بازگشت

 

پیام های شما، پاسخ های ما
اطلاعاتی درباره، دوران اولیه
پس از یورش ها به حزب توده ایران

 

صفحه پیام ها و پاسخ ها دچار وقفه ای چند هفته ای شد و حالا 23 صفحه پیام کوتاه و نسبتا کوتاه روی دست این جانب، یعنی پاسخگوی پیام ها مانده است. نه آن که فکر کنید، نویسنده ها نوشته و مشغول بقیه کارهایشان هستند و من را انداخته اند وسط میدان پاسخگوئی! خیر، خود من هم از نویسندگان راه توده هستم و از پس پاسخ به سئوالات هم تا آنجا که درتوانم باشد بر می آیم. البته اگر حجم پیام ها چنین زیاد نباشد که این بار بود. همکار دیگر راه توده که پیام ها را جمع می کند، قرار بود 10 روز به 10 روز این پیام ها را برای من بفرستد تا آنها را بتدریج خوانده و پاسخ بنویسم، اما ایشان اینبار 10 روز را تبدیل کرد به 30 روز و حالا بنده مانده ام و 23 صفحه پیام. از سیاست تا هنر. از انتقاد تا تمجید. از تاریخ تا جغرافیای سیاسی و باور کنید که بعضی وقت ها "اطلس جهانی"!
صاف و ساده و راسته حسینی بگویم که نتوانستم برای همه پیام ها، پاسخ بنویسم. بخش زیادی از آنها ماند برای فرصتی دیگر. دستچین هم نکردم، بلکه همه را بتدریج خواندم و پاسخ نوشتم تا رسیدم به خانم مریم سطوت همسر رفیق قدیمی و فدائی مان "مهدی فتاپور". یعنی قصدم این بود که تا اول این پیام، پاسخ نوشته و شماره آینده را با نامه ایشان شروع کنم، اما فکر کردم شاید از داغی موضوع پیام ایشان کم شود، البته کمی هم پارتی بازی کردم و پیام های این شماره را با پیام ایشان و پاسخ به آن به پایان بردم، تا بقیه را در شماره بعدی دنبال کنم.


امید- اینجانب چندین سال است كه سایت شما را می خوانم واقعا دست شما درد نكند. خیلی حال می كنم وقتی می بینم شما خبرهای ایران را تفسیر می کنید.
راه توده: سپاسگزاریم، اما اگر شما هم خبر و یا شنیده ها و نظرات مردم دور و برتان را برای ما بفرستید، ما هم مثل شما "حال" می کنیم.
جمشید- دل راه توده برای اکثریت- سازمان- نمی سوزد برای اربابان سرمایه دار تازه کیسه می سوزد. کور خوانده اید. وحدت نظری احزاب کمونیست ارزانی خودتان!
راه توده- نویسنده این جمله، البته در هفته های اخیر پیام های دیگری هم فرستاده است که آنها را نیز در ادامه می آوریم تا شما هم با بضاعت سیاسی و حزبی و دانش فارسی برخی مخالفان راه توده آشنا شوید. در ضمن به ایشان چند توصیه می کنیم:
1- فارسی نویسی را تا دیر نشده یاد بگیرید.
2- تایپ فارسی را هم تمرین کنید که در یک مطلب چند خطی اینهمه غلط تایپی نداشته باشید
3- تاریخ معاصر ایران و بویژه حوادث و رویدادهای چند سال اول جمهوری اسلامی- از جمله اسناد حزبی آن دوران و حتی 7 سال پیش از انقلاب، یعنی از 1350 به بعد- را مطالعه کنید. کم اطلاعی و کم آگاهی گاه از ندانستن و مدعی بودن خطرناک تر است.
4- اگر چه پشت اسم مستعار سنگر گرفته و این نوع سنگر گیری به افراد شهامتی می دهد که فاقد آن هستند، اما بهرحال تمرین کنید که ادب را رعایت کنید.
اما پیام های دیگر ایشان:
- همه بر در بسته می زنی. راه توده هر چه می زند بر در بسته است. هواداران حزب توده ایرانی با تکیه به جنبش جهانی احزاب بین الملل هرگز فریب عکس ها و نوشته های بی سر و ته راه توده را نخواهد خورد.
- نمی شود با چهره های نورانی شهدای حزب توده ایران بازی کرد. و با مقالات مشعشعه خود کماکان برادر نازنین حسین شریعتمداری هستید.
- با نوشته هایتان هواداران حزب توده ایران بیشتر و بیشتر در پیکره حرب توده ایران جمع می شوند و هر حزب و دسته ائی یاد اور خلیل ملکی ها و پرتوی های خائن است.
- تحلیل راه توده بدرد خودش و جاسوسان و فرخ نگهدار و و عمه هایتان می خورد.

تصور می کنیم، همین چند نمونه در تائید آن توصیه 4 گانه بالا کافی باشد!

پیوند- با آرزوی سلامت و بهروزی. من از ایران این پیام را می فرستم.
در یادمانده ها راه توده شماره 263، اشاره ای داشتید به کمیته داخلی و نوید مردم و شایعه دستگیر نشدن رفقا جوانشیر و حیدر مهرگان یا همان رحمان هاتفی...
جهت اطلاع یادآوری می کنم که بعد از یورش دوم- 10 اردیبهشت 62-، در خانه یکی از افراد حزبی که در شب یورش دستگیر شد، مقداری نوشته و پول قابل توجهی که جا سازی شده بود که بدست عوامل یورش نیفتاد. این پول و نوشته ها به طریقی به دست ما رسید و ما به دنبال کانالی بودیم تا آن را به حزب برسانیم. آن موقع همین خبر بود یعنی دستگیر نشدن رفقا جوانشیر و مهرگان وجود داشت. به توصیه یکی از دوستان که می گفت می تواند از کانالی ارتباطی برقرار کرده و این پول و نوشته ها را به آنها برساند. ایشان اقدام کرد و ما هم منتظر ماندیم، بعد از مدتی گفتند پول و نوشته ها را بدهید تا هر وقت ارتباط برقرار شد آن را تحویل آنها بدهیم. در نهایت پول و نوشته ها را تحویل همان دوستانی که در پی کانال ارتباطی بودند دادیم و خودمان را از شر پول و نوشته هائی که وبال گردنمان شده بود نجات دادیم. چون خودمان را به سختی جا به جا می کردیم و حال یک ساک بزرگ هم وبال گردنمان شده بود. تا آنجا که یادم هست مبلغ این پول 200 هزار تومان بود.»
راه توده: ما این بخش از نامه پیوند را عینا منتشر کردیم، بی آنکه خود نظری و یا اطلاعی دراین باره داشته باشیم. امیدواریم اطلاعات دقیق تری در باره این مسائل ناشی از دو یورش جمع شود تا سرانجام بتوان به یک جمعبندی کلی درباره این مجموعه خبرها رسید.
پیوند، همچنین موضوع دیگری را در بخش دوم نامه خود و درارتباط با "هادی پرتوی" در سال 1361 نوشته است که با اجازه ایشان این بخش را ما برای تحقیق بیشتر حفظ می کنیم، زیرا انتشار آن به آن صورتی که ایشان نوشته را صلاح نمی دانیم.
مهر- پیرروز و موفق باشید. اگر از احوال ... بخواهید، ایشان سالم و خوب هستند. ترجیح میدهم بیشتر ننویسم. مطمئن هستم که درک می‌کنید.
راه توده- نه تنها شما را درک می کنیم، بلکه نیاز به این چند خط نیز نبود. ما ترجیح می دهیم که شما درباره محیط خود، نظرات مردم، اخباری که بدست می آورید و نظراتی که بین توده ایهای قدیمی و یا جوانان نسبت به رویدادهای جاری وجود دارد ما را مطلع کنید.
موفق باشید
حمید- با تبریک دیرهنگام سال نو به همه دست اندرکاران زحمتکش راه توده. نوروز یاد آور شکفتن و رویش و پویش سبز بهاری. سبزی جاودانه را برای توده ایها میخواهم.
راه توده: با سپاس از شما، سال نو را گرچه دیرهنگام، ما هم به شما تبریک می گوئیم. ما را بیشتر جریان جزئیات رویش سبز در ایران قرار بدهید.
اسماعیل- من یک سئوال دارم.
راه توده- دوست عزیز از شما همین یک جمله به ما رسیده است. سئوال خود را یا فراموش کرده اید بنویسید و یا نوشته اید اما برای ارسال پیام عجله کرده و فراموش کرده اید ارسال دارید.
و . ح. ق - سلام و خسته نباشید.
سال نو را به تمام رفقا تبریک می گویم و دستتان را به گرمی می فشارم . سال گذشته را با سربلندی طی کردید و توده ای ها را سر بلند نگاه داشتید . توده ایها دو خواسته بیشتر نداشته و ندارند: سر بلندی ایران و مردم ایران که سر بلندی توده ایها نیز در آنست.
راه توده- ما، همه با هم به پیش می رویم. با همه کاستی ها و فراز و فرودها. برای شما نیز ادامه حضور در صف توده ای ها را آرزو می کنیم.

فرزانه ابراهیمی- من از اقوام نزدیک انوشیروان ابراهیمی هستم. در راه توده خاطرات زندان آقای به آذین را خواندم. ایشان در نوشته خود درباره انوشیروان ابراهیمی هم نوشته است. پدر و مادر من هر دو از اعضای قدیمی حزب توده ایران بودند، که البته دیگر در قید حیات نیستند. خواهش می کنم به من راهنمائی کنید که چگونه می توانم با فرزندان انوشیروان ابراهیمی تماس برقرار کنم. من می خواهم فامیل خود را پیدا کنم.


Anoushiravan + Fereidoon Ebrahimi
Hello
Anoush was my father\'s cousin and Fereidoon was also related as you know. My parents have passed away and I want to find out where Anoush\'s children are
I read the article by Mr Beh Azin
Is there anyway to get in touch with him? Is there anyone in your organzation that can help me? I would like to find and connect with my family. My father was also in the toudeh party for many years.
my email is farzaneh417@yahoo.com Thank you.
 

راه توده- سرکار خانم ابراهیمی! ما عین پیام شما را که به زبان انگلیسی نوشته شده را همراه با ترجمه ای از آن به فارسی را منتشر کردیم. امیدواریم از این طریق ارتباطی که شما بدنبال آن هستید برقرار شود. لطفا ما را مطلع سازید.
موفق باشید

احسان- یک یاداوری دوستانه. با سپاس از زحمت های بسیار ارزشمند شما، به نظر من در راه توده جای انعکاس اخبار مربوط به کسانی چون منصور اسانلو و جعفر پناهی (سازنده فیلم طلای سرخ) خالی است.
راه توده- این توصیه شما را همکاران مستقیم راه توده خواندند و از این طریق همکاران غیر مستقیم راه توده نیز درجریان قرار می گیرند. امیدواریم جبران مافات بشود. اما اینگونه هم نیست که ما پوشش خبری در ارتباط با این دو نداده باشیم. ضمن آن که بخاطر داشته باشید که اکنون آزادی همه زندانیان سیاسی مورد نظراند و متمرکز شدن ما روی برخی افراد، می تواند این بهانه را به زندانبانان و بازجویان بدهد که گویا ما با این افراد ارتباطی ویژه داشته ایم. شما از دور "مو" می بینید و ما "پیچش مو"!
موفق باشید
شیرین-


rofagha, fekr mikonam be jaaye inkeh hay betore khiaali va ghayre vaagheaee az armaanhaaye ghadim harf bezanid behtareh keh yek baazbini az tamame nazariyate dahehhaye ghabl anjaam bedim va mesle ghabl hay alaki va betore ghayre vaagheaee az baghaayayeh ordogahe shargh tarif va tamjid nakonim
 

