راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

پشت پرده آهنین

شورای شهر تهران

  

بدنبال اعتصاب كاركنان شركت واحد بحث شهرداری تهران و كمبود بودجه در آن دوباره نو شده است. قالیباف شهردار جدید تهران گفته كه احمدی نژاد هزار میلیارد تومان تعهد روی دست او گذاشته است.

این كمبود بودجه شهرداری البته دلایل متعددی دارد. شاید قسمت كوچكی از آن ناشی از كمك‌های بلاعوض و نیز ‌بی‌ معنی شهرداری تهران به برخی نهادهای خاص مذهبی در قم و بیت علمایی نظیر مصباح باشد كه اخیر هزینه پنج هزار طلبه برای مساجد امریكا را از رئیس جمهور درخواست كرده بود كه ماهانه سر به میلیون‌ها دلار می زند. راه توده

گذشته از اینها، اخبار حكایت از آن دارد كه سواستفاده‌های مالی متعددی در شورای شهر تهران صورت گرفته كه نگرانی از ورود یك "غیرخودی" به شورای شهر از ترس آشكار شدن این غارت‌ها و سوءاستفاده‌هاست. در این موارد فقط از حیف و میل بودجه فرهنگی شهرداری تهران به صراحت سخن رفته است كه احتمالا خود قسمت ناچیزی از سواستفاده‌های مالی انجام شده در شهرداری تهران را نشان می دهد. در فقدان هر گونه خبر رسانی مستقل و آگاهی عمومی از چگونگی مصرف بودجه شهرداری ناچار باید به رمزگشایی از پاره ای اخبار و نیز مصاحبه ‌های شرمگینانه شهردار جدید یعنی سردار قالیباف پرداخت.

از اخبار و مصاحبه‌ های مختلف چنین بر می‌آید كه شهردار جدید با تلاش شبانه روزی سعی در راه اندازی پروژه‌های نیمه تمام شهرداری دارد. یعنی پروژه‌های شهری كه بدست پیمانكاران مختلف انجام می ‌شود. معمولا روش كار در پیمانكاری ‌ها به این ترتیب است كه پس از انجام قسمتی از قرارداد پیمانكاری، صاحب كار - و در این مورد شهرداری - با پرداخت مبلغی پول تحت عنوان صورت وضعیت انجام شده ادامه كار را برای پیمانكاران امكانپذیر می‌سازد. ناگفته پیداست كه راه اندازی پروژه ‌های نیمه تمام در ابتدای كار نیاز به دوندگی ندارد بلكه مستلزم پرداخت پول بر مبنای صورت وضعیت است. بنابراین وجود پروژه‌های نیمه تمام، یعنی نداشتن بودجه برای ادامه كارهای عمرانی. بدینسان سواستفاده از بودجه‌های عمرانی و بودجه‌های فرهنگی و صندوق ازدواج و ... به كارنامه فعالیت شورای شهر تهران اضافه می‌شود. در اینجاست كه امكان درك فرمایش ‌های آقای چمران رئیس شورای شهر در مورد ترجیح مرگ از كنار كشیدن از شورای شهر قابل درك شود. می میرم اما نمی گذارم این افتضاحات فاش شود!

می دانیم كه پیروزی در انتخابات شورای شهر تهران ناشی از یك برنامه ریزی دراز مدت و بقولی چند لایه بود كه به اشغال كرسی ریاست جمهوری توسط شهردار تهران انجامید.  بنابراین در مورد اینكه اعضای لیست انتخاباتی آبادگران كاملا دستچین شده و از وفاداران به امثال مصباح یزدی و جنتی می‌ باشند تردیدی وجود ندارد.

اما آنچه جالب تر است نوع رفتار این دستچین شدگان پس از رسیدن بر خوان یغماست. یعنی اینكه اینان حتی به آینده نزدیك خویش نیز چندان اعتمادی ندارند و به همین دلیل علیرغم تمام دلایل عقلی و مصالح گروهی نمی توانند از غارت و سوءاستفاده خودداری كنند.

آقایان بجای آنكه در درجه اول به پیشوایانشان وفادار باشند خود بنا بر ارزیابی واقعی خویش از وضعیت به سرعت به اندیشه "خدمت رسانی" به جیب خویش افتاده اند. به هر حال سواستفاده‌هایی به این وسعت در چارچوب منطقی فعالیت حزبی و گروهی جای نمی گیرد. و این یعنی بحران كامل در جناح راست حاكم در جمهوری اسلامی.

این بررسی‌ها ضمنا شناخت بیشتری از یكی دیگر از افواجی را می ‌دهد كه قرار است در كنار امام غایب ركاب بزند، كه مهمترین سابقه مبارزاتی و افتخار یكی از رهبرانش یعنی مهدی چمران ( به اعتراف خودش) استراق سمع و جاسوسی از دفتر حزب توده ایران است.

 

 

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                                     بازگشت