راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

دست در دست هم

راست افراطي دانمارک

بنيادگرايان اسلامي

  

در ارتباط با جنجال کاريکاتورهای حضرت محمد، نشريه چپ گرای يونگه ولت که در آلمان منتشر مي شود، در شماره 8 فوريه خود گفتگوئي را منتشر کرده است که با "فرانک آن" سخنگوی حزب سوسياليست های دانمارک انجام شده است. يک پرسش و پاسخ از مجموع اين مصاحبه، مستقيما به مسئله کاريکاتورها مي پردازد که همان را به فارسي برگرانده ايم.

 

- درارتباط با کاريکاتور حضرت محمد در "jyllindf posten" اکثر روزنامه های اروپا مسئله را در ارتباط با آزادی مطبوعات قابل توجيه مي دانند.

 

- در اينجا حق آزادی مطبوعات و آزادی بيان مورد مناقشه نيست. در دانمارک هر کس حق دارد هرچه را مي خواهد بگويد و بنويسد. سئوال اينست که از اين حق و حقوق در چه جهتي استفاده مي شود. اين نشريه دست راستي هميشه به خود اجازه مي دهد به اقليت ساکن در دانمارک توهين کند. البته ما چندين سال است که شاهد يک سياست خارجي اسلام ستيزی در کشور خود هستيم. آنها از اين اقليت سوء استفاده مي کنند و همه مشکلات را به گردن آنها مي اندازند و هميشه هم به دلائل مختلف به آنها حمله مي شود. کاريکاتور محمد، از جمله، در اين ارتباط قابل بررسي است.

 

قسمت ديگر مسئله به دولت دانمارک مربوط است که بوسيله نيروهای افراطي دست راستي رهبری مي شود و همين نيروها هستند که به چنين مسئله ای دامن مي زنند. با بررسي دقيق تر مسئله مي توان به صراحت گفت که نيروهای افراطي در دانمارک با بنيادگرايان افراطي در کشورهای اسلامي دست در دست هم دارند و برای پاسخ ندادن به خواسته های مبرم مردم کشور هميشه جو را آشفته نگه مي دارند و به چنين مسائلي دامن مي زنند.

 

- وظيفه نيروهای چپ در دانمارک در اين ارتباط چيست؟

 

- برای ما اين يک مسئله مبرم است و بحث های زياد هم دراين ارتباط جريان دارد. ما بايد با اين اقليت ها ارتباط برقرار کنيم و به آنها نشان دهيم که در دانمارک نيروهای ديگری هم وجود دارد که سياست تفاهم و همزيستي را تعقيب مي کنند و سياست آنها هيچ وجه مشابهتي با سياست نيروهای دست راستي و حاکم در کشور ندارد.

 

 

 

                                                                                            بازگشت