راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

جشنواره بزرگ
حزب کمونیست پرتغال
عسگر داوودی


9 فیلم مربوط به جشنواره را اینجا ببینید
 

 

به دعوت حزب کمونیست پرتغال، در روزهای هفتم و هشتم ماه سپتامبر (برابر با 16 و 17 شهریور) جشنواره و کنفرانس سالیانه حزب کمونیست پرتغال درمنطقه ای ییلاقی واقع در نزدیکی شهر لیسبون پایتخت این کشور و با حضور هزاران تن از مردم و اعضاء 40 حزب کمونیست و چپ از 13 کشورجهان برگزار شد. جشنواره امسال با خاطره و گرامی داشت «نودمین سال انقلاب اکتبر» نام گذاری شده بود.
در منطقه برگزاری کنفرانس سالن های متعددی جهت برگزاری اجلاس و سخنرانی های مختلف، نمایشگاه ها، اجرای تئاترها، برنامه های موسیقی از کشور های مختلف جهان، برنامه های مختلف ادبی و برنامه های ورزشی ترتیب داده شده بود. مسئولیت اجرائی برگزاری جشنواره را اعضاء و هواداران سازمان جوانان حزب کمونیست پرتغال( ج.س.پ) به عهده داشتند.
در رابطه باموضوع های پیش بینی شده زیر بحث ها، سخنرانی ها و گفتگو ها متعددی انجام شد:
حقوق کار و مبارزه برای ارتقاء مزد و شرایط مناسب کاری، مبارزه بر علیه خصوصی سازی، مبارزه جهت حفظ دستاورد های کاری، مبارزه جهت ایجاد و حفظ حقوق دموکراتیک در محیط کار و جامعه، مبارزه جهت اعمال فشار براتخاذ تصمیمات دمکراتیک در برنامه های کاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مبارزه با تصمیمات اخیر مسئولین دولتی اتحادیه اروپا جهت دور زدن مردم و لغو همه پرسی جهت تحمیل قانون اساسی اتحادیه اروپا و تصمیم گیری در اتاق های در بسته بمنظوراعلام یک جانبه قانون اساسی اتحادیه، مبارزه برای اجرای حقوق ملی ملت های ساکن اتحادیه اروپا بویژه در رابطه با برنامه تصویب قانون اساسی اتحادیه اروپا، مبارزه بر علیه وضعیت نامناسب زندگی اقشار ضعیف جامعه و کارگران، بررسی اشغال متعدد مبارزات سندیکائی، مبارزه با نابرابری اقتصادی، اجتماعی از جمله فقر، مبارزه با نظامی گری در کشورهای اروپائی. کنفرانس بویژه روی ضرورت مبارزه برای احقاق حقوق زنان و جوانان تاکید کرد.
افزایش همکاری های متقابل رفیقانه احزاب چپ و کمونیست مورد تائید شرکت کنندگان قرار گرفت و در این رابطه تصمیمات جدیدی اتخاذ شد.
همزمان با برگزاری کنفرانس سالیانه حزب کمونیست پرتغال، با توجه به اینکه در این کشور جلسه ای تحت عنوان جلسه «نمایندگان کارگران اروپائی و وزرای اتحادیه اروپا» با نام «سیاست های متقابل کاری مابین کارگران و صاحبان صنایع» برگزارمی شد، برنامه تظاهرات گسترده ی سندیکا های کارگری از طرف گروه سندیکائی «س.گ. ت.پ» درمنطقه ای نزدیک محل برگزاری جشنواره به اجرا در آمد. تعداد25000 تن از اعضاء سندیکا های کارگری پرچم های سرخ و گروه های ارکستر خیابانی به همراه جمع کسری از معلمان در این تظاهرات حضور یافتند. در این تظاهرات شرکت کنندگان در جشنواره از جمله مسئولین و دبیر اول حزب کمونیست پرتغال «جرو مینو د سوزا» نیز شرکت داشتند.
در برنامه پایانی جشنواره که در روز یکشنبه برگزار شد،«جرو مینو د سوزا» دبیر اول حزب کمونیست پرتغال سخنرانی پر هیجانی ایراد کرد. او بشدت از سیاست های سازشکارانه دولت سوسیال دموکرات «ژوزه سقراط » در پرتغال انتقاد کرد.
ازسال 1991این جشنواره همه ساله برگزار شده است.



راه توده 149 17.09.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت