راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اشغال عراق
امریکا غارت می کند
مرتجعین، بنام مقاومت
مردم را می کشند!
"عصر ما" ارگان مرکزی حزب کمونیست آلمان
ترجمه وحید منصوری

 

بریگیته کیشله (Brigitte Kiechle) کتابی با داده ها و اطلاعات مفید درباره اشغال عراق توسط ایالات متحده منتشر کرده است. او به حق این کتاب را یک ارزیابی مرحله ای می نامد. نکته بسیار مهمی که در این کتاب جلب توجه می کند، تحلیل تاثیرات این اشغال بر شرایط زندگی مردم عراق و مقاومت مردم این کشور در برابر اشغال کشورشان است.
نویسنده نقاب از چهره تجاوز نظامی امریکا و متحدانش بنام "دمکراتیزه کردن کشور عراق" برداشته و تجاوز امپریالیستی به حقوق ملت ها و حقوق بشر را آشکار می سازد.
خلع سلاح تقریبا کامل عراق با کمک سازمان ملل پیش از شروع جنگ و تخریب سیستماتیک زیر ساخت ها و نیازهای اولیه برای ادامه زندگی در این کشور، بیانگر ماهیت اشغالگر است.
"از دیدگاه مردم عراق، جنگ و اشغال نظامی به معنی کشتار بی پایان مردم است. هیچ نشانی از بازسازی و نوسازی برای مردم ملموس نیست و اشغال نظامی و خشونت ایالات متحده به منزله آغاز دوران جدیدی از سیاست مستعمراتی است."(به نقل از کتاب ص 12)
نویسنده خاطر نشان می سازد که رهبر عملیات ارتش آمریکا در عراق در جولای سال 2003 مقاومت عراقی ها را "یک جنگ چریکی" نامیده و ریشه های این نوع مقاومت را چنین تحلیل می کرد: "به رغم رفتارهای متفاوت در رابطه با جنگ و پایان دیکتاتوری حزب بعث، اکثریت مردم عراق، مستقل از گروه های قومی – مذهبی با تعلقات مختلف سیاسی، حاضر به قبول سلطه بیگانه و مدل آمریکا برای کنترل آینده کشور و غارت اقتصادی آن نیستند." (به نقل از کتاب ص 29)
بدین جهت رهبری جنگ توسط کشور اشغالگر برای تسلط بر کشور عراق همیشه با این مشکل روبرو می باشد که، "اگر چه آنان به دلیل برتری نظامی بدون دادن تلفات سنگین در زمانی نسبتا کوتاه موفق به اشغال نظامی شهرها گردیدند، ولی توان استقرار کامل و طولانی در برابر مقاومت مردم عراق با آنان را نداشته اند." (به نقل از کتاب ص 41)
"حاصل این اوضاع، جنایات جنگی بی شماری است که این اشغالگر مسبب آن می باشد. شبه نظامیانی که بوسیله ارتش آمریکا به خدمت گرفته می شوند سهم بزرگی در ترور غیرنظامیان عراقی دارند. این واحدهای غیررسمی از طرف فرماندهان آمریکایی به عنوان پیشگام در مبارزه با مقاومت مردم عراق مورد استفاده قرار می گیرند." (به نقل از کتاب ص 87)
بریگیته کیشله در این کتاب توضیح می دهد که ایالات متحده با به تحت کنترل در آوردن دومین ذخایر نفتی جهان به یکی از مهمترین اهداف نظامی خود رسیده است.(ص 100)
بازسازی این کشور جنگ زده نیز یک منبع اقتصادی مهم دیگر می باشد. بزرگترین طرف قراردادهای اقتصادی در عراق همان کنسرن های آمریکایی از جمله دو کنسرن بزرگ Halliburton و Bechtel می باشند،" عراقی ها خود کمترین سود را از بازسازی دارند." (ص 120)
مجادله بسیار مهم نویسنده با شورای امنیت سازمان ملل در زمینه نقض حقوق ملت هاست. این شورا با تصویب قطعنامه های شماره 1483 و 1511 به حمله ای که مغایر با حقوق ملت ها از طریق تسلط بر عراق توسط آمریکا بود چهره قانونی داده و بدین وسیله اشغالگر امپریالیست را به طور رسمی به عنوان "ارتش صلح بین المللی" معرفی نموده است.(ص 131)
در این کتاب به انواع شیوه های مقاومت مردم عراق در برابر ایالات متحده و متحدانش پرداخته شده است. مقاومتی که حتی در رسانه های خبری آلمان نیز به عمد در مورد آن سکوت شود.
نیروهای متجاوز با بکارگیری نیروی کار خارجی به عنوان بخشی از ماشین جنگی خود حقوق سندیکایی کارگران عراق را زیر پا می گذارند.
بلافاصله بعد از حمله آمریکا "سندیکای کارگران بی کار عراق" پایه گذاری شد که تعداد اعضای آن در زمانی کوتاه به رقم 150000 نفر رسید. به طوری که مقاومت سازماندهی شده کارگران امروز یکی از مهمترین مقاومت های سیاسی در برابر غارت منابع عراق می باشد.
نویسنده در عین حال (احتمالا، با درنظرداشتن نقش جمهوری اسلامی و یا کشورهای مرتجع منطقه و همسایه عراق در انفجارها و ترورهائی که مردم عراق قربانی اصلی و پرشمار آن هستند) خاطر نشان می سازد: "هر حرکت مسلحانه ای به معنای «حرکت آزادیبخش» و مبارزه ضدامپریالیستی نیست." (ص 292) متاسفانه در لحظه کنونی چهره های اصلی برای مقاومت مسلحانه نیروهایی تبلیغ می شوند که به دمکراسی و عدالت اجتماعی اعتقادی جدی ندارند. کشتار زندانیان و اسیران، بمب گذاری در بازارها و یا در صف کارگران بی کار و نظیر آنها را نه تنها نمی توان مقاومت نامید بلکه جنایت نام دارد. (ص 296)
در پایان کیشله راهکار سیاسی خود را برای رهایی مردم عراق از چنگ نیروهای اشغالگر و رسیدن به یک کشور دمکراتیک پیشنهاد می نماید.

نام کتاب:
Brigitte kiechle: Das Kriegsuntenehmen Irak – eine Zwischenbilanz

راه توده 144 11.08.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت