راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

مصاحبه با مسئول سازمان جوانان
حزب کمونیست جمهوری چک
اراده ما در برابر
تنگناهای حکومتی
ستاره عسگری


روزنامه چپ گرای "یونگه ولت" چاپ آلمان، با مسئول سازمان جوانان حزب کمونیست جمهوری چک گفتگو کرده است. این گفتگو بدنبال تصمیم دولت این جمهوری مبنی بر غیر قانونی اعلام کردن فعالیت سازمان مذکور و همزمان با اعلام همبستگی سازمان جهانی جوانان دموکرات در روز13 دسامبر با سازمان جوانان کمونیست جمهوری چک انجام شده است.
یونگه ولت می نویسد: «ورونیکا سوکوروا»( بیست و سه ساله) مسئول سازمان جوانان کمونیست چک به همراه هیاتی جهت دیدار و سخنرانی به آلمان سفر کرده است. او با اعضای سازمان های چپ و کمونیست آلمان دیدار و تبادل نظر خواهد داشت.

- شما مسئولیت سازمان جوانان حزب کمونیست کشورتان را برعهده دارید. روز 16 اکتبر امسال از طرف وزارت کشور جمهوری چک فعالیت سازمان شما غیر قانونی اعلام شد.
شمااین موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج:ما در وحله اول شکایت خود را به دادگاه مربوطه رسما اعلام کرده ایم. انگیزه اعلام ممنوعیت نیز به طور کاملا مشخص به دلیل رشد نفوذ روز افزون سازمان ما در میان جوانان است. ادعاهای وزارت کشور با قوانین موجود در جمهوری چک همخوانی ندارد.

- عکس العمل اعضاء سازمان نسبت به اظهار نظر مقامات دولتی چگونه است؟
ج: طبیعی است که عکس العمل ها مختلف است، اما آنچه که مسلم است و اعضاء نیز به آن معتقدند، اینست که ما کمونیست هستیم و در مقابل وجدان خود وظیفه داریم تا در مبارزه بر علیه ظلم و غارت مردم از پای ننشینیم.

- این اعلام ممنوعیت تاکنون بصورت شفاهی و سخنرانی مطرح شده است، اگر روزی بصورت رسمی سازمان شما را ممنوع اعلام کنند چه عکس العملی خواهید داشت؟
- در این رابطه، در شرایط مشخص احتمالی جمع تصمیم خواهد گرفت، اما می توان پیش بینی کرد که سازمان با نام دیگری به فعالیت های خود ادامه خواهد داد. آنچه که مسلم است به هیچ عنوان مبارزات ما تعطیل بردارنخواهد بود.

- عکس العمل های داخلی در رابطه با ادعاهای وزارت کشور چگونه است؟
ج: از یک طرف ما تاکنون توانسته ایم تعداد 1000 اعتراض نامه به امضا افراد و شخصیت های مختلف داخلی و خارجی برسانیم، از طرف دیگر اما در شرایط ویژه کنونی مردم جمهوری چک چندان علاقه ای به مسائل سیاسی از خود نشان نمی دهند و نیز ترس و ارعاب نیز از طرف جریانات راست نقش منفی خود را ایفا می کند.همانطور که می دانید، شش ماه قبل یکی از مسئو لین اصلی حزب کمونیست جمهوری چک مورد حمله و ضرب و شتم اوباش دست آموز قرار گرفته است.

- به طور مشخص از کدام جهت کوشش می شود تا سازمان جوانان حزب کمونیست را به تعطیلی بکشانند؟
- اعمال فشارها از طرف عوامل راستگرای موجود در حاکمیت، بویژه از طرف وزارت کشور و وزارت فرهنگ اعمال می شود. در اتحادیه اروپا نیز همانگونه که شما هم اطلاع دارید از طرف عوامل راستگرا کوششی انجام گرفت تا برعلیه احزاب کمونیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیماتی منفی اتخاذ شود که خوشبختانه این اقدامات به شکست انجامید. در حال حاضر در کشورهای ایسلند، لیتونی و مجارستان از طرف عوامل راستگرا و مشکوک شرایط به گونه ای اعمال می شود که کمونیست ها امکان آزادی عمل کامل نداشته باشند. آنچه که مسلم است کوشش جهت اعلام ممنوعیت رسمی سازمان جوانان حزب کمونیست می تواند مقدمه اعلام ممنوعیت حزب کمونیست در جمهوری چک باشد.

- آیا اعلام همبستگی های بین المللی در این رابطه مثبت واقع شده است؟
- بله. کاملا محسوس. در همین رابط رئیس جمهور چک درسفر خود به یونان از طرف نیرو های مترقی و روز نامه نگاران به پاسخگوئی فرا خوانده شد. ما از همبستگی های بین المللی بسیارخشنود هستیم.همچنین در پائیز امسال کنفرانسی در شهر پراگ برگزار شد که «میگوئل مادیرا» مسئول اول سازمان بین المللی جوانان دموکرات در آن شرکت کرده بود. این ارتباط ها و همبستگی ها باعث شده است تااعضا سازمان جوانان کمونیست چک با تعداد قابل توجهی از جوانان کمونیست دیگر کشورهای جهان آشنا شده و در ارتباط های متقابل قرار بگیرند.

- با توجه به شرایط موجود آیا همچنان امکان ادامه فعالیت های سیاسی برای سازمان مقدور است؟
- بله. اگر غیر از این بود دشمنان طبقاتی ما تاکنون توانسته بودند تا به نیات منفی خود دست یابند. در شرایط فعلی یکی از مهم ترین برنامه های ما مبارزه با حضورنظامی آمریکا در جمهوری چک است، که این مبارزه را ما در ائتلاف با سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات وسازمان جوانان حزب سبز به پیش می بریم .

راه توده 116 18.12.2006


 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت