راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

لولا
فرودستان برزیل
رئیس جمهورخود را
از دست خواهند داد؟
سیامک زند

 

 

انتخابات ریاست جمهوری در برزیل که در آن "لوئیز ایناسیو دا سیلوا"(لولا) رئیس جمهوری چپ گرا، "جرالدو آلکمین" رقیب اصلی راست گرای وی و چند نامزد دیگر رقابت داشتند، به دور دوم کشیده شد.
لولا موفق نشد ۵۰ درصد آرای به صندوق ریخته شده را که برای انتخاب مجددش به آن نیاز داشت، به خود اختصاص دهد . نتایج آرای شمارش شده نشان داد که داسیلوا ۴۹ درصد و آلکمین ، ۴۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
لولا، کشاورز زاده‌ای، که رهبر حزب کارگران بود، در دوره ریاست جمهوری اش به خاطر ایجاد ثبات در اقتصاد غیرقابل پیش‌بینی برزیل، افزایش درآمد کشور، بدون افزایش مالیات‌ها و به خصوص کمک هایی که به اقشار فرودست این کشور کرد، موجب شگفتی جهان شد.
اما این موفقیت ها، ناخشنودی راست گرایان (به خصوص سرمایه داران را برانگیخت).
در این میان، انتشار اخباری از فساد مالی برخی از اطرافیان لولا، بهانه لازم را برای حمله به وی و حزب کارگران به دست جناح راست و نیز رهبران کلیسای کاتولیک داد. موضوعی که موجب شد لولا نتواند در دور نخست پیروز شود. این درحالیست که احتمال ائتلاف مخالفان لولا در دور دوم رقابت‌ها که روز ۲۹ اکتبر برگزار می‌شود وجود دارد.
در این میان، به رغم تبلیغات گسترده از سوی راست گرایان و کلیسای کاتولیک، وجهه لولا در میان افکار عمومی آسیب ندیده است و جایگاه او در نتایج نظرسنجی‌ها نیز تحت تاثیر این امر قرار نگرفته است . باز هم باید تاکید کرد که در طول چهار سال ریاست جمهوری لولا، سطح زندگی در برزیل بهبود چشمگیری داشته است، که در این ارتباط می ‌توان به افزایش مشاغل، کاهش تورم و بهبود زندگی فقرا اشاره کرد. رئیس جمهوری چپ گرای برزیل همچنین برنامه گسترده‌ای را برای رفع گرسنگی در میان فقرای کشورش به اجرا گذاشت که پرداخت ماهانه حدود 40 دلار به تمامی خانواده‌های فقیر را در ازای به مدرسه فرستادن و واکسینه شدن کودکانشان، تضمین می‌ کند. موفقیت این برنامه تا آن اندازه بود، که نامزد جناح راست تاکید کرده است این برنامه را ادامه خواهد داد.
در عین حال، از لحاظ رویکرد سیاست خارجی، لولا خود را دوست "فیدل کاسترو" رئیس جمهوری کوبا می‌ داند و در اعتراض به اعمال یارانه‌ های کشاورزی در آمریکا، به شکست قرارداد تحت حمایت واشنگتن موسوم به "منطقه آزاد تجاری آمریکا"، کمک کرد.
 


 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت