راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

سلاح های هسته ای اسرائیل - 3
اسرائیل، قلعه ای که با
بمب و باروت اتمی پر شده
جان اشتاین باخ – یونگه ولت
ترجمه و تدوین وحید منصوری
 

شمار بمب های اسرائیل در حال حاضر میان 200 تا 500 عدد حدس زده می شوند. بدون تردید سلاح های هسته ای اسرائیل، که قبل از همه برای جنگ و ایجاد رعب در خاورمیانه در نظر گرفته شده است، جزو پیشرفته ترین تسلیحات هسته ای در جهان به شمار می آیند.
بخشی از این سلاح ها از نوع بمب های نوترونی و بمب های مینیاتوری اند. ویژگی این بمب ها در کشتار وسیع با تشعشعات فراوان، با حداقل تخریب انفجاری می باشد.
هدف از تولید این گونه سلاح ها کشتار انسان ها، بدون صدمه و آسیب زدن به ساختمان ها و نظایر آن می باشد.
بخش دیگری از سلاح های اسرائیل را موشک های بالیستیکی با بُرد و دامنه پرتاب بالا، که حتی مسکو را هم به آسانی مورد هدف قرار می دهند، شامل می شوند. علاوه بر آن ها، موشک های بالدار کروز (Cruise Missiles) ، مین های اتمی زمینی ( که در سال های 80 میلادی این نوع مین ها در بلندی های جولان در مرز اسرائیل و سوریه مورد استفاده قرار گرفت) و گلوله های اتمی برای توپخانه سنگین با بُرد 70 کیلومتر، لیست سلاح های هسته ای و کشتار جمعی اسرائیل را تکمیل تر می کنند.
در ژوئن سال 2000 میلادی یک زیردریایی اسرائیلی موفق به پرتاب موشکی از نوع کروز با برد 1500 کیلومتر و اصابت این موشک به هدف مورد نظر شد. تا آن زمان فقط آمریکا و روسیه مجهز به چنین موشکی بودند. اسرائیل صاحب سه زیردریایی از نوع یاد شده است و هر زیردریایی مجهز به چهار موشک کروز می باشد.
طیف بمب های اتمی اسرائیل بسیار متنوع می باشند. این طیف از "بمب های شهرشکن" (City-busters) – که قدرت تخریبی بزرگتری از بمب هیروشیما را دارا می باشند – تا بمب های تاکتیکی کوچک اتمی را شامل می باشد.
تعداد سلاح های کشتار جمعی اسرائیل به مراتب بیش از مجموع این نوع سلاح ها در کلیه کشورهای خاورمیانه می باشد. و این تعداد به مراتب بیش از آن است که برای ایجاد ترس و هراس در بین ملت های دیگر منطقه مورد نیاز باشد.
اسرائیل علاوه بر سلاح های هسته ای – اتمی صاحب زرادخانه بزرگی شامل سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی نیز می باشد. بنا به گزارش "ساندی تایمز" اسرائیل موفق به تولید سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی با سیستم پیشرفته پرتاب موشکی گردیده است. بنا به اظهارات یک مقام بلند پایه در سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد): "هیچگونه سلاح شیمیایی و بیولوژیکی شناخته و ناشناخته در دنیا وجود ندارد که در انستیتو «نس تسیونا» (Nes Tziyona) تولید نشده باشد." همین گزارش ادامه می دهد: "جنگنده های F-16 برای حمل این نوع سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در نظر گرفته شده اند و خدمه این جنگنده ها آموزش مخصوص دیده اند. "
طبق گزارش "ساندی تایمز" اسرائیل با استفاده از نتایج پژوهش ها در آفریقای جنوبی موفق به تولید بمب هایی معروف به "اِتنو بمب" (بمب ژنی، نژادی) گردید. "دانشمندان اسرائیلی در تولید این نوع بمب از نتایج آزمایش های پزشکی در شناسایی ژن های مخصوصی که در بعضی از قبایل و نژادهای عرب وجود دارند استفاده کرده اند. هدف دانشمندان اسرائیلی تولید ویروس و یا باکتری و یا حتی میکرواُرگانن بود که اعراب صاحب این نوع ژن های مخصوص را مبتلا و تلف نمایند."
ددی سوکر، یکی از نمایندگان جناح چپ پارلمان اسرائیل – کنست – با طرح این موضوع اظهار داشت که: "تولید چنین بمبی با توجه به تاریخ و سنن و تجارب ما عملی غیر اخلاقی می باشد و می بایستی تولید آن غیرقانونی اعلام شود". (به نقل از ساندی تایمز 15 نوامبر 1998)
اسرائیلی ها مدعی اند که بمب های آن کشور در آخرین لحظه یعنی "زمانی که نابودی کامل اسرائیل وجود دارد" استفاده خواهند شد. و دوستان اسرائیل بر این باورند که چنین خطر و تهدیدی هنوز به طور بالقوه برای اسرائیل وجود دارد.
شاید این ایده و خیال در ذهن طراحان اولیه و دانشمندان تولید کننده سلاح های هسته ای و شیمیایی اسرائیل نقشی داشته است. اما امروزه قدرت اتمی این کشور در استراتژی سیاسی و نظامی آن نقشی مهم و بدون چون و چرا دارد.
 

ادامه دارد
 

راه توده 126 12.03.2007

 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت