راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

مصاحبه با معاون سازمان جوانان کمونیست چک
ممنوع کردن سازمان ما
گام نخست برای یورش است
برگردان آبتین سرمدی
 

 

آنچه را می خوانید مصاحبه با "رادین گوندا" معاون سازمان جوانان جمهوری چک است،؛ که بدنبال انتشار خبر ممنوع شدن فعالیت این سازمان در کشور چک، از سوی روزنامه چپ گرای یونگه انجام شده است. متن خبر و تفسیر انگیزه های این اقدام را در خبرتفسیری جداگانه در شماره کنونی راه توده می خوانید. آنچه در زیر می آید متن مصاحبه با معاون سازمان جوانان چک است:

سئوال- هفته پیش سازمان جوانان حزب کمونیست چک بوسیله وزارت داخله ممنوع اعلام شد. سازمان شما دارای چه وزنه ایست و فعالیت های اصلی شما چیست؟
ج- سازمان ما با چند صد عضو یکی از قوی ترین و فعال ترین سازمان جوانان در سراسر جمهوری چک است. سازمان های دیگری مانند جوانان سوسیال دمکرات وجود دارند که حضور چشمگیری در جامعه ندارند. اهداف سازمان ما دفاع از حقوق جوانان، دانشجویان و کارگران جوانان و بیکاران است. ما همینطور علیه کاپیتالیسم و امپریالیسم مبارزه می کنیم. اخیرا هم مبارزه گسترده ای علیه شهریه دانشجوئی سازمان دادیم. در ضمن ما اولین سازمانی بودیم که علیه پایگاه های نظامی امریکا در چک تظاهراتی را سازمان دادیم.
سئوال- دلیل واقعی ممنوع اعلام شدن سازمان شما چیست؟
ج- در دسامبر 2005 ما از وزارت داخله نامه ای دریافت کردیم که در آن ادعا شده بود ما از اهداف خود پا فراتر نهاده و به عرصه هائی که مربوط به احزاب است گام گذاشته ایم. این دلیل بی ربطی است زیرا فعالیت اصلی احزاب در پارلمان است. وزارت داخله به این دلیل فعالیت ما را ممنوع اعلام کرده است که ما مارکسیست هستیم و ما را تحت فشار گذاشته اند که برنامه ما طرفدار انقلاب سوسیالیستی است. ما به وزارت داخلی نامه نوشته ایم و عذر و بهانه ها را عنوان کرده ایم. آنها به ما پاسخ دادند که اعلام انحلال سازمان شما به این دلیل است که شما مالکیت اشتراکی بر وسائل تولید را می خواهید جانشین مالکیت فردی بر وسائل تولید کنید و این مخالف قانون اساسی است!
سئوال- چه انگیزه های مهمی پشت این ممنوعیت نهفته است؟
ج- این آشکار است که ممنوع اعلام کردن ما دلائل سیاسی دارد. نیروهای راست در کشور ما در تلاش اند که حزب کمونیست را تضعیف کنند. حمله به سازمان جوانان ما حمله غیر مستقیم به حزب کمونیست چک است که در پارلمان نماینده دارد و بیش از 90 هزار عضو نیز درجامعه دارد.
سئوال- آیا این ممنوعیت آزمایشی برای ممنوع کردن حزب کمونیست است؟
ج- دقیقا همینطور است. ممنوعیت سازمان ما متوجه تمام مجموعه جنبش ها ضد سرمایه داری است و حمله ایست به اساسی ترین حقوق شهروندی و دمکراتیک جامعه. ممنوع کردن سازمان ما گام اول است. در جمهوری فدرال آلمان هم ابتدا سازمان جوانان ممنوع شد و بعد حزب کمونیست.
سئوال- بعد از ممنوع کردن سازمان شما چه پیش آمد؟
ج- ممنوعیت سازمان ما مهم ترین موضوع مطبوعات چک است. نیروهای راستگرا در صدد دامن زدن به هیستری ضد کمونیستی هستند. دبیر اول سازمان ما در شب 4 شنبه برای مصاحبه به تلویزیون دعوت شد، اما حتی نگذاشتند یکی از جملاتش را به آخر برساند. رقیب او در بحث یکی از اعضای پارلمان بود که سالهاست وظیفه ای برای خود جز مبارزه با کمونیستم نمی شناسد. این نماینده آشکارا دستگیری و پیگرد اعضای سازمان ما را درخواست می کند.
سئوال- اما هنوز دستگیری صورت نگرفته است؟
ج- هنوز نه. اما معلوم نیست با توجه به تحریک مطبوعات فردا چه پیش خواهد آمد. هم اکنون هم آدرس اینترنتی و "وب سایت" ما را بسته اند.
سئوال- آیا احزاب سوسیال دمکرات به این ممنوعیت اعتراض کرده اند؟
ج- حزب سوسیال دمکرات هنوز توضیحی در ارتباط با ممنوع شدن سازمان ما ارائه نداده است. اما سازمان جوانان دمکرات ما را برای گفتگو دعوت کرده است. احتمالا آنها با ما اعلام همبستگی خواهند کرد.
سئوال- آیا مبارزه علیه این ممنوعیت به جائی خواهد رسید؟
ج- طبیعتا ما این حکم را نمی پذیریم. وکلای ما هم در حال حاضر در دادگاه جریان را از لحاظ حقوقی دنبال می کنند.


 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت