راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

کارگاه های زودبازده
این بادکنک دولت نیز
در آسمان واقعیات ترکید!
هدایت احمدی
 

 

1- عملكرد كارگاه هاي زود باز ده در آذر بايجان غربي( اروميه)
" از مجموع 1408 كارگاه زود بازده استان ، تعداد 742 كارگاه مورد بازرسي قرار گرفته و مشخص شد كه در 142 كارگاه جذب نيرو صورت گرفته و در 600 كارگاه افزايش نيرويي وجود نداشته است ضمن اينكه 666 كارگاه باقي مانده نيز در حال بر رسي هستند." رضا وجداني، مد ير كل تامين اجتماعي آذر بايجان غربي ، روزنامه كار و كارگر 17 شهريور 1386.


الف : 9 1در صد اشتغال در كارگاه هاي زود بازده در استان آذر بايجان غربي :

در 742 كارگاه زود بازده در استان آذر بايجان غربي تنها در 142 كارگاه افزايش نيروي كار وجود داشته است يعني 19 در صد.
به نظر مي رسد با توجه به اينكه استان آذربايجان غربي از نظر صنعتي جزء استانهاي متوسط مي باشد، مي توان آمار فوق را به كل ايران تعميم داد.


ب: تسهيلات در نظر گرفته شده بنگاه هاي زود باز ده در سالهاي مختلف:

تسهيلات( وام ) بنگاه هاي زود بازده طبق گزارش روزنامه كار و كارگر- 20/6/86- به قرار زير مي باشد:
- در سال 1384: 7 هزار ميليارد تومان( 7 ميليارد دلار).
- در سال 1385: 18 هزار ميليارد تومان( 18 ميليارد دلار) .
- در سال 1386: 30 هزار ميليارد تومان( 30 ميليارد دلار).
طبق گزارش فوق طرح هاي كار آفرين معرفي شده و در نظر گرفته شده به بانك ها براي دريافت تسهيلات در سال 1386 معادل 40 هزار ميليارد تومان( 40 ميليارد دلار) بوده است.


پ : بر خورد وزارت كار با آمار فوق:
شايد وزارت كار بگويد كه آمار فوق درست نيست و يا اين آمار دقيق نيست. چه كار بايد كرد؟ تنها راه حل اينست كه وزارت كار آمار دقيق خود را با توجه به بازيد هاي دقيق به تفكيك بخش، شهر، شهرستان و استان ارائه بدهد .
آمار به تفكيك كمك مي كند كه كنترل آن توسط مراكز ديگر از جمله نمايندگان مجلس، استانداري ها ، سازمان تامين اجتماعي و.. امكان پذير باشد. اصولا آمار كلي دادن هيچ مشكل را حل نمي كند.


ت: آمار قابل استناد تا اصلاع ثانوي:
با توجه به اينكه آمار سازمان تامين اجتماعي آذربايجان غربي و تعميم آن به سراسر ايران تنها راه ممكن جهت نشان دادن عملكرد تسهيلات كارگاه هاي زود بازده و اشتغال زايي اين طرح مي باشد.من اين آمار قبول دارم مگر اينكه عكس آن ثابت شود.


ث: اشتغال زايي20 در صدي طرح كارگاه هاي زود بازده در دولت نهم:
بزرگترين طرح دولت نهم و وزارت كار جمهوري اسلامي در مورد اشتغال زايي كه ميليارد دلار تا كنون هزينه آن شده است- 55 ميليارد دلار ( 65 ميليارد دلار)- حداكثر با 20 در صد پيشرفت كار به بن بست كامل رسيده است.
لذا با توجه به اشتغال زايي فوق كه جزء طرح هاي بزرگ دولت بوده معلوم نيست طرح هاي ديگر وزارت كار و دولت احمدي نژاد به چه سر نوشتي مبتلا شده اند. بقیه طرح هاي مسافرتي كابينه عدالت پرور و مهر گستر و مهر ورز دولت نهم نیز سرنوشتی بهتر از این نداشته اند.


ج: آمار وزارت كار در مورد اشتغال در سالهاي 84 ،85، 86 :
در طي سالهاي فوق آمار هاي مختلف و متضادي توسط مسئولين مختلف دولتي از جمله وزارت كار و شخص وزير ارائه گرديده است، از جمله اشتغال 2 ميليون نفري- آمار كلي، بدون هيچ مستندي از جمله به تفكيك شهر، شهرستان، استان و.... كه قابل كنترل باشد.- وزير كار كه با آمار اشتغال زايي آذربايجان غربي در تناقض صد در صد مي باشد.


2- دولتي كردن سازمان تامين اجتماعي و قتي كه دارند همه چيز را خصوصي مي كنند! (كاسه اي زير نيم كاسه! )
مدتي است كه دولت نهم به بهانه تغيير اساسنامه سازمان تامين اجتماعي مي خواهد سازمان تامين اجتماعي را ببلعد و آنرا در تحت اختيار خودش در آورد، در صورتي شب و روز در حال خصوصي سازي از شير مرغ تا جان آدميزاد هستند.


الف- قدم اول :
برنامه تاسيس وزارت رفاه:
در مجلس ششم و در دولت هشتم ، تحت عنوان بردن تمام سازمان ها، ارگانهاي بهداشتي و درماني و تامين اجتماعي 18 گانه ( سازمان تامين اجتماعي، كميته امداد، بهزيستي و............) زير پوشش يك مديريت، وزارت رفاه را تاسيس كردند. ولي در عمل معلوم نشد چند تا از اين 18 گانه ها زير مديريت وزارت رفاه در آمدند. ولي سازمان تامين اجتماعي در مديريت اين وزارتخانه قرار گرفت و بيش از 3 سال است كه وزارت رفاه از جيب سازمان تامين اجتماعي زندگي مي گذراند، البته چه در دولت شاهنشاهي و چه دولت هاي جمهوري اسلامي هميشه مقداري از هزينه دولت ها از جيب سازمان تامين اجتماعي كه يك سازمان خصوصي و در مالكيت 28 ميليون بيمه شده است تامين مي شود. البته شايد بتوان گفت سازمان تامين دولتي است – و بهتر است آنرا اين چنين بناميم- تا تامين اجتماعي و بيمه شدگان، و دولت آنرا تحت كنترل دارد كه بتواند پول ازش بكند و ببلعد.


ب- قدم دوم :
بر نامه مشكوك" تغيير اساسنامه سازمان تامين اجتماعي " در دولت نهم :
حالا در دولت نهم( و در آينده در مجلس هشتم) برنامه مشكوكي تحت عنوان " تغيير اساسنامه سازمان تامين اجتماعي" ريخته شده است كه ابتدا عكس العمل بيمه شدگا ن كه مالك مطلق سازمان تامين اجتماعي هستند بسنجند و سپس .....


پ: قدم سوم :
بلعيدن سازمان تامين اجتماعي توسط دولت نهم:
با تغيير اسا سنامه سازمان تامين اجتماعي و حتما تحت عنوان" خدمتگذاري ومهر ورزي به بيمه شدگان تامين اجتماعي!" و" نجا ت سازمان تامين از مديريت هاي بي كفايت!" مال و منا ل 28 ميليون نفر بيمه شدگان را در مالكيت دولت( دولتي كه عمدتا نماينده بخش خصوصي غارتگر است ، اگر نبود اين كار ها را نمي كرد.) عدالت گستر و مهر ورز در خواهد در آمد.


ت: قدم چهارم :
توطئه بلعيد ن سازمان تامين اجتماعي توسط باند هاي بخش خصوصي ضد ملي و ضد كارگري:
مسلما بعد از انجام كار هاي فوق با دستوري و حكمي ، و با توجيه هاي شرعي و غير شرعي ميليارد ها دلار ثروت- بيمه شدگان - سازمان تامين اجتماعي را به ثمن بخس در مالكيت بخش خصوصي خودي در مي آورند،همانطوريكه هم اكنون بر سر ميليارد ها دلار ثروت ملت ايران كه در اوايل انقلاب از طاغوتيان گرفته شد و در اصل 44 قانون اساسي تثبيت شد. آورده اند و مي آورند.


اعتراض كارگران و بيمه شدگان به اقدامات دولت و وزارت رفاه: از زماني كه بحث تغيير اساسنامه مطرح شده است و معلوم شده است برنامه اي در پشت آن خوابيده است مورد اعتراض عده زيادي از كارگران و تشكل هاي كارگري و بيمه شدگاه تامين اجتماعي و مسئولين سازمان تامين اجتماعي قرار گرفته است. كه به اشكال مختلف از جمله در روزنامه ها - بويژه روزنامه كار و كارگر- منعكس شده است، حتما اين اعتراض ها بايد ادامه پيدا كند.


راه توده 149 17.09.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت