راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

زاپاتیست ها
انقلاب از چیاپاس
مکزیک را رهبری می کند
روزنامه یونگه ولت
ترجمه: ستاره عسگری
 

دیدار 2 هزار مبارز انترناسیونالیست از 48 کشور جهان، با 3 هزار زاپاتیست در "چیاپاس" مکزیک.
گلوریامونوس روزنامه نگار، نویسنده و از بنیانگذاران روزنامه«شورشی» در استان خودمختار اعلام شده "چیاپاس" در جنوب مکزیک، استان تحت کنترل نیروهای سازمان آزادیبخش زاپاتیست ها در مکزیک است. او دارای ارتباطی هشت ساله با مراکز شوراها و شهرداری تحت رهبری زاپاتیست ها است. شوراهائی که از سال 1994 تاکنون با شعار «زمین برای بی زمین ها و آزادی برای خلق» بنیان گذاری شده اند. مصاحبه زیر را روزنامه چپ گرای "یونگه ولت" چاپ آلمان با وی انجام داده است:

یونگه ولت:از ماه اگوست سال میلادی 2003، ارتش آزادیبخش زاپاتیست ها برنامه عملی خود را جهت رشد و عمران در منطقه تحت کنترل خود آغاز کرده است، این فعالیت ها چه نتایجی در بر داشته است؟
ج: در آن تاریخ در منطقه تحت کنترل مبارزان 5 شورای منطقه ای جهت اداره امور از طریق انتخابات عمومی برگزیده و سپس بنیان گذاری شده بود. آن ها به طور کامل مبارزان زاپاتیست را پشتیبانی می کردند.
مهم ترین موضوع در این رابطه خود مختاری شوراهای منطقه ای بود. این شهرداری های منطقه ای تاکنون وظیفه حمایت از ایجاد ارتباطات با خارج از حوزه منطقه شهرداری خود را برعهده داشته اند، تا برنامه های اجتماعی و فرهنگی با عملیات نظامی هماهنگ باشند. در ضمن این شهرداری ها وضعیت رشد عمومی روستاهای منطقه خود را تحت بررسی دائم قرار داده و با یکدیگر هماهنگ می کنند. فعالیت های آن ها به نوعی تنظیم شده است که امکان مانور و تغییر سریع و ضروری برنامه ها را برای آنها امکان پذیر می کند. در کل، مناطق آزاد شده از فقر رنج می برند. البته شرایط نسبت به سال 1994 که سال آغاز مقاومت مردمی بوده به طور نسبی بهتر شده است، بویژه در رابطه با آموزش و بهداشت.
س: سازمان آزادیبخش زاباتیستی دارای چه میزان نفوذ مردمی است؟
ج- در پایان سال 1990 میزان بازگشت افراد و خانواده هائی که درجریان درگیری ها آواره شده بودند هنوز چشمگیر نبود. نیروهای شبه نظامی تروریست نیز در این امر دخیل بودند. عوامل حکومت نیز از طریق تطمیع افراد فقر آنها را تحت تاثیر قرار می دادند، اما در طول زمان مقاومت جای پای خود را محکم تر کرد و استحکام مواضع نیرو های انقلابی باعث شده است که بازگشت و حمایت از مقاومت به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. جنبش زاپاتیست ها در حال حاضر از هرزمانی قوی تر است.
س: به نظر می رسد که منطقه آزاد شده به فعالیت های کشاورزی نیاز دارد. در این رابطه جنبش چه اقداماتی را انجام داده است؟
ج: ذرت و لوبیا به عنوان غذای اصلی منطقه در تمامی مناطق کشت و برداشت می شود. امکان افزایش کشت و برداشت قهوه نیز وجود دارد. با و جود اینکه مشکلات نسبت به 13 سال قبل به طور غیر قابل تصوری تغییر کرده است، اما هنوز مسائل و مشکلات متعددی وجود دارند. متاسفانه این مشکلات اقدامات عملی را در منطقه محدود می کند.
س: وضعیت نیرو های چپ خارج از پارلمان را در مکزیک در رابطه با جنبش زاپاتیست ها چگونه می بینید؟
ج- از جمله نیروهائی که در مکزیک جهت بر قراری یک جامعه غیر سرمایه داری مبارزه می کنند، جریانی است که متاسفانه انرژی خود را صرف رقابت می کند و به همین دلیل هنوز یک اتحاد عمل ممکن نیست، ما امیدوارم در آینده و تحت تاثیر تغییرات اجتماعی معین، این همآهنگی ممکن شود.
در مکزیک احزاب بزرگ رسمی زیان های بی شماری به مردم زحمتکش کشور زده اند. بخشی از نیرو های آلترناتیو نیز مایلند که تنها خود را ببنند و این نیز مسئله ساز است. البته در منطقه آزاد شده تحت کنترل زاپاتیست ها شرایط بسیار مناسب است و حتی امکان باز هم بیشتر رشد افکار مترقی و مردمی فراهم شده است.
س: در مراسم برگزاری جشن های آغاز سال نو، دیدار و مذاکره بین زاپاتیست ها و نمایندگان احزاب بین المللی در استان چیاپاس ممکن شد. همانطور که خود شما در جریان هستید،2 هزار تن از مبارزان انترناسیونالیست از 48 کشور جهان با3 هزار نیروهای زاپاتیست دیدار و گفتگو داشته اند.
لطفا در این رابطه نیز صحبت کنید.
ج: بله. این دیدار در اصل یک دیدار تدارکاتی بود، جهت دیدارهای پیش بینی شده آینده. البته می دانید که تاکنون چنین تجمع گسترده ای ممکن نشده بود. در این تجمع تعداد 232 نفر از نمایندگان شهرداری های پنجگانه، نماینده گان بخش ها و شورا های حکومتی زاپاتیست، فعالیت های های خود را گزارش دادند.

راه توده 118 08.01.2007
 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت