راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اکثريت، از سوسياليسم

تنها ادبيات آن را حفظ کرده

 

در آستانه سال 85 مقاله زير در قالب نامه ای خطاب به برخي رهبران سازمان فدائيان اکثريت در برخي سايت هاي متمايل به چپ در خارج از کشور منتشر شد. ما مخاطب اين نامه و يا مقاله را به آن دليل که جنبه شخصي به آن مي دهد حذف کرده و اصل مطلب، که گويا از داخل کشور و در ارتباط با خط مشي سازمان مذکور به خارج از کشور ارسال شده را در ادامه منتشر مي کنيم.

 

«... ما هم با شما هم رای ايم كه تنوع فكری – سياسي سازمان همانند خارج كشور در داخل نيز وجود دارد. و همچنين اين نظر شما را تائيد مي نمائيم كه نسبت اين تنوع مي تواند متفاوت باشد.راه توده

خوشبختانه اين تفاوت با نسبتي معني دار به نفع پيروان سوسياليسم علمي و طرفداران آماج های نخستين سازمان سنگيني مي كند. شايسته است شوراي مركزي سازمان كميته اي را براي بررسي وجمع بندي نكته نظرات و خواسته های رفقای داخل كشور جهت ارائه به كنگره دهم تدارك ببيند.

عليرغم تبليغات بي امان سرمايه داري جهاني، سوسياليسم همچنان مطلوب ترين نظام اجتماعي و تفكر بشري است، كه انكار صريح آن هيچ سودي را عايد منكرينش نخواهد نمود.ولي سوسياليسم مدال افتخاري نيست كه درمجالس رسمي برسينه خود بنشانيم. اعتقاد به سوسياليسم علمي و به تبع آن ماركسيسم و همچنين لنينيسم در كداميك از برنامه ها و اسناد سازمان بيان شده است ، كه بتوان اين اعتقاد به را براساس يافته هاي علمي بشري وآموزه هاي مترقي ماركس وديگر انديشمندان سوسياليسم علمي از آن استنباط نمود. بطور مثال سند " فرآيند جهاني شدن ( گلوباليزاسيون)،جهاني ديگر ممكن است" كه راي تمايل كنگره اخير را هم اخذ نمود، از نظر ما حامل تفكرات نئو ليبراليستي است كه در لفافه اي از سوسيال دموكراسي ارائه گشته است. ( برآنيم كه بعنوان گام نخست در آينده اي  نزديك اين سند را به چالش بكشيم)

در ديدگاههاي برخي از شما رفقا مالكيت فردي  بنحوي طرح مي شود، كه مالكيت تقدس مي يابد و تحقق ارزشهاي سوسياليستي به فردائي دور و نامعلوم حواله مي شود. و هيچ ديد روشني ولو بطوركلي از چگونگي تحقق آنچه كه مي خواهيد و ازآنچه كه در پي انجام آن هستيد، را نمي توانيد به توده هاي كار و زحمت ارائه كنيد. و حتي نمي توانيد و يا نمي خواهيد مؤلفه هاي جامعه مورد نظرتان را به صراحت بيان كنيد. ما چرا نبايد بر اين باور باشيم كه سازمان بدون سرو صدا جامعه سوسياليستي را از اهداف و برنامه خود حذف و تنها ادبيات آنرا حفظ نموده است.

اميدواريم فصلي تحت عنوان خواست ها و نظرات  رفقاي داخل كشور كه محذوف واقع شده اند، باز گردد. کساني مجاز نيستند حتي به واسطه حضورشان در شوراي مركزي براي هئيت سياسي- اجرائي و شوراي مركزي سازمان جهت چگونگي برخورد با ما تعيين و تكليف كنند. اگردوستاني ازاينكه خواب خوش آنها را بهم زده و توهم دررخوت بودن رفقاي داخل كشور را شكسته ايم، از ما عصباني گشته اند، ميتوانند با ادبيات مختص خودشان پرخاش كنند و دشنام دهند وهر آنچه را كه آنها را آرام مي سازد بر زبان آورند، ولي ما با آنها بعنوان يك رفيق و با منطق و فرهنگ ماركسيستي سخن خواهيم گفت.

     آنچه كه به ما بر مي گردد، بعنوان عضوي از خانواده فدائيان تا جائي كه امكانات مان اجازه مي داد در جريان بحث ها و روند تحولات سازمان بوده ايم . و اگر بحثي را آغاز نموده ايم نه از موضع اصحاب  كهف و انسانهاي فضايي  بلكه از منظر انسان امروزين و با تمسك به آخرين يافته هاي علوم اجتماعي يعني سوسياليسم علمي بدين كار مبادرت ورزيده ايم.

 

ما بار ديگر سؤالات خود را تكرار مي نمائيم:

- چپ دارای كدامين خاستگاه اجتماعي است؟ و استقرار كدامين سيستم اجتماعي را آماج و آمال خود قرار داده است ؟

- سازمان نماينده سياسي كدام يك از طبقات جامعه است و با كدامين اقشار جامعه منافع مشترك و پيوند هاي استراتژيك دارد ؟

- موضع و اعتقاد كنوني سازمان نسبت به م- ل ، ماترياليسم تاريخي و سوسياليسم چيست ؟

- نحوه برخورد با امپرياليسم جهاني و عملكرد هاي آن در گستره ملي و جهاني بايستي چگونه باشد؟

در اينكه خواست هاي ما درون تشكيلاتي بوده و نبايستي در گستره عمومي طرح مي گرديد، بر خلاف شما ما معتقديم رويكرد اساسي آن نامه مربوط به كل جنبش سوسياليستي ميهنمان مي باشد و بيان آن دراين گستره دارای اشكال نيست.

تلاش خواهيم كرد نظرات خود را براي دو سايت "کار اون لاين" و "اخبار روز" ارائه نماييم.

                   

   جمعي از هواداران  سازمان فدائيان خلق ايران – اكثريت (داخل كشور)

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                              بازگشت