راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

پوتین و سیاست دوگانه
داخلی و خارجی
کنترل کمپانی های عظیم نفت و گاز روسیه دفاع از منافع ملی است
اما این منافع در داخل کشور در خدمت مردم نیست.
مورنینگ استار- تر جمه از انگلیسی
 

"اسلاوا تتكین" رئیس كمیسیون بین المللی حزب كمونیست روسیه فدراتیو طی گزارشی که در "مورنینگ استار" ارگان حزب کمونیست انگلستان منتشر شد اعلام داشت که بموجب یک
نطر خواهی عمومی در روسیه، که بمناسبت سالگرد انقلاب اكتبر انجام شد بیش از 60 درصد مردم روسیه دست آوردهای انقلاب اكتبر را می ستایند. مطابق همین نظرسنجی تنها 20 درصد روس ها نظر موافق نسبت به این درست آوردها ندارند.
برمبنای این نظرسنجی اکنون در روسیه یگانه آلترناتیو واقعی سوسیالیسم است و حزب کمونیست روسیه باید مردم را بر محور آرمان های سوسیالیستی بسیج کند. ایجاد سازمانهای توده ای و غلبه بر سر در كمی سیاسی و قضا و قدر گرای كه توسط الیگارشی حاكم و وسایل ارتباط جمعی هدایت می شوند از وظائف حزب است.
طی 6 سال اخیر بوروكرات های دولتی كه پوتین نماینده آنان می باشد، باندهای بزرگی را كه در دوران یلتسن ثروت عمومی را تصاحب كرده بودند شكست دادند. بلند پروازی پوتین در دوره دوم انتخابات او در 2008 عبارتست از كنترل كمپانی های عظیم نفت و گاز.
البته غرب نسبت به از دست دادن غارت منابع روسیه نا خشنود است، اما این به این معنا نیست كه این اقدام پوتین در خدمت منابع مردم است. علیرغم این انتقال ثروت، فقر شدید در بین مردم روسیه همچنان برقرار است. نابودی بنیادین صنایع موجب تخریب تكنولوژی در فضا، شیمی و مهندسی شده و صادرات عمدتا روی مواد خام متمرکز است.
عواقب چنین سیاستی برای مردم زحمتكش هولناک است. 30 درصد مردم در فقر مطلق بسر می برند. بیش از 50 در صد مردم در مقایسه با دوران شوروی فقیر شده اند و با اجاره های در حال رشد، افزایش قیمت انرژی، نابودی خدمات اجتماعی، كاهش دستمزدها و بیكاری همگانی دست به گریبانند. تنها 10 درصد از شرایط دوران شوروی برخوردارند و 2 درصد سوپر ثروتمند می باشند.
نابودی كارخانه های بزرگ صنعتی ضربه بزرگی به طبقه كارگر و جنبش اتحادیه ای کشور وارد کرده است. تعداد كارگران صنعتی كاسته می شود. فرهنگ كار جمعی و همبستگی طبقاتی جای خود را به فرد گرائی و اعتقاد ساده لوحانه به خیر خواهی بالقوه حاكما داده است.
در آخرین انتخابات میان دورهای پارلمان کشور، نماینده كمونیست ها در منطقه نفتی ساخالین 41 درصد آرا را کسب کردند، در حالیكه حزب دولتی توانست 30 درصد آرا را بدست آورد. حتی در مسكو كه در تصاحب سوپر ثروتمندان است، كمونیستها بر خلاف كنترل مونوپولی پوتین بر وسایل ارتباط جمعی 17.5درصد رای آورده اند.
انتخابات دومای دولتی در سال 2007 و انتخاب ریس جمهور جدید در 2008 صورت خواهد گرفت و این موجب اضظراب الیگارشی ها شده است. دولت پوتین آماده رفورم انتخاباتی میباشد كه شامل سیستم دو حزبی است.

راه توده شماره 113
27.11.2006

 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت