راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

فستیوال جوانان دمکرات جهان در ویتنام
ترجمه: ستاره عسگری
 

روزنامه عصر ما ارگان مرکزی حزب کمونیست آلمان:
15 ماه مارس فستیوال سازمان های بین المللی جوانان دموکرات در ویتنام به پایان رسید. "بیورن بلا" عضو سازمان کارگران جوان آلمان که در این فستیوال حضور داشته در مصاحبه با ارگان حزب کمونیست آلمان "عصر ما" پیرامون این فستیوال گفت:
این فستیوال با شعار « اتحاد و مبارزه علیه امپریالیسم و علیه غارت خلق ها، برقرار باد صلح، همبستگی، و تغییرات اجتماعی» برنامه های خود را سازمان دهی کرده بود.60 گروه نماینده از 50 کشور جهان در این فستیوال شرکت داشتند. سازمان بین المللی جوانان دموکرات در سطح جهان حدود 50000 عضو دارد. موضوع اصلی بحث های این گرد همائی «امپریالیسم» بود و موضوع اصلی کنفرانس بعدی که چهار سال دیگر برگزار می شود، مقوله «کار» انتخاب شده است. موضوع های محور کنفرانس شامل "مبارزه برای بهبود شرایط اجتماعی"، "بررسی اشکال مبارزه برای دموکراسی و حقوق جمعی و فردی"، "نفی پدیده منفی جنگ"، "بررسی تهاجم امپریالیستی به عراق و تهدیدات آمریکا علیه ایران" را شامل می شد. در رابطه با لبنان، اسرائیل و فلسطین نیز تبادل نظرهائی انجام گرفت.
نمایندگان شرکت کننده از کشورهای مختلف، گزارش اقدامات و اشکال مبارزات خود را در رابطه با شیوه های مقاومت در مقابل غارتگری سرمایه داری و زورگوئی مستمر در محیط کار گزارش داده و تجارب خود را مبادله کردند. شرکت کنندگان در گردهمائی آمادگی خود را جهت مقاومت با زور گوئی های امپریالیسم آمریکا بررسی کردند.
شرکت کنندگان همچنین همبستگی خود را با کشورهای کوبا، ونزوئلا، ویتنام، کره شمالی، که تحت فشارهای سیاسی دائم امیریالیستی قرار دارند اعلام کردند.

س: آیا گردهمائی در رابطه با موضوع معینی نیز تصمیماتی اتخاذ کرد؟
ج: بله. موضوع کوشش جهت غیر قانونی کردن سازمان جوانان حزب کمونیست جمهوری چک از طرف دولت دست راستی این کشور نیز از جمله موضوعات مورد بحث و بررسی بود و در این رابطه تصمیم گرفته شد، از طرق مختلف مخالفت با این امر به شکلی گسترده اعمال شود. از جمله با راه اندازی سایت www.gegen-ksm-verbot.de جلب حمایت های بین المللی برای مقابله با این تصمیم دولت چک.
قرار شد در سال آینده- بویژه در آلمان- علیه نیروهای نظامی خارجی تظاهرات و مخالفت ها سازمان داده شود. نیروهای نظامی آمریکا از مرکز فرماندهی خود در شهر اشتوتگارت آلمان جهت عملیات در سراسر اروپا و حتی ماموریت های نظامی در بخش هائی از آفریقا استفاده می کنند، آن ها حتی از این مر کز فرماندهی به عنوان سرپل های نظامی برای جنگ عراق نیز استفاده می کنند.همچنین بنا بر برنامه های استقرار سیستم موشکی آمریکا در اروپا قرار است در بعضی از کشورهای شرق اروپا پایگاه های نظامی جدیدی ساخته شود. تمام این موضوعات در سال های آینده به نحوه رشد و تحرک سیاسی در کشورهای اروپائی مربوط خواهد شد و ضروری است تمام تحرکات از طرف نیروهای چپ و مترقی مورد توجه، دقت و کنترل قرار گیرند. ما معتقدیم که در یک اتحاد عمل بین المللی با شرکت احزاب و دولت های مترقی جهان امکان سازماندهی و مقاومت در برابر اقدامات ناعادلانه بین المللی وجود دارد.
س: فستیوال بین المللی سازمان های جوانان دموکرات در ویتنام دبیر اول جدیدی را انتخاب کرد، این موضوع می تواند نشانه یک تغییرات بزرگ باشد؟
ج: "میگوئل مادیرا" از حزب کمونیست پرتقال برای چهار سال آینده در صدر سازمان باقی می ماند اما نماینده کوبا به عنوان دبیر اول انتخاب شد.
س:60 سال از برگزاری اولین فستیوال بین المللی جوانان در سال 1947در پراگ می گذرد. در این رابطه چه تصمیماتی گرفته شد؟
ج: از طرف سازمان جوانان حزب کمونیست ونزوئلا پیشنهاد شد تا در ماه اوت امسال جشنواره این 60 سالگی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برگزار شود. قرار شد 1500 مهمان دعوت شده و 1000 تن نیز از طرف سازمان های جوانان دموکرات از سراسر جهان در این جشنواره شرکت کنند. البته از طرف سازمان جوانان دموکرات هند نیز پیشنهاد برای برگزاری جشنواره در این کشور داده شده بود که قرار شد فعلا امسال در ونزوئلا برگزار شود.
س: آیا سازمان جوانان دموکرات آلمان موفق شد پیشنهادهای همکاری مشترک خود را با سازمان جوانان دموکرات ونزوئلا به اطلاع آن ها برساند؟
ج: بله قرار بر این است که ما با شرکت در جشنوار بین المللی جوانان در ونزوئلا به این برنامه ها شکل عملی بدهیم. هیئت شرکت کننده ما از آلمان در این جشنواره حدود 40 نماینده خواهد داشت. ما از جوانان ونزوئلائی در کارخانه ها و مراکز جوانان دیدار داشته و تجارب مبارزاتی خود را با آنان در میان خواهیم گذاشت. از جمله افراد هیئت شرکت کننده ما اعضای سندیکاهای کارگری آلمان و از سایر سازمان های مترقی جوانان خواهند بود. بنا بر برنامه تعیین شده این جشنواره از تاریخ 21 /08/ 2007 تا 01/ 09/2007 برگزار خواهد شد. لازم به یادآوری است که رفقای دیگر کشورها به ما قول داده اند تا با حضور در آلمان جشن بنیانگذاری هفته نامه «عصرما» را با هم در شهر دورتموند آلمان برگزار کنیم.

راه توده 128 09.04.2007

 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت