راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

سخنرانی "ایوان ملنیک" در پارلمان شورای اروپا
استقرار سپرموشکی
را در لهستان و چک
به رفراندوم بگذارند
ترجمه بهروز بکتاشی

 

ایوان ملنیك عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه فدراتیو و معاون اول این کمیته، اخیرا از جانب چپ متحد اروپا در نشست نوبتی پارلمان شورای اروپا سخنرانی کرده است. این سخنرانی در اجلاس استراسبورگ ایراد شد که بخشی از آن را می خوانید:

من مایل هستم كه توجه شما را به یكسری از مسائل اخیر و مهم جهانی كه بطور حیاتی بر سرنوشت میلیونها انسان تاثیر گذار هستند جلب کنم. برنامه جابجائی عناصر سیستم گلوبال دفاع ضد موشكی ایالات متحده در اروپا، چك و لهستان در راس این مسائل قرار دارد.
همه شما بخوبی می دانید كه این طرح در رابطه با باصطلاح تهدید جدی موشكی اروپا توسط ایران و كره شمالی است. من فكر می كنم كه ضرورت ندارد در باره غیر جدی بودن این نظریه صحبتی داشته باشیم.
بنا به داده های رسانه های گروهی بین ا لمللی 56 درصد لهستانی ها و 77 درصد چك ها بطور جدی مخالف این طرح ایالات متحده هستند. از هر 10 نفر تنها 1 نفر در لهستان موافق استقرار راكت های آمریكائی است. ضمنا تعداد موافقان چنین طرحی از آغاز سال جاری از 34 درصد به 28 درصد كاهش یافته است. اكثر شهروندان چك خواهان بحث همگانی پیرامون این مسئله هستند و رئیس جمهور این كشور از این ابتكار استقبال و از ایده رفراندم همگانی حمایت کرد.
من فكر می كنم كه پارلمان شورای اروپا می توانست از موضع رئیس جمهور چك پشتیبانی كند، زیرا كه حق با او است كه گفت: برای حل چنین مسئله مهمی رای تمامی شهروندان ضروری است. اتفاقا در 20 نقطه مسكونی نزدیك به محلی كه قرار است ایستگاه رادیو اكتیو نصب شود رفراندوم های محلی صورت گرفت كه نتایج آن مخالفت با احداث رادارهای موشکی بود.
من معتقدم كه شورا اروپا بایستی از طرح رفراندم توسط نمایندگان پارلمان در چك حمایت کند. این طرح توسط نمایندگان فراكسیون چپ در پارلمان این كشور تهیه و تدوین شده است.
ما در روسیه معتقدیم كه گام كنونی ایالات متحده موجب تغییر تناسب سلاح های استراتژیك و تهاجمی بین روسیه و آمریكا میگردد و فصل نوینی از مسابقات سلاح ها منجمله سلاحهای هسته ای را می گشاید.
موضوع دیگری که بعنوان مسائل مهم جهانی می خواهم درباره آن صحبت کنم، مسئله تروریسم است که از جانب امریکا به سوژه ای بین المللی تبدیل شده است.
در باره كدام مبارزه علیه تروریسم می توان سخن گفت؟ در حالیکه یكی از خطرناكترین تروریست قرن 20 یعنی "لوئیس پاساد" از زندان ایالات متحده آزاد و 5 جوان كوبائی كه جرم آنان مخالفت با اشخاصی نظیر "پاساد" است در زندان ایالات متحده بسر می برند؟

دراین جلسه پیشنهاد "ایوان ملنیك" برای بردن بحث پیرامون طرح استقرار سلاح های ضد موشكی در اروپای شرقی به نشست بعدی پارلمان شورای اروپا در ماه اكتبر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

راه توده 138 02.07.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت