر توده ای تشکیل شده، عده از داخل ما را سئوال پیچ کردند که کجا اسناد این مسئله را می توانیم بخوانیم! اصلا خبر نداشتند.
تمام کتاب ها و آثار پایه ای حزب را در ایران جمع کرده و از آن بدتر، در سال های اخیر کسانی مانند باقر پرهام و دیگران و دیگران با بی مروتی آثاری را که حزب ما طی دهه های گذشته منتشر کرده بود را با کمی دستکاری و بنام خود و به اسم "ویرایش غیر حزبی" منتشر کردند. این یعنی از دور خارج کردن آن آثار حزب توده ایران. فکر نمی کنید زمان آن بود و هست که آن آثار روی شبکه اینترنت قرار بگیرد تا بخوانند و مقایسه کنند با آنچه در تقابل با حزب اجازه انتشار در داخل کشور می گیرد؟
بنظر ما و بموجب آگاهی از اوضاع کشور، باید بسرعت غبار را از چهره حزب پاک کرد و آن را به نمایش گذاشت. از گذشته باید گفت تا بتوان درباره امروز سخن گفت و این همان کاری است که راه توده می کند. شما شماره ای را نمی توانید پیدا کنید که در آن تحلیلی از اوضاع روز ایران منتشر نشده باشد. چه در دروانی که راه توده بصورت ماهنامه منتشر می شد و چه اکنون که بصورت اینترنتی انتشار می یابد.
اگر منظور شما نقل اخبار روز ایران است، که این کار و این وظیفه را ما برای خود قائل نیستیم. تفسیر مهم ترین اخباری که در هفته روی می دهد، بله! اما نقل و انتشار اخبار، آنهم پس از یک هفته و آن هم از کشوری که شب تا صبح اخبار مانند آوار فرود می آیند کار ما نیست و در دستور کار ما نیز قرار ندارد. راه توده یک نشریه روزانه و خبری نیست، بلکه هفته نامه ای تحلیلی- سیاسی است.
با کمال میل نظرات دیگر شما را پس از خواندن این پاسخ انتظار می کشیم و دست شما را می فشاریم.
پیام های دیگری داریم که پاسخ به آنها می ماند برای شماره بعد.
 

 

                                                                                                                    بازگشت