راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

بودجه85 و اشتغال زائي

سنگ بزرگي که روی

پای احمدی نژاد خواهد افتاد

احمد هدايتي

   

احمدی نژاد لايحه بودجه 85 را به مجلس تقديم كرد: "با تاكيد بر اشتغال زايي ، تامين مسكن و حمايت از صادرات، بودجه سال 1385 با 26.7 در صد رشد تقديم مجلس شد"

 

1)- صادرات و واردات: حتي كساني كه تخصصي در اقتصاد ندارند، با يك حساب سر انگشتي مي دانند كه ساماندهي صادرات كاری است بس مشكل تر از كنترل واردات و ساماندهي و تقويت توليد داخلي.

مي توان ساماندهي توليد و ساماندهي صادرات را در دنيايي كه رقابت جنگلي و تنازع بقايي به منتهای شدت وجود دارد به سنگ 1000 تني و كنترل واردات و سروسامان دادن به توليد داخلي و حفظ توليد  موجود داخلي و حفظ اشتغال موجود را به سنگ 100 تني تشبيه كرد.

آن وقت دولت نهم مي خواهد صادرات را تقويت كند و مشكل اقتصادي مملكت را حل كند!

 

 2 )- سرمايه گذاري داخلي و خارجي جهت ايجاد اشتغال جديد (اشتغال زايي) يا حمايت از سرمايه گذاري داخلي و خارجي موجود، و كنترل واردات بي رويه و افسار گسيخته،قاچاق و قاچاق رسمي.

در اينجا نيز چنانچه پيداست كار سرمايه گذاری داخلي و خارجي جهت ايجاد اشتغال جديد كاري است بس مشكل و دراز مدت و با برنامه ريزی دقيق كه مي توان آن را به سنگ 1000 تني تشبيه كرد.

و حفظ اشتغال موجود و توليد موجود و سرمايه گذاری هاي داخلي و خارجي موجود با كنترل واردات 50 ميليارد دلاری كه نسبت به مورد فوق نياز به برنامه ريزی كوتاه مدت تر و برنامه ريزی با دقت كمتر دارد را مي توان آن را به سنگ 100 تني تشبيه كرد.

بهتر نيست دولت نهم اين يكي را انجام بدهد. آن يكي پيشكشش.

 

3)- سرمايه گذاری دولتي و بخش خصوصي و سرمايه گذاری خارجي: احمدی نژاد در لايحه ارائه داده شده ، بر روی سر مايه گذاری خارجي و بخش خصوصي تاكيد مي كند.

 

سئوال اينست كه چطور40 تا 50 ميليارد دلاراز پول نفت در سال 1384 در اختيار ايشان و دولت نهم قرار دارد؟ ايشان که حاضر نيست جهت اشتغال زايي و حفظ اشتغال موجود سر مايه گذاری كند (سرمايه گذاری دولتي) ولي خواستار سرمايه گذاری خارجي از جمله سرمايه گذاری ايراني های مقيم خارج است، ( به قول ما دهاتي ها نسيه سر خرمن)

در اينجا نيز مي توان سرمايه گذاری خارجي و بخش خصوصي ايرانيان مقيم خارج را به سنگ 1000 تني و سرمايه گذاری ای كه پولش حاضر و آماده در دست دولت جمهوری اسلامي است را به سنگ 100 تني تشبيه كرد.

 

آيا سنگ بزرگ علامت نزدن نيست؟

 

 

 

                                                                                        بازگشت