راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

روز جهاني کارگران

جدال بر سر اهداف

و شعارهای اول ماه مه

 

جدال بر سر اين که اول ماه مه با چه اهداف و شعارهائي برگزار شود، همچنان ادامه دارد.

محجوب و صادقي  پيشتر گفته بودند اول ماه مه را بايد تبديل  به «حمايت از اهداف ملي كنيم». و امروز نيز اهداف ملي از نظر دولت حاکم و تبليغاتي که جنگ طلبان مي کنند، اهداف مشخصي است: انرژی هسته ای!

اين در حالي است که هدف واقعي بايد کار، حقوق و توليد ملي باشد. اين بحث در ميان رهبران شوراها و خانه های کارگر در سراسر کشور جريان دارد. احتمالا به همين دليل بود که روز23/1/85 بيانيه كانون عالي شوراهای اسلامي كار سراسر كشور از طرف تشكيلات خانه كارگر، زير فشار بدنه اين سازمان های اينگونه منتشر شد «اجازه ندهيم سال 85 به دوره به محاق بردن حقوق كارگران بدل شود».

 

1- ظاهرا تشكيلات خانه كارگر مدتي است خواست خود را بصورت بيانيه و اطلاعيه بيرون مي دهد، در صورتي كه پيشتر، خواست ها بصورت فردی و در مصاحبه های محجوب، صادقي و بيان مي شد. اين تجديد نظر بسيار به موقع صورت گرفته است، زيرا وزارت کار و دولت احمدی نژاد بطور کلي و عملا در برابر خانه کارگر و شوراهای اسلامي قرار گرفته اند و اين دو تشکل اگر متکي به بدنه کارگری خود نشوند زير چرخ دنده های حکومتي - دولتي له خواهند شد. بيانيه مورد بحث را بايد حرکتي در اين چارچوب ديد.

 

2- ظاهرا در تشكيلات خانه كارگر، در مورد اول ماه مه دو نظر وجود دارد كه بيانيه فوق نشان از  پيروزی  خط اعلاميه فوق دارد. يعني تن ندادن به فشارهای دولت و وزارت کار برای تبديل روز جهاني کارگر در ايران به روز حمايت از سياست اتمي دولت، تحت عنوان دفاع از اهداف ملي.

 

3 بيانيه اخير كارگران را به هوشياري و همبستگي و دعوت كرده است و توطئه های وزارت كار را در موارد نوشتن قانون کار، برای كارگاه های زير 25 نفر و 50 نفر و افشا كرده است. بدين ترتيب، يکي ديگر از خواست های کارگران در شعارهای اول ماه مه بايد همين مسئله باشد.

 

4- بيانيه مورد بحث جهت گيری دفاع از سازمان تامين اجتماعي دارد که اين نيز بسيار مفيد و در راستای جلب حمايت کارگران در برابر وزارت کار و دولت و سياست های ضد کارگری آنست.

 

5- بيانيه، بدرستي روی توطئه های جديد برای تغيير قانون كار تحت رهبری سرمايه داری سنتي و بازار تاكيد كرده است (البته کارگران از زمان مجلس پنجم و طرح خارج شدن كارگاه های زير 5 نفر از شموليت بعضي از مواد قانون كار به اين آگاهي رسيده  بودند- قانون كار و كارگران نوشته محجوب،منتشره در سال 1381 )

6- هم اين بيانيه و هم  موضع گيری های روزنامه كار و كارگر نشان مي دهد اعتصابات اخير فرانسه تاثير مثبتي روی آنها داشته است. اين روزنامه شايد تنها  يكي  از نشريات داخل کشور باشد كه به اعتصابات فرانسه توجه مخصوص مي كند و كرده است.

بطور كلي بايد به محتوای اين بيانيه، بويژه در رابطه با اول ماه مه و روز جهاني كارگران توجه كرد و آن را برای مقايسه با نظرات و اقدامات وزارت كار و شخص وزير "علينقي جهرمي" در برابر کارگران قرار داد.

 

 

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                      بازگشت