راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

چشم انداز بحران

توليد، اخراج

و بيکاری کارگران

 

نمايندگان ادوار مجلس بيانيه های حاوی نگراني از وضع اقتصادی کشور و چشم انداز آن منتشر کردند. دراين بيانيه تاکيد شده است:

طي سال جاری نرخ تورم به بيش از 20 درصد افزايش مي ‌‏يابد  و رشد نقدينگي نيز بيش از 20 درصد خواهد بود.

سياست‌‏هاي دولت نهم و محافظه‌‏كاران جديد به مداخله‌‏هاي بيش از حد در بازار كالا، كار و سرمايه انجاميده و در آينده نيز انتظار مي‌‏رود، اين سياست‌‏ها تداوم يابد. در آينده شاهد فرار سرمايه‌‏هاي مادي و انساني از كشور، كاهش ورود سرمايه خارجي به كشور و كاهش نرخ رشد اقتصادي خواهيم بود.

سياست خارجي دولت نهم نيز در تعارض آشكار با خواست جامعه بين‌‏المللي و تنش‌‏آفرين است و انتظار مي‌‏رود، دولت‌‏هاي بزرگ درصدد مقابله با ايران برآيند و در جهت تحريم اقتصادي كشور گام بردارند.

اين وضعيت با افزايش بي‌‏ثباتي سياسي و تهديد بين‌‏المللي و كاهش نرخ سود سپرده‌‏هاي بانكي همراه شده است.

 

رشد بيکاري

370 كارگر بيكار مي شوند

همزمان با اين ارزيابي گزارش شده است که چيت سازي بهشهر در آستانه تعطيلي قرار گرفته است و بزودي 370 کارگر اين واحد توليدي نيز بيکار خواهند شد.

چيت بهشهر قبل از انقلاب 3 هزار كارگر داشت، اما در حال حاضر با تعطيل شدن بخش هاي مختلف آن شمار كارگران اين واحد بزرگ نساجي به 375 نفر كاهش يافته است ، آنها نيز اکنون با خطر بيکاري روبرو هستند.

وزير کار در توطئه تعطيل شدن چيت بهشهر دست دارد و يک پرونده مالي نيز براي اين کارخانه ترتيب داده اند تا با استناد به آن کارخانه را ورشکست اعلام کرده و ببندند.

 

در يک گزارش ديگر آمده است که 30 درصد كارخانجات واگذار شده به بخش خصوصي بحران مالي دارند و به اين بهانه که كارخانجات دولتي با 5 برابر ظرفيت لازم نيروي انساني دارند تعديل اين نيرو به بهانه کاهش بحران مالي در دست اقدام است.

وزير صنايع و معادن درهمين ارتباط گفته است: در 6 ماهه دوم سال 84 بيش از 25 ميليارد تومان وام بحران بابت بحران‌‏زدايي كارخانجات كشور پرداخت شده است. ناچاريم در برخي موارد براي پرداخت حقوق كارگران و بقاي توليد ، به راه حل‌‏هايي همچون تعديل نيروي انساني و اعلام ورشكستگي كارخانه دست بزنيم .

بدنبال اجراي برنامه خصوصي سازي ، اكثر كارخانجات دولتي پس از مدتي در چارچوب قوانين بسيار ساده ، از حمايت هاي انحصاری خارج و به خريداران خصوصي واگذار شدند. هر چند بيشتر مالكان خصوصي به دنبال كسب سود از طريق فروش اموال و زمين كارخانه بودند ، اما آن دسته از افرادي كه قصد ادامه توليد را داشتند ، مجبور به تعديل نيروی انساني برای حفظ منافع اقتصادی خود بودند .

 

 

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                      بازگشت