راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اول ماه مه
کار- حقوق- تشکل

حق مسلم کارگران ايران

 

اول ماه مه (روز جهاني کارگر) آنچه بايد بعنوان حداقل ترين خواست کارگران ايران مطرح شود چيست؟ و شعارهای اين روز که برای برپائي آن امسال مجوز نيز صادر شده بايد بر محور کدام خواست های کارگران باشد؟ جنگ طلبان حاکم برای اين روز جواز حرکت و تظاهرات صادر کرده اند، اما به اين اميد که شعار "انرژی اتمي حق مسلم ماست" را به شعار برتر و اصلي اين تظاهرات و راهپيمائي تبديل کنند. نيروهای خود را نيز با همين هدف بسيج کرده اند. به همين دليل است که بايد اساسي ترين شعارهای کارگری را که نمي تواند مستقل از محورهای زير باشد تهيه کرد و برافراشت:

 

 "حق مسلم کارگران: کار- حقوق- معيشت".

"واردات 60 ميليارد دلاری برابر است با نابودی کامل چرخه توليد ملي".

"سازمان تامين خدمات اجتماعي - حق مسلم 36 ميليون عضو اصلي و وابسته به اين سازمان است"

"برپائي "جامعه اسلامي کارگران" - سياست سرکوب تشکل های کارگری در دولت جديد است."

 

واردات 39.6 ميليارد دلاری و صادرات غير نفتي 10.5 ميليارد دلاری در سال 84 را گمرك ايران اعلام کرد.

تنها در يک قلم، بر اثر واردات كفش 40 هزار شغل كفاشان دست دوز از دست رفته و 10 هزار نفر باقي مانده تنها روزی 2 ساعت كار مي كنند. اين را رئيس اتحاديه كفاشان دست دوز به راديو ايران (23/1/85) مي گويد.

بيانيه کانون عالي شوراهای کار سراسر کشور مي گويد: اجازه ندهيم سال 85 به دوره به محاق بردن حقوق كارگران بدل شود.

ظاهرا كساني و تشكل هايي هستند كه مي خواهند به بهانه ها مختلف از جمله مسايل سياسي روز مملكت، حقوق و مشكلات كارگران را به فراموش بسپارند كه با عكس العمل كانون عالي شوراهای اسلامي كار كشور مواجه شده اند.

بيانيه فوق الذكر راجع به مسايلي از جمله:

- تغيير قانون كار و درست كردن قانون كار برای كارگاه های زير 25 نفر و زير 50 نفر كه در حقيقت  تفرقه انداختن بين كارگران مي باشد ( كپي بر داری از طرح قانون کار در فرانسه که زير فشار جنبش اعتراضي کارگران و دانشجويان دولت اين کشور مجبور شد آن را لغو کند.)

- توطئه های  جديد برای غارت ثروت سازمان تامين اجتماعي كه در حقيقت سازماني است با 7 ميليون اعضاي اصلي ( 35 ميليون با اعضاي فرعي).

- برنامه ناموفق اشتغال زايي در سال 84 و سال اول برنامه چهارم كه قرار بوده يک ميليون شغل ايجاد کند.

- برنامه وزرات كار جهت تفرقه انداختن بين تشكل های موجود كارگری (از جمله تشكيلات خانه كارگر) با ايجاد تشكل فرمايشي"جامعه اسلامي كارگران"

- واردات افسار گسيخته 6/39 ميليارد دلاری که با احتساب واردات 20 ميليارد کالای قاچاق به مرز 60 ميليارد دلار مي رسد و ادامه خصوصي سازی بخش دولتي بر خلاف اصل 44 قانون اساسي، از دلائل رسيدن شمار بيكاران كشور  به مرز 5 تا 6 ميليون نفر است.

- 127 واحد توليدی و صنعتي  بحران زده در استان تهران داريم. 20 شركت مشكل دار و بحران زده در استان قزوين. كارخانه ها، كارگاه ها بحران زده و تعطيل شده و در حال تعطيل در سراسر  كشور - در استان آذربايجان غربي، كاشان و استان اصفهان، در استان همدان، در استان خراسان، مازندران، آذربايجان شرقي، گيلان، فارس و…….. مشکل امروز توليد ملي در کشور است.

 

 

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                      بازگشت