راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

ساندنیست ها

قدرت، این بار از

صندوق انتخابات

بیرون خواهد آمد

 

نیکاراگوئه وارد سالی شد که تا پایان آن در این کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. تمام شرایط نشان می دهد ساندنیست های این کشور پیروز انتخابات خواهند بود. در انتخابات اخیر شهرداری های نیکاراگوئه حزب حاکم  که "آنریکه بولانئوس" رئیس جمهور فعلی این کشور رهبر آنست در برابر ساندنیست ها شکست سختی را متحمل شد و به همین دلیل پیش بینی می شود که وی نخواهد توانست در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یابد.

در انتخابات شهرداری های نیکاراگوئه حزب حاکم کمتر از 10 درصد آراء را بدست آورد و ساندنیست ها 45 درصد آراء را نصیب خود کردند. بدین ترتیب، امریکا نگران نتایج انتخابات امسال ریاست جمهوری در این کشور است و به همین دلیل در هفته پایانی سال 2005 دانالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا از نیکاراگوئه بازدید کرد. بهانه این دیدار حمایت از "انریکه بولانئوس" رئیس جمهور کنونی نیکاراگوئه بود، اما در پشت این بهانه بررسی راه حل های جلوگیری از پیروزی ساندنیست ها در انتخابات ریاست جمهوری است که امسال برگزار می شود.

"گویترز" در اکوادور و "تولدو" در پرو نیز همینگونه شکست خوردند و نگرانی امریکا از تکرار این شکست ها در نیکاراگوئه است.

ساندنیست ها اکنون اداره 80 شهرداری را در نیکاراگوئه در اختیار دارند و این در حالی است که حزب لیبرال اداره 55 شهرداری و حزب بالانئوس ( APRE ) یعنی حزب حاکم، اداره  10 شهرداری را در دست دارد.

 هومالا مورالس

سکان رهبری "پرو"

را بدست می گیرد

 

هومالا مورالس، که تمام نظرسنجی ها حکایت از پیروزی قریب الوقوع او در انتخابات ریاست جمهوری در پرو دارد، در سال 2 هزار یک قیام نظامی ناکام را علیه «آلبرتو فوجیموری» دیكتاتوری سابق پرو رهبری کرد. برنامه و شعار انتخاباتی او که مردم از آن استقبال کرده اند ناسیونالیسم، نجات منابع طبیعی، نجات حاكمیت كشور، مقابله با تهدید آمریكا ـ منطقه آزاد تجاری آمریكاـ و احترام به ملت ‌‏هاست.

هومالا در طول مبارزات تبلیغاتی خود با سخنرانی ناسیونالسیتی مشابه با سخنرانی های «هوگو چاوس» در ونزوئلا موفق به بسیج مردم در حمایت از خود شده است.

مقابله با نفوذ لیبرالیسم اقتصادی و غارت منابع کشور تحت شعار جهانی‌‏ سازی از شعارهای اقتصادی هومالاست.

براساس آخرین نظرسنجی منتشرشده در ماه دسامبر، هومالا 7/21 درصد و «لوردس فلورس»، رقیب وی، 2/21 رای دارند و «آلن گارسیا» رئیس‌‏جمهوری سابق پرو و «والنتین پانیاگوآ» یک نامزد دیگر ریاست جمهوری نیز به ترتیب 8/19 درصد و 7/16 درصد .

 

 

 

                                                                                                     بازگشت