راه توده- با آنکه قرار ما پرهیز از انتشار پیام هائی به خط لاتین بود، دراین مورد غمض عین کردیم تا هم برایشان و هم دیگران معلوم شود ما درانتشار پیام های دریافتی تا آنجا که بتوانیم دریغ نمی کنیم و خود را از برخی ملاحظات رها کرده ایم.
دوست گرامی! ما از شما می پرسیم: وقت آن نرسیده که 20 سال پس از فروپاشی سوسیالیسم در اروپای شرقی و اتحاد شوروی، یک بازبینی واقعی از نتایج این فروپاشی در عرصه جهانی بکنید؟ هیچ کس، حتی حزب کمونیست روسیه و احزاب کمونیست اروپای شرقی منکر غفلت ها و اشتباهات آن سوسیالیسم نیست. ما نیز به سهم خود در این باره کم ننوشته ایم. مراجعه کنید به آرشیو چاپی و اینترنتی راه توده. اما واقعا از خود سئوال کنید که نبود آن اردوگاه چه ضربه ای به جنبش چپ جهانی بوده است. حتی در کشورهای اروپای شرقی، به عقب نشینی های غیر قابل انکار در زمینه قوانین اجتماعی به سود مردم، بیکاری تبدیل شده به "برده داری" کارگران نگاهی بیاندازید. به بیمه های آب شده در همین کشورها نگاهی بیاندازید. نقش سازمان های واسطه استخدام کارگران در فرانسه، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپائی را بررسی کنید تا برده داری نوین را که حاصل همین 20 سال است بهتر درک کنید. آن نظام در درون خود گرفتار اشتباهات بزرگ شد، اما اگر همه آنچه را که بود به یکباره رد و طرد کنید، حرفی علمی نزده اید. هر آنچه را مثبت بود باید گرفت، هر آنچه را منفی بود رد و طرد کرد و آینده را بر مبنای دستآوردهای مثبت گذشته ساخت. اینست حرف ما. حتی در خود آن کشورها نیز بتدریج همین اندیشه در حال رشد است. وحشت از روی کارآمدن شبه فاشیست ها در انتخابات اخیر مجارستان، نظرسنجی های اخیر در هر دو بخش شرق و غرب آلمان، تجدید سازمان های حزب کمونیست روسیه فدراتیو... حتی حوادث اخیر قرقیزستان هم نباید ندائی باشد برای بیداری؟

افشین- با عرض درود و خسته نباشید خدمت تمامی رفقای زحمت كش در راه توده. آیا امكان دارد برای اینكه بتوانم مقاله ایی برای شما بفرستم ایمیلی از شما داشته باشم.
موضوع مقاله: چگونگی بازتولید تاریخی فرقه متحجر حاكم بر ایران در آینده است.
اسم ای میل و نام بالا واقعی نیست.
راه توده- دوست گرامی. با استفاده از آدرس ای میلی که دراختیار ما قرار داده بودید، ای میل مطمئنی که می توانید از طریق آن با راه توده درارتباط قرار گرفته و نوشته های خود را از آن طریق بفرستید، برای شما ای میل کردیم. منتظر مقاله شما هستیم. اما امیدواریم خلاصه نویسی را مراعات کنید که ما خود سخت به آن پایبندیم.
سیامک مهرگان- با درود فراوان خدمت شما رفقای عزیز. من یک توده ای در ایران هستم و خواستار فعالیت در راستای راه توده هستم. لطفاً من را راهنمایی کنید.
راه توده- دوست گرامی! از ارتباط شما خوشحالیم. بهترین و مفیدترین ارتباطی که می توانید از داخل کشور با ما داشته باشید، قرار دادن ما درجریان اخبار و رویدادهائی که در جامعه شاهد آن هستید. توجه داشته باشید که دوستان شما دراینجا، اخبار منتشره در سایت ها و روزنامه های ایران را با دقت دنبال می کنند. بنابراین، آنچه مورد نظرماست، ملاحظات و شنیده های شما درمحیط دانشگاهی، محیط کار، کوچه وخیابان، مترو، اتوبوس، کارخانه و هر نقطه دیگری است که با آن ارتباط دارید. البته، اگر ما را درجریان نظرات و دیدگاه های خود پیرامون حوادث نیز قرار بدهید بسیار خوشحال می شویم. همچنین نظراتی که درباره مطالب منتشره در راه توده دارید.
منتظر ارتباط های بعدی شما هستیم

آیدین وجدانی- با درود! سئوالی داشتم در رابطه با یکی از عکس های سایت راه توده. در یکی از عکس ها که آقایان مرتضی کیوان و نیما یوشیج و ... در کنار کرسی نشسته اند، شخص سمت چپ که سایه یا همان آقای ابتهاج نام برده شده است به نظر شخص بنده اشتباه می باشد، چون این شخص بنا به استنادات اینجانب، شباهتی به آقای سایه ندارد ، ولی من شخص دیگری را می شناسم که شباهت زیادی به این عکس دارد و جالب آنجاست که با همین افراد داخل عکس هم ارتباط نزدیک داشته است. از جمله با مرتصی کیوان .
خیلی مایل هستم بدانم که استناد شما بر پایه ی حدس و گمان می باشد یا بنا به مدرک خاصی ؟
با سپاس فراوان
راه توده- دوست گرامی. عکسی که شما به آن اشاره کرده اید، یکی از عکس های تاریخی است که در سایت های دیگری هم جز نشریه راه توده منتشر شده است. ما این عکس را یکبار دیگر در صفحه اول این شماره منتشر خواهیم کرد و نفرات نشسته در اطراف نیما را نیز در زیر عکس می نویسیم. درباره نام هائی که می نویسیم کوچکترین تردید به خود راه ندهید. ضمنا از آن دوستی که با زنده یاد مرتضی کیوان آشنائی قدیمی داشته تقاضا کنید هریادمانده ای از ایشان دارد با ما درمیان بگذارد.
پیروز و موفق باشید

نادراحمد زاده- آیا واقعا آقای جوانشیر در سال 76 اعدام شد و یا در سال 67. لطفا تصحیحات لازم را در مختصر بیوگرافی ایشان در مقدمه "حماسه داد" انجام دهید.
جمله شما چنین "او دیگر نیست. به جمع اعدامیان قتل عام سال 1376 پیوسته و در یکی از گودال های خاوران به خاک ایران سپرده شده است. "
راه توده- دوست گرامی با تشکر از تذکر شما. زنده یاد مهندس فرج الله میزانی – جوانشیر- در آغاز قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 در شوفاژ خانه زندان اوین به دار آویخته شد. متاسفانه در جمله ای که شما هم آن را نقل کرده اید، جای 6 و 7 عوض شده که قطعا آن را اصلاح خواهیم کرد.

فرزاد طیورپرواز- دوستان عزیزراه توده سلام. چندروزقبل ازآغازسال 89 من دوشعر دریک فولدر زیپ شده برایتان ارسال کردم. یکی بامضمون جنبش سبز و ندا و دیگری به مناسبت نوروز.
1-لطفا مرا از رسیدن آن ها آگاه کنید.
2- اگر تصمیم به انتشار آن ها نداشتید و در صورت امکان دلیل آنرا یا از طریق راه توده یا ازطریق آدرس الکترونیکی بالابه من اطلاع دهید.
برایتان آرزوی موفقیت دارم.ارادتمند شما یک توده ای قدیمی و مومن به درستی راهتان.
راه توده- دوست بسیار عزیز. اشعار مورد اشاره شما دریافت شده است، اما سیاست ما در ارتباط با حوادث پس از انتخابات 22 خرداد عدم تمرکز روی افراد، قربانیان و زندانیان بوده است. تجربه گذشته نشان داده است که چنین تمرکزی می تواند در یک چرخش ناگهانی به ضد خود تبدیل شود. از ما نخواهید که مصداق های آن را در گذشته و اکنون بنویسیم، زیرا وارد بحثی می شویم که جای آن دراینجا نیست. به همین دلیل تاکنون از انتشار اشعاری که در باره خانم ندا آقا سلطان ارسال شده خود داری کرده ایم. همچنان که درباره سهراب اعرابی و دیگران. و یا نوشته های حماسی درباره برخی چهره های سرشناس زندانی کودتای 22 خرداد. امیدواریم این سیاست ما را درک و تائید کنید.
موفق باشید
داریوش- هر بار که تعطیل می کنید، ما دلگیر می شویم. این یادآوری را از نقطه نظر علاقه ما به شما تلقی فرمائید. بنده از همان گروه مفت خوان ها هستم که اغلب به طنز و طعنه از آنها یاد کرده اید. اگر چه شما عزیزان هم احتیاج به استراحت دارید، ولی ما هم در این خانه حقی داریم. علی الخصوص که مفت خوان هم هستیم! هر چی هستیم دوستتان داریم.

راه توده- احتمالا اشاره شما به تعطیلات نوروزی است که دلیل آن هم فرصتی برای استراحت ما و رسیدگی به کارهای عقب افتاده است و هم بدلیل سفرهای نوروزی مردم درایران. امیدواریم این نیم نفسی که 18 سال از آن می گذرد باقی بماند و دلگیری امثال شما طولانی نشود. ای کاش این دلگیری را توام می کردید به دل نگرانی از تامین هزینه انتشار راه توده و در حد توان خود ما را یاری میکردید. البته این خطابی است به همه خوانندگان راه توده. چه آنها که زود نگران و دلگیر می شوند و چه آنها که نمی شوند.
راه توده- این پیام را هم از آقای مهرداد که درست متوجه نشدیم فامیل ایشان چیست می آوریم تا سندی باشد بر دشواری ما برای سر در آوردن از پیام های فارسی- لاتین. ما نمی دانیم چرا این دوستان چند خط فارسی را با دقت نمی نویسند تا بدانیم منظورشان چیست و چه می خواهند بگویند.


mhrdad mhman
mhyarset.blogfa.com
ba drod
be anvan yk mohagh egh michastam az azad bodn mr. gorbachef dar rosiya bdanm
ba spas.
 

مریم سطوت- درباره مقاله "چپ در صحنه" در شماره 262. مطلب شما را خواندم . با شما کاملا موافق هستم و راستاهای مطلب را کاملا قبول دارم . ولی نمی دانم چرا نکته خروج از ایران را عمده کرده اید. درحالیکه نکته اصلی انتقاد ها به اکثریت و حزب خط مشی سیاسی آن بود. مسئله خروج از کشور را می بایست از زاویه آخرین راه که تنها خطر مرگ دارد توضیح داد و من ترجیح می دادم که کیانوری به خارج برود تا کشته شود و همین خواست را برای موسوی می خواهم. اما در عین حال می دانم که خارج شدن از ایران یعنی از دُور بیرون افتادن برای یک رهبر سیاسی...
باز هم ممنون از نوشته تان
راه توده- ما هم از پیام و توجه شما نسبت به مطالب راه توده تشکر می کنیم. ضمنا یادآور می شویم، تا آنجا که من هم با دقت این مقاله را خوانده ام، بیرون آمدن و یا بیرون رفتن از کشور مرکز ثقل آن مقاله نبود، بلکه در چند خط به نکته ای در نظرات برخی رفقای فدائی پرداخته شده بود. شاید منظور شما عنوانی است که برای آن مقاله انتخاب شده بود. عنوانی که قبول کنید کم جاذبه نبود!
موفقیت و سلامت شما را آرزو می کنیم

راه توده 264 26.04.2010
 

                                                                                                                  بازگشت