راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

نیکاراگوئه
در آستانه بازگشت قدرت
بدست ساندنیست ها
 

هیات انتخاباتی سازمان کشورهای آمریکایی (او آی اس) از واشنگتن خواست در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوا، که روز 5 نوامبر برگزار می شود دخالت نکند. انتخاباتی که بر اساس نظرسنجی ها، دانیل اورتگا، نامزد ساندینیست ها می تواند در آن پیروز شده و بار دیگر سکان رهبری این کشور را بدست بگیرد.
سازمان کشورهای آمریکایی با اشاره به سخنان کارلوس گوتیرز، وزیر بازرگانی آمریکا و پل تریویلی، سفیر آن کشور در ماناگوا، که نسبت به پیروزی دانیل اورتگا ابراز نگرانی کرده بودند، این درخواست را از واشنگتن کرده است.
انتشار دو نظرسنجی درنیکاراگوا حاکیست: دانیل اورتگا، که رئیس جمهوری این کشور به رهبری ساندینیست ها در دهه 80 میلادی بود و با شورشیان کنترا (تحت حمایت آمریکا) مبارزه می کرد، می تواند در دور نخست انتخابات به پیروزی دست یابد.
بر اساس قوانین نیکاراگوا، نامزدی که بین 35 تا 40 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری را کسب کند و در عین حال5 درصد از نفر دوم جلوتر باشد، درهمان دور نخست پیروز انتخابات معرفی خواهد شد. در همین ارتباط، نتایج نظرسنجی موسسه بین المللی "زوگبی" حاکیست: دانیل اورتگا حداقل 35 درصد آراء را کسب خواهد کرد و رقیب راست گرای او به نام ادواردو مونته آلگرو 20 درصد را بدست خواهد آورد. وی از حزب حاکم لیبرال، که حزبی محافظه کاربه شمار می رود، انشعاب کرده است.
همچنین، بر اساس این نظرسنجی، خوسه ریزو، نامزد حزب لیبرال 16 درصد آراء را کسب خواهد کرد. این حزب در 16 سال گذشته، قدرت را در نیکاراگوا در دست داشته است. ولی پرونده های متعدد فساد مالی به همراه سیاست های اقتصادی فاجعه بار، نارضایتی بسیار زیاد مردم را درپی داشته است.
در این میان، نظرسنجی مشترک دانشگاه و رسانه های نیکاراگوا حکایت از آن دارد که دانیل اورتگا بیش از 37 و مونته آلگره 17 درصد آراء را کسب خواهند کرد.
دانیل اورتگا گفته است: در این مرحله از تحولات جهانی، او نیز از اقتصاد آزاد حمایت خواهد کرد، اما با رعایت کامل عدالت اجتماعی. علیرغم اعلام این مواضع همچنان روی مناسبات اورتگا و کوبا و بویژه میان اورتگا و کاسترو تبلیغ کرده و سرمایه داران و جناح راست میانه این کشور را برای رای دادن به رقیب اورتگا تشویق می کند.
وزیر بازرگانی آمریکا مدعی شده است که پیروزی دانیل اورتگا می تواند توقف سرمایه گذاری خارجی را در نیکاراگوا به همراه داشته باشد. بعلاوه، بر مشارکت آن کشور در توافقنامه تجارت آزاد آمریکای مرکزی با آمریکا تاثیر منفی بگذارد. کارلوس گوتیرز حتی در مصاحبه با خبرگزاری رویتر، پیروزی قریب الوقوع دانیل اورتگا را شرم آور خواند!!!
این سخنان که برای ترساندن رای دهندگان نیکاراگوا از عواقب پیروزی دانیل اورتگا ابراز شده، همزمان با ابراز علاقه واشنگتن به ادواردو مونته آلگره انجام شد. درهمین ارتباط، پل تریویلی، سفیر آمریکا در ماناگوا، که از ابتدای سال 2006 میلادی کوشیده است محافظه کاران را حول یک نامزد مشترک متحد کند و مانع شکسته شدن آرای آنان در مقابل دانیل اورتگا شود، به خبرنگاران گفته است: رای دادن به ریزو(نامزد حزب لیبرال) همانند رای دادن به چریک سابق(اشاره به دانیل اورتگا) خواهد بود.
پیروزی انقلاب سال 1979 نیکاراگوا، به دیکتاتوری دهها ساله خاندان سوموزا، که مورد حمایت آمریکا بود پایان داد و جبهه آزادیبخش ملی ساندینیست با پشتیبانی مردم قدرت را بدست گرفت.اما از همان ابتدا واشنگتن به توطئه علیه حکومت انقلابی نیکاراگوا مشغول شد. سرانجام، دانیل اورتگا،رئیس جمهوری وقت نیکاراگوا در انتخابات سال 1990 میلادی در یک انتخابات پرتقلب که زیر فشار تبلیغاتی امریکا برگزار شد از رقیب خود شکست خورد. شکستی که خستکی بخشی از مردم از جنگ داخلی تحمیل شده از سوی آمریکا (با 30 هزار کشته) و تحریم های اقتصادی نیکاراگوا از سوی واشنگتن نیز در آن سهم بزرگی داشت.
دانیل اورتگا درگردهمایی های انتخاباتی روزهای اخیر بر شرکت هواداران خود و مردمی که خواستار بهبود اوضاع این کشور هستند تاکید کرده و درعین حال، نسبت به اطمینان بیش از حد به پیروزی و منفعل شدن نسبت به حضور در پای صندوق های رای هشدار داده است.
در حقیقت، نامزد ساندینیست ها نگران است ، که درصورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، آمریکا از فرصت استفاده کرده و در دور دوم بکوشد آرای حامیان ریز و به نفع مونته آلگره به صندوق های رای ریخته شود.


 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت