راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دیده ها و شنیده های خوانندگان
بیداد ظلم
ظهور امام زمان
افتخاری برای دولت نیست!
 

 

فغان از ظلم
در آن روزهای چراغانی و شربت و شیرینی پخش کنی که بمناسبت نیمه شعبان برپا شده بود، خبرنگاران سيماي جمهوري اسلامي در خیابان ها از مردم مي پرسیدند، مي خواهيد امام زمان بيايد براي چه؟ و چه خواسته اي از امام زمان داريد؟
اكثريت جواب می دادند: امام زمان بيايد ظلم را از بين ببرد، امام زمان بيايد گراني را از بين ببرد.

ظهور امام زمان
دریک میهماني مذهبي بازاري ها درباره گرانی ها می گفتند: اگر گراني ظلم است، ايرادي ندارند. هر چه خراب تر شود بهتر است زيرا امام زمان زودتر ظهور مي كند و تشريف مي آورد.
يك نفر از جمع گفت تصادفا تبليغ ظهور امام زمان هيچ افتخاري براي جمهوري اسلامي و دولت احمدي نژاد نيست، بلكه نشان از ظلم و ستمي است كه در شرايط كنوني به مردم روا مي شود. از هر كسي مي پرسي كه امام زما ن را براي چه مي خواهی ظهور كند، بيشتر مي گويد براي اين كه اين همه ظلم و ستم و فقر و فساد و دزدي و اختلاس و بيكاري و...... را از بين ببرد.

کشاورزی
در 5 ماه اول امسال تورم به 14.7 در صد رسيده است. با توجه به تثبيت قيمت خريد محصولات زراعي و باغي- گندم، دانه هاي روغني( كلزا، سويا و...) و غيره- به نظر مي رسد در صورتي كه قيمت محصولات كشاورزي را مطابق روال هر ساله( افزايش قيمت محصولات زراعي و باغي حداقل به اندازه تورم ساليانه) افزايش مي دهند حتما نرخ تورم به 20 درصد مي رسيد. در حقيقت دولت از بابت جيب بهره برداران كشاورزي توانسته اند تورم را به 14 تا 15 در صد برساند.
مسلما تمام توليد كنندگان كشاورزي متضرر شده اند و آثار مخرب اين تثبيت قيمت محصولات كشاورزي بعدا و در سالهاي ديگر اثر خود را بر روي توليدات كشاورزي و حد اقل بر روي نقدينگي خواهد بخشيد.
طبيعتا با توجه به پائين بودن قيمت محصولات پيش فروش و دلال بازي رونق پيدا مي كند و تاثير مخرب آنرا بر روي توليد خواهد گذاشت.
در سال زراعي 86-85 قيمت تعداد زيادي از سموم نباتي آزاد شده و كشاورزان بايد سموم مورد نياز خود را از بازار آزاد تهيه مي كردند. گفته شده است كه در سال زراعي 87- 86 قيمت كليه سموم و نيز تمام كود هاي شيميايي آزاد مي شود( هم اكنون به مراكز كشاورزي اعلام شده است).
ظاهرا برنامه اين است كه با توجه به سطوح زير كشت هر كشاورزي مابه التفاوت قيمت دولتي كود هاي شيميايي و قيمت بازار به كشاورزان پرداخت شود.( به نظر مي رسد در مورد سموم چنين تصميمي ندارند.)
كارشناسان كشاورزي و نيز كشاورزان معتقد هستند كه در دراز مدت برنامه آزاد سازي بدون پرداخت مابه التفات را دارند. در سال اول براي جلوگيري از سرو صداي زارعين اين اختلاف قيمت را مي پردازند و در سال بعد و نيز سالهاي بعد اين مابه التفات را پرداخت نخواهند كرد.

نان
نان بربري ساده در تهران 50 تومان شده و بيشتر نانوايي ها ي بربري با زدن كنجد( خشخاشي) آنرا به قيمت 100 تومان و بعضي از نانوايي ها با زدن كنجد بيشتر و پخت بهتر آنرا به قيمت 150 تومان مي فروشند. مقدار كنجد مصرفي در حالت اول حداكثر5 تا 10 تومان و در حالت دوم 10 تا 15 تومان مي باشد.
شماری از نانوايي هاي بربري اصلا نان ساده نمي پزند. فقط بربري خشخاشي مي پزند، مردم هر چه شكايت مي كنند فايده اي ندارد.
يك نانوايي اطراف ميدان امام حسين می گفت: هر وقت بازرس مي آيد ما يك تراول 50 هزار توماني توي دفترچه اش مي گذاريم و مي رود.
در مورد نانوايي های سنگكي نیز اين مسئله صدق مي كند. تنها فرقش اينست كه سنگك ساده 100 تومان است و سنگك خشخاشي( كنجدي) 200 تومان است.

سهميه بندي
چنانچه مي دانيم سهميه بندي بنزين تبديل به یک خيمه شب بازي شده است. مصرف بنزين روزانه دارد به 72 ميليون ليتر نزديك مي شود، اكنون طبق گفته خودشان 62 ميليون ليتر در روز است.
مجلس به دو فوريت و يك فوريت لايحه صرفه جوي دولت راي نداد و در حقيقت به دولت گفت كه صرفه جويي از با بت بنزين ممکن نیست.
بنزين آزاد با قيمت لیتری 200 تا 700 تومان در هر كجاي ايران، از جمله در دهات در دسترس مي باشد، از جمله چند روز پيش با ماشين در روستاي " خاك علي" ( از روستاهاي شهرستان آبيك) دنبال پمپ بنزين مي گشتيم، دو نفر در ساعت 8 صبح پيشنهاد فروش بنزين با قيمت 300 تومان بما كردند، بدون هيچ رودربايستي .



راه توده 148 11.09.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت