راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

برپائي مجمع کاتوليک های آلمان

گفتگوی اشپيگل

با اسقف راين هارد مارکس

برای انسان بيکار و گرسنه

آزادی پشيزی ارزش ندارد

 

مجمع کاتوليک های آلمان، که بصورت سالانه تشکيل مي شود، از 24 تا 28 ماه مي در "زالبروکن" اين کشور تشکيل شد. تفاوت همايش امسال، که نود و دومين همايش مجمع کاتوليک های آلمان بود، با سال های گذشته، عمدتا در موضع گيری ها و جهت گيری های سياسي- اقتصادی سخنراني رئيس مجمع و يکي از اسقف های برجسته کاتوليک آلمان بعنوان ميزبان اين مجمع بود. انتقاد از گلوباليسم، دفاع از عدالت اجتماعي و انتقاد شديد از رشد بيکاری در آلمان و حتي انتقاد از طبقاتي شدن هر چه بيشتر آلمان، سمت و سوی اين مجمع را بيشتر سياسي و کمتر مذهبي کرد. اين سمت گيری عملا مي تواند تحت تاثير گرايش به چپ در فرانسه و بر محور همين مسائل باشد، که ظاهرا کليسای کاتوليک آلمان مي کوشد پيش از افتادن ابتکار عمل بدست احزاب و گرايش های چپ غيرمذهبي، خود با طرح اين مسائل رهبری را بدست گيرد.

هفته نامه اشپيگل، در آستانه اين مجمع با اسقف "Rein Hard-Marks" نماينده جامعه و فرهنگ و علوم کاتوليک ها و يکي از کارشناسان ارشد مسائل جامعه شناسي و مسائل اجتماعي که ميزباني مجمع را نيز برعهده داشته گفتگوئي انجام داده است. "راين هارت" به سئوالات اشپيگل اينگونه پاسخ مي دهد:

 

«- شما در مجمع سالانه کاتوليک ها در شهر زالبورکن با صدر اعظم مرکل و رئيس جمهور "کولر" ملاقات خواهيد کرد. بنظر شما سياستمداران چه چيز را بايد در باره عدالت، که يکي از مهمترين مسائل مورد بحث در اين مجمع است فرا گيرند؟

- آنها نيز بايد مثل ما به اين نتيجه برسند که کشوری که بيکاری عظيم، 20 سال است مسئله عدالت را در آن تحت الشعاع قرار داده مي تواند به چه نتيجه غم انگيزی ختم شود. هنگامي که سود سرمايه به مهم ترين مسئله تبديل شد و کار ارزش خود را از دست داد، جامعه مي تواند به سراشيب سقوط برود و اگر جريان همينگونه پيش برود آنگاه کل سيستم مي تواند با بن بست برخورد کند.

- انتقاد شما از سيستم شبيه انتقاد مارکس است، که اتفاقا مانند شما در شهر "ترير" آلمان زندگي مي کرد.

- مارکس در انتقاد خود به سيستم سرمايه داري افسارگسيخته ناحق نمي گويد و به بيراهه نمي رود. ايده او درباره اينکه آزادي شهروندي براي کسي که نان براي خوردن ندارد به پشيزي نمي ارزد کاملا درست است.

- آيا شما آثار مارکس را خوانده ايد؟

- من در دوران تحصيل زياد آثار او را خوانده ام و در ضمن از او ياد گرفته ام که حقوق اجتماعي بشر و آزادي شهروندي وابسته يکديگرند و نبايد يکي فداي ديگري شود و يا يکي، ديگري را تحت الشعاع قرار دهد. آزادي بازار، آزادي تجارت، آزادي مطبوعات، همه اينها در يک جامعه حتما لازم است، اما در کنار اينها عدالت اجتماعي بايد وجود داشته باشد. آزادی فقط از زماني که انسان بتواند محکم و استوار روی پاهای خود بايستد آغاز مي شود.»

 

اسقف راين هارت مارکس متولد 1353 است و در سال 1996 ، از سوي پاپ بعنوان اسقف شهر "پادربرن" تعيين شد. او در سال1997 از طرف کل کليساهاي آلمان نماينده مسائل جامعه و فرهنگ و علوم شد و درحال حاضر در آلمان يکي از مهم ترين کارشناسان مسائل جامعه شناسي و اجتماعي است.

 

 

 

 

  فرمات PDF                                                                                                       بازگشت