راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گزارشی از دومین کنگره حزب "چپ اروپا "
چپ اروپا
با 400 هزار عضو
دبیراول حزب کمونیست آلمان:
اروپای دمکراتیک و متحد
در برابر کنسرن های بین المللی
عسگر داوودی
 

دومین کنگره «حزب چپ اروپا» از جمعه ۲٣ تا یکشنبه ۲۵ نوامبردر شهر "پراگ" پایتخت جمهوری چک برگزارشد. اولین کنگره حزب چپ اروپا در سال 2004 در شهر رم پایتخت ایتالیا برگزار شد. با توجه به همزمانی برگزاری این کنگره با هفته بین المللی«مبارزه با خشونت علیه زنان» علاوه برنامه های اصلی کنگره، روز نخست کنگره به پلنوم زنان و روزهای شنبه و یکشنبه به بخش عمومی اختصاص یافت.
علاوه بر نمایندگان احزاب عضو و احزاب ناظر، شمار بسیاری بعنوان میهمان و یا هیئت های نمایندگی احزاب و سازمان های سیاسی چپ دنیا دراین کنگره حضور داشتند.
به پیشنهاد «فائوستو برتینوتی» اولین دبیرکل حزب چپ اروپا و عضو حزب کمونیست جدید ایتالیا، به دلیل سنگینی مسئولیت هایش در دولت ایتالیا، «لوتاربیسکی» دبیر اول «حزب چپ آلمان» ـ حزب سوسیالیسم دموکراتیک سابق ـ به دبیر اولی حزب پیشنهاد شد وبا توجه به اینکه «لوتاربیسکی» تنها کاندیدای این مسئولیت بود، وی با اکثریت آرا به این مسئولیت برگزیده شد.
«اسکار لافونتن» دبیر اول سابق «حزب سوسیال دموکرات آلمان» که در اعتراض به سیاست های راستگرایانه «حزب سوسیال دموکرات آلمان» به همراه 11 هزار عضو آن حزب انشعاب کرده و به حزب چپ آلمان پیوسته است، با حضور در جلسه انتخاب «لوتار بیسکی» به دبیر اولی حزب چپ اروپا در سخنرانی خود این انتخاب را به لوتاربیسکی تبریک گفت. «حزب چپ آلمان » 70 هزار عضو دارد.
«لوتاربیسکی» دبیر اول منتخب کنگره دوم حزب چپ اروپا پس از انتخاب شدن، در بخش پایانی نطق خود از جمله بر "تنوع درونی حزب چپ اروپا» تاکید کرد. لوتاربیسکی متخصص رسانه های همگانی است.
در جریان انتخاب اعضای رهبری حزب چپ در اروپا در این کنگره، شمار مسئولین «حزب چپ اروپا» 19 تن بعنوان اعضای اصلی شورای رهبری حزب و 11 تن نیز بعنوان ناظر انتخاب شدند. این هیات رهبری از میان کاندیداهای 21 کشور اروپائی انتخاب شدند.
در این کنگره 27 قرار بصورت قطعنامه، به تصویب رسید. از جمله درباره:

- سیاست مشترک کشاورزی،
- مخالفت بااستقرار پایگاه های نظامی در ۴ کشور عضو جدید اتحادیه اروپا،
- دست یابی به اهداف هزاره سوم که در آن به سر می بریم،
- مناسبات متقابل حزب چپ اروپا و نیروهای رشد یابنده چپ در امریکای لاتین،
- نقش سیاست مهاجرت در اتحادیه اروپا و قطعنامه برای صلح در خاورمیانه.

«حزب چپ اروپا» 41 کرسی در «پارلمان اتحادیه اروپا» که مرکز آن در بروکسل پایتخت بلژیک است دارد و احزاب شرکت کننده و ناظر در کنگره مجموعا 400 هزار عضو دارند. «حزب چپ اروپا» مخالفت با تهاجم سرمایداری و آلترناتیو سازی علیه نئو لیبرالیسم را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است. منابع اطلاع رسانی اروپا 16حزب شرکت کننده در این کنگره را از جمله احزاب کمونیست و یا دارای پیشینه کمونیستی ذکر کرده و از احزاب کمونیست کشور های یونان، حزب کمونیست پرتقال، حزب کمونیست جمهوری چک، حزب کمونیست آلمان، حزب کمونیست جدید ایتالیا نام برده اند. حزب سوسیالیسم دمکراتیک جمهوری چک مهماندار شرکت کننده گان در این کنگره بود.
«هاینس اشتر» دبیر اول حزب کمونیست آلمان، در پایان این کنگره با روزنامه سوسیالیستی "یونگه ولت" چاپ آلمان مصاحبه ای خبری – تحلیلی کرده و نقطه نظرات این حزب در ارتباط با نقش چپ در اروپا و جهان را بیان داشت. خلاصه ای از این مصاحبه را می خوانید:

سئوال: تعدادی از مسئولین «حزب کمونیست آلمان» به عنوان ناظر در دومین کنگره«حزب چپ اروپا» شرکت داشتند. آیا عضویت حزبی که شما مسئولیت دبیر اولی آن را دارید، در «حزب چپ اروپا» تاکنون مشخص شده است؟
اشتر: همانطور که گفتید، نمایندگی حزب کمونیست آلمان بنا به تصویب اعضای حزب بعنوان ناظر دراین کنگره شرکت کرد. اگر بنا بر عضویت در حزب چپ اروپا باشد، لازم است قبلا در یک بحث دمکراتیک درون حزبی این فکر به نظرخواهی و بحث گذاشته شود. اعضای حزب کمونیست آلمان و حزب چپ آلمان در امور سندیکائی همکاری مشترک دارند.همین همکاری نشان میدهد که امکان همکاری های مشترک بیشتر نیز وجود دارد.

س : نظر اعضاء «حزب کمونیست آلمان» برای همکاری با «حزب چپ اروپا »چیست؟

اشتر: برای اعضاء «حزب کمونیست آلمان» این سئوال مطرح است که «حزب چپ اروپا» برچه اساسی می خواهد برعلیه «نئو لیبرالیسم امپریالیستی» مبارزه کند؟ «حزب چپ اروپا» در مبارزه ضد جنگ، در مبارزه برعلیه باز پس گیری دست آورد های اجتماعی و دمکراتیک دوشادوش با احزاب کمونیست و چپ اروپا همکاری کرده است. اکنون نیاز بر تحرکات فراملیتی نظیرمبارزه با استقرارسیستم موشکی آمریکا در اروپا مطرح است. آمریکا می کوشد تا در لهستان، رومانی و بلغارستان سیستم سپر موشکی خود را مستقر کند و یا موضوع مبارزه با حذف محل کار و عدم امنیت شغلی در سطح اروپا مطرح است، خطر گسترش خصوصی سازی ها مطرح است. حزب کمونیست آلمان در مبارزه برعلیه این اقدامات ضد اجتماعی اصرار کامل دارد.

س:موضوع عضویت «حزب کمونیست آلمان» در «حزب چپ اروپا »را چگونه می بینید؟

اشتر: همانگونه که گفتم عضویت حزب ما در«حزب چپ اروپا» منوط به تمایل، بحث و نتیجه گیری اعضاء حزب است. موضوع تفاوت نقش و وظایف این دو حزب نیز قابل بررسی است. ما ارتباط های خود با«حزب چپ اروپا» را بسیار ارزنده ارزیابی می کنیم. در عین حال ارتباط های «حزب چپ اروپا» با احزاب کمونیست اروپا و دیگر کشور برای ما ارزشمند است. «حزب چپ اروپا» بطورمستقل مناسبات با احزاب کمونیست جهان را هماهنگ می کند. همانگونه که در این کنگره مشاهده کردید احزاب کمونیست از کشور های مختلف دنیا حضور یافته بودند. «حزب کمونیست آلمان» نیز قرار است در کنگره آینده خود که هیجدهمین کنگره حزب خواهد بود، بویژه از احزاب کمونیست هلند، بلژیک، لوکزامبورگ جهت تقویت مبارزه علیه اقدامات ضد اجتماعی اتحادیه اروپا دعوت خواهد کرد و با آن ها جهت رشد ایده های مبارزاتی آینده به مذاکره خواهد پرداخت. اعضای حزب کمونیست آلمان با کوشش های فراوان موفق شده اند ارتباط های گسترده بین المللی را سازمان بدهند. در این رابطه ما بسیار خوشحال هستیم.

س: «حزب چپ آلمان» یکی از احزاب فعال و منتقد در عرصه سیاسی اتحادیه اروپاست،«حزب کمونیست آلمان» نیز خود را یکی از احزاب اتحادیه ارویا ارزیابی می کند؟

اشتر: رشد کیفی مبارزات اجتماعی دراتحادیه اروپا منوط به این است که تا چه حد جنبش سندیکائی و جنبش کارگری با اتکاء به دموکراسی و اتحاد عمل برعلیه« قطب بندی سرمایه» در اروپا از خود مقاومت و پایداری نشان داده و نفوذ خود را افزوده و دستآوردهای مثبتی را کسب کند. کاراکترامپریالیستی اتحادیه اروپا این امیدواری را تقویت می کند که اتحادیه اروپا بتواند حتی بدون متلاشی شدن رفتار های اجتماعی اش به یک قطب بندی و اتحادیه دموکرات، مترقی و متحد بر علیه «قطب بندی امپریالیسم آمریکا» مبدل شود. اروپائی که برعلیه« نئولیبرالیسم» وبرای استقرار صلح در سطح جهان فعال باشد. در چنین شرایطی رفتارهای سیاسی دیگر قدرت ها بین المللی نیز می تواند دچار تغییرات شود. برای رسیدن به چنین شرایطی ضروری است تا قدرت کنسرن های بین المللی شکسته شده و نیرو های ملی با هم و همآهنگ مبارزه کنند.

راه توده 159 03.12.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت