راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

480 بمب اتم

زير گوش اروپائي ها

اومانيته- 480 بمب اتمي امريكايي در شش كشور اروپايي آلمان، بلژيك، ايتاليا، هلند، تركيه و انگلستان مستقر هستند. به گزارش گرين پيس (صلح سبز) 60 درصد مردم اروپا اصلا از وجود چنين تهديدی در خاك خود آگاهي ندارد و دو سوم آنان مي خواهند كه اروپا غيرنظامي شود. گرين پيس تاكيد مي كند: "رهايي اروپا از اين سلاح ها ضرورت فوری دارد. زيرا در صورت درگيری در خاورميانه ممكن است اين سلاح ها به هدف اقدامات تروريستي تبديل شود بويژه اينكه جرج بوش احتمال كاربرد سلاح اتمي برضد ايران را مطرح كرده است."

 

مرگ درآغوش

سوداگران جهاني دارو

اومانيته- در 59 مين نشست سازمان بهداشت جهاني كه هفته گذشته در ژنو برگزار شد دکتر برنارد پكول گزارشي از آن بيماری هائي در جهان داد که مورد بي توجهي قرار دارند. او گفت: " از 30 سال پيش، از حدود بيش از 1500 دارويي كه وارد بازار جهاني شده است كمتر از يك درصد به بيماري هاي بسيار خطرناك و گسترده مانند مالاريا ، سل و تسه تسه  اختصاص يافته است."

مسئوليت اين وضعيت جنايتكارانه عمدتا متوجه شركت هاي چند مليتي دارو سازي است، زيرا درمنطق تجاري آنان اين بيماري ها سودآور نيستند و مبتلايان به آن كساني هستند كه درآمد چنداني ندارند. از اين رو سرمايه گذاری و پژوهش بر روی اين بيماری ها سودآور نيست.  

اين درحالي است که اينها بيماری هايي هستند كه موجب مرگ سالانه 53 ميليون تن مي شوند. در چندين كشور افريقايي شمار قربانيان مالاريا به تنهايي بيش از ايدز است. براساس گزارش بنياد پژوهش هاي پزشكي پاريس، سالانه حدود 1.5 تا 2.7 ميليون تن كه يك ميليون آنان را كودكان زير 5 سال تشكيل مي دهند هر ساله براثر اين بيماری مي ميرند. سل روزانه 5000 تن را مي كشد. واكسيناسيون آن تنها تا حدودي كارآي دارد و دليل آن هم روشن است. آخرين ازمايش ها و تحقيقات در مورد سل مربوط به پايان قرن نوزدهم است و مداواي انتي بيوتيك كه جديد ترين آنها مربوط به چهل سال پيش است همچنان براي بدن بسيار زيانبار است."

براي پايان دادن به حاكميت منطق سود بر پژوهش هاي پزشكي برزيل و كنيا قطعنامه اي را به سازمان بهداشت جهاني ارائه داده اند كه با وجود مخالفت شديد آمريكا و بخشي از هيئت اجرايي اين سازمان تصويب گرديد. براساس اين قطعنامه به مجمع و هيت اجرايي سازمان بهداشت جهاني ماموريت مي دهد كه سرمايه گذاري مالي در عرصه هاي تحقيقاتي كه مربوط به توسعه داروها براي كشورهاي فقير افريقا ، آسيا و آمريكاي لايتن مي شود را گسترش دهند.   

انتخابات محلي

دومين پيروزی اتحاد چپ ايتاليا

اتحاد چپ در انتخابات محلي ايتاليا به پيروزي بزرگي دست يافت و شوراهاي شهر را در بسياري از شهرهاي کوچک و بزرگ اين کشور بدست گرفت. برلوسکوني نخست وزير شکست خورده ايتاليا که وعده پيروزي در انتخابات محلي را داده بود، تنها توانست در زادگاه خود پيروز شود. او قول داده بود انتقام شكست در انتخابات نخست وزيري را در اين انتخابات بگيرد! اما نتيجه انتخابات به تضعيف باز هم بيشتر موضع برلوسكوني و جبهه راست حامي او منجر گرديد. بدنبال اين شکست، بحث بر سر قبول و يا رد رهبري برلوسکوني در جبهه راست آغاز شده است.

برلوسكوني پس از آنكه از پذيرش نتايج انتخابات اخير كه به پيروزي رومانو پرودي و اتحاد چپ انجاميد سرباز زد و از هر امکاني براي بي ثبات كردن قانوني نتيجه آن انتخابات بكار گرفت در روزهاي اخير كارزار شديدي را برضد دولت جديد به را ه انداخت و وعده "شکست" اتحاد چپ را در انتخابات محلي  داد. اما اين وعده ها به نتيجه نرسيد و براساس گزارش مطبوعات ايتاليا برلوسكوني از رفتار برخي متحدانش خشمگين است. اتحاد ملي و حزب دمكرات مسيحي از قرار حاضر نشده اند بدنبال جنجال هاي برلوسكوني بروند و مي خواهند اينده را با خروج از مدار برلوسكوني آغاز كنند.

   

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت