راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

با ابتکار حزب کمونیست و حزب الله لبنان
کنفرانس بین المللی
جنبش مقاومت در لبنان
هفته نامه «عصر ما »ارگان حزب کمونیست آلمان
ترجمه :ستاره عسگری
 

از 14 تا 19 آبان ماه گذشته کنفرانس بین المللی حمایت از جنبش مقاومت لبنان در بیروت مرکز لبنان برگزار شد.
از جمله فعالان اصلی کنفرانس مذکور حزب کمونیست لبنان و جنبش حزب الله لبنان بودند. حزب کمونیست لبنان بعنوان یک حزب لائیک در همکاری با مسلمانان عضو حزب الئه لبنان با توجه به شرایط تاریخی ـ منطقه، اراده خود را برای اتحاد ملی جهت دفاع از استقلال کشور در برابر هر تجاوزی به نمایش گذاشت. این حزب درجریان مقاومت در برابر تجاوز و بمباران این کشور توسط اسرائیل 8 کشته از خود برجای گذاشت. حزب الله لبنان و حزب کمونیست لبنان در انتقاد از حزب راستگرای حاکم به رهبری "فوادسینیوره" دارای مواضع مشترک هستند. احزاب دست راستی حاکم و غیر حاکم در اروپا از مواضع اتحادی دو حزب در رابطه با موضوعات متعدد ناخرسندند و این ناخرسندی خود را اغلب هنگامی بروز می دهند که حزب کمونیست و حزب الله لبنان با موضع مشترکی را در برابر رویدادهای لبنان اعلام می کنند.
محل برگزاری کنفرانس اخیر، ساختمان یونسکو در بیروت بود و در آن 400 تن از مسئولین احزاب سیاسی، سندیکا های کارگری، مبارزان جنبش بین المللی صلح و مخالفان جهانی سازی به نفع سرمایه داری جهانی شرکت کرده بودند. شمار شرکت کنندگان چپگرا از کشور های ترکیه و هند نسبت به دیگر شرکت کنندگان بیشتر بود. حتی از ایالات متحده آمریکا نیز در این کنفرانس نمایندگانی شرکت کرده بودند. از حزب کمونیست آلمان نیز دبیراول حزب "فلکر متسروت" و "گزیلا بلوم" (عضو کمیته بین المللی حزب) شرکت داشتند.
رهبری کنفرانس را "نعیم قاسم" قائم مقام دبیر اول حزب الله لبنان (سید حسن نصرالئه) و نیزدبیر اول حزب کمونیست لبنان دکتر« خالد حدید»، همچنین یکی از اعضائ هیات سیاسی حزب کمونیست سرخ پوستان مارکسیست، یکی از اعضائ برجسته جنبش آزادیبخش زاپاتیست ها از مکزیک و نیز ویکتور سوزی از آفریقای جنوبی و یک حقوقدان یونانی بر عهده داشتند.
برنامه اصلی کنفرانس طرح و بررسی موضوع های مختلف از طرف گروه های کاری در رابطه با استراتژی مقاومت، نقش وسائل ارتباط جمعی در پیشبرد مقاومت، وظایف حقوقدان، بازسازی مناطق مسکونی و دهات تخریب شده در اثر حملات اخیر اسرائیل بود. یک گروه کاری جداگانه نیز از افرادشرکت کننده از کشور های عرب تشکیل شده بود.
در برنامه مشاهدات مستقیم از مناطق تخریب شده، از جمله بخش جنوبی لبنان(منطقه داهیه)، علاوه بر تخریب چندین پل و مراکز اصلی اداری و صنعتی از 130 هزار خانه تخریب شده، آمار گیری شد.
در بیانیه پایانی کنفرانس، مجموعه عملیات جنبش مقاومت اخیر لبنان بعنوان یک پیروزی تاریخی ارزیابی شده و تهاجم اسرائیل و حمایت های امپریالیسم آمریکا از این نوع اعمال اسرائیل محکوم و با اشاره به توسعه طلبی های آمریکا در منطقه خاورمیانه (بویژه در لبنان)، عراق و فلسطین و با توجه به راه اندازی تئوری های دروغیتی چون «جنگ فرهنگ ها»، این اعمال جزء خصایص ایدئو لوژیک امپریالیسم آمریکا و متحدش اسرائیل در منطقه ارزیابی شده و محکوم شد.
بیانیه مذکور، همچنن به اشغال عراق پرداخته و در این رابطه همکاری بیشتر نیرو های اسلامی(مترقی) را با نیرو های چپ در منطقه پیشنهاد کرده و خواهان شرایط لازم برای بازگشت همه فلسطینیان به کشور خود شد.
علاوه براین اشاره شده است که در کنفرانس تصمیم گرفته شد تا در جهت حمایت و پوشش از مقاومت های مردمی در مناطق مختلف جهان یک تار نمای ویژه را اندازی شود. همچنین برتجهیز جنبش مقاومت لبنان به وسائل ارتباط جمعی مختلف جهت خنثی سازی تبلیغات دروغین رسانه های همگانی نیروهای راست در منطقه پیش بینی ونیزتشکیل گروه کاری حقوقی جهت تنظیم اعتراضات، شکوائیه ها و تقا ضا ها ی مختلف در رابطه با جنایات ضد بشری اسرائیل و تقاضای مجازات عامران این جنایات از طرف دادگاه ها و مراجع بین المللی ذی صلاح تاکید شده است .در بخش پا یانی بیانیه برهمکاری دو جانبه و هرچه نزدیکتر نیرو های چپ با نیرو های اسلامی مترقی تاکید می شود.
اجلاس بعدی کنفرانس در تاریخ 12 ماه ژولی سال 2007 میلادی تعیین شده است.

راه توده 120 22.01.2007

 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت