راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
نتیجه از صندوق
موسسات نظرسنجی درآمد!
ا. م. شیزلی
 

نیکولا سارکوزی، تا چند روز دیگر بر مسند ریاست جمهوری فرانسه خواهد نشست. وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با بدست آوردن۵٣ درصد آراء رای دهندگان فرانسوی به این پست برگزیده شد. انتخاب سارکوزی، که مخالفانش وی را فاشیست می نامند، با سطح شعور، آگاهی و درک سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انتخاب کـنندگانش رابطه مستـقـیم دارد. البته، پیروزی سارکوزی و شکست سگالن رویال حتی نتیجه انتخابات اگر برعکس هم می بود، تفاوت چندانی نداشت، چرا که، سارکوزی، بر خلاف رویال، نماینده بی نقاب سرمایه داری نئومحافظه کار است.
آنچه که در انتخابات فرانسه و انتخابات در دیگر کشورهای اروپائی، جالب و قابل توجه است، پیش بینی های و یا به عبارتی صحت غـیبگوئی های موسسات نظر سنجی و «اکسیت پل» است که گوئی، از پیش براساس سناریوی آماده و تنظیم شده ای نتایج انتخابات و رفراندوم ها را اعلام می کـنند. در اینجا بطور خلاصه به چند مورد از این پیشگوئی های موسسات نظرسنجی اشاره می کنم:
زمانی که هنوز شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل به اغماء نیافتاده بود، قصد خود مبنی بر ترک حزب حاکمش و تشکیل حزب دیگری را اعلام کرد، همین موسسات نظرسنجی، قـبل از اینکه نام حزب و ترکـیب اعضای رهبری و تاریخ تشکـیل آن مشخص شود، بلافاصله اعلام کردند که حزب جدیدی که شارون تشکیل خواهد داد، در انتخابات آینده مجلس، 30 درصد کرسی ها را به خود اختصاص خواهد داد. بعدها وقتی که حزب «کادیما»ی شارون تشکیل و در انتخابات بدون شارون شرکت کرد، همین نتیجه بدست آمد.
مدتها قبل از آنکه مونته نگرو «استقلال» خود از صربستان را به رفراندوم بگذارد، کانالهای تلویزیونی یورو نیوز و بی. بی. سی. در بخش تبلیغات خود، زیبائی های طبیعی این کشور را به نمایش گذاشتند و پس از آنکه مسئله استقلال مونته نگرو از طریق برگزاری رفراندوم مطرح شد، موسسات نظرسنجی بلادرنگ «پیروزی» استقلال طلبان را با نیم در صد تفاوت رای اعلام کردند. در این مورد هم غیبگوئی آنها درست از آب درآمد.
در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم چنین شد. هنوز لیست نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه کامل نشده، نتیجه نظرسنجی ها حکایت از آن داشت که انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم، با حضور ساکوزی و رویال برگزار خواهد شد و در دور دوم نسبت آراء این دو نامزد، ۵٤ به ٤٦ خواهد بود. جالب تر اینکه، درست بلافاصله بعد از اعلام پایان مناظره تلویزیونی سارکوزی و رویال، نظرسنجی ها، «پیروزی» ۵٣ درصدی سارکوزی را «نشان» داد که همه، شاهد نتیجه هم هستیم. آنجلا مرکل آلمان، جرج بوش آمریکا و بسیاری دیگرهم، با طی همین پروسه «انتخاب» شدند.
مسئله قابل توجه این است که، موسسات نظرسنجی، پیشاپیش نتایج انتخابات در همه کشورهای دارای حاکمیت «مطلوب» را با یک شیوه، یعنی با تعیین در صد از پیش و در کشورهای تحت حاکمیت دولتهای «نامطلوب» را، به شیوه ای دیگر، با اعلام احتمال وقوع تـقـلبات و دستکاری در نتایج، نقض قانون انتخابات و غیره نشان می دهند.
با این توصیف، یا باید باور داشت که، موسسات نظرسنجی از چنان امکانات و هوش و دانائی برخوردارند که در عرض چند دقـیقه، با دقـت خارق العاده ای، با ارزیابی نظرات مختلف مردم یک کشور، نتیجه گیری می کـنند، یا از پیش، برمبنای سناریوی حاضر و آماده ای برای انتخابات زمینه سازی می کنند. شواهـد موجـود، از جمله انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، صحت شـق دوم را مورد تأئـید قرار می دهـد.

راه توده 132 14.05.2007

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت