راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

کنگره حزب کمونیست روسیه فدراتیو

پیش بسویانتخابات ریاست جمهوری

بهروز بکتاشی

 

مرحله دوم دوازدهمین کنگره غیر نوبتی حزب کمونیست فدراتیو روسیه، سه هفته پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور و دیدار "پوتین" رئیس جمهور روسیه با "گنادی زیگانف" دبیر اول حزب کمونیست روسیه فدراتیو در کاخ کرملین برگزار شد. انتخاباتی پر تقلب که اجازه نداد حزب کمونیست روسیه بیش از ده نماینده از دوره گذشته در پارلمان روسیه نماینده داشته باشد، گرچه این حزب اکنون با 57 کرسی قوی ترین فراکسیون اقلیت را در دومای دولتی( پارلمان) دارد. ملاقات زیگانف و پوتین نیز بدعوت پوتین و با هدف دیدار با رهبر حزبی که اقلیت پارلمانی را دراختیار دارد و تبریک به وی بدلیل افزایش آرای کمونیست ها در انتخابات اخیر صورت گرفت. گرچه این دیدار می تواند نوعی دلجوئی بدلیل تقلب های انتخاباتی و اعتراضات حزب کمونیست روسیه نیز تلقی شود.

مرحله دوم کنگره حزب کمونیست روسیه فدراتیو مجموعه این رویدادها را بررسی کرد و راهکارهای شرکت درانتخابات ریاست جمهوری و چاره یابی برای جلوگیری از ادامه تقلب های انتخاباتی را در دستور کار خود قرار داد.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه قرار است در ماه مارس 2008 برگزار شود و از سوی حزب کمونیست روسیه فدارتیو "گنادی زیگانف" کاندیدای ریاست جمهوری است. نمایندگان حاضر در مرحله دوم حزب کمونیست روسیه باتفاق آراء به کاندیداتوری زیگانف رای دادند.

در این کنگره زیگانف بعنوان طی گزارشی که به اعضای شرکت کننده در اجلاق داد، گفت:

«رفقا! همگی بخاطر می آوریم دوران حاکمیت اتحاد شوروی سوسیالیستی را که کشور ما به یک قدرت واقعی جهانی تبدیل شده بود و برای اولین بار از خاک میهن ما انسان به فضا پرواز کرد.

همچنین، بخاطر می آوریم دورانی را که بیکاری در کشور ما وجود نداشت و همگان از یک زندگی بی دغدغه و شرافتمندانه برخوردار بودند. تحصیل و درمان رایگان بود، مسکن و استراحت تابستانی بسیار ارزان، مراکز ورزشی و هنری فعال و متعلق به خلق بودند. اعتیاد به مواد مخدر در کشور عملا وجود نداشت، همه از آینده خود مطمئن بودند. در همین دوران صلح و امنیت جهانی سپری دفاعی مانند کشور سوسیالیستی ما داشت و تجاوز به خاک کشورهای اروپای سوسیالسیتی و آنچه که در یوگسلاوی شاهدیم ممکن نبود.

با روی کار آمدن کودتائی یلتسن دوران دیگری فرارسید. پولداران که 3 تا 2 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند بر سرنوشت اکثریت خلق حاکم شدند و وسیع ترین سفر فقر در کشور ما پهن شد. اقتصاد  کشور وابسته به نفت و گاز شد. درمان و تحصیل برای شهروندان غیر قابل دسترسی گردید. قیمت مواد خوراکی و انرژی روز به روز افزایش یافت و این افزایش همچنان ادامه دارد. کشور غرق جنایت است، میلیون ها کودک ولگرد و افراد بیسواد در کشور سرگردانند و این درحالی است که روسیه غنی ترین کشور جهان است. ثروت طبیعی برای هر شهروند روسیه 160 هزار دلار است، در حالیکه در ایالات متحده 16 هزار دلار و در اروپا 6 هزار دلار است. علیرغم این برتری ثروت ملی مردم ما در سطحی بسیار نازل تر از مردم ایالات متحده و اروپا زندگی می کنند.

دلیل این فاجعه آنست که ذخایر طبیعی و سرمایه های ملی را ثروتمندان و اولیگارشها و کارگزاران مونوپل های غربی از روسیه خارج می کنند. برای خاتمه بخشیدن به وضع، حزب ما یک برنامه حداقل و یک برنامه حداکثر تنظیم کرده و دراختیار مردم گذاشته است تا بجای انتخاب افرادی که شب و روز برای آنها تبلیغ می شود، به این برنامه رای بدهند. مردم باید به تغییرات بنیادین در جامعه ما رای بدهند. این یگانه راه حل برای برون رفت از گرداب کنونی است. به همین دلیل وظیفه یکایک اعضای حزب است که این برنامه را با دور زدن موانع حکومتی و با شکستن سد تبلیغات دولتی، به میان مردم برده و آنها را برای چاره نهائی به میدان انتخابات فرا بخوانند.

 

راه توده 161 17.12.2007

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت