راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

نقش رستم را می روبید
با حضور رستم
درتاریج چه می کنید؟
 

 

قرار است راه آهن اصفهان- شیراز از ۵۰۰ متری "نقش رستم"، در نزدیکی شیراز عبور کند. مردم و کارشناسان و باستان شناسان ایران که با اندیشه های انحصارطلبانه و تاریخ ستیزانه ارتجاع حاکم مذهبی بر ایران آشنا هستند، این اقدام را نیز اقدام و روشی موذیانه برای از میان برداشتن تمام نشانه های تاریخ ایران باستان می دانند. یعنی همان کاری که در جریان سد سیوند و قبر کورش کردند. آنها می خواهند تاریخ ایران به صدر حکومت شیعه صفویه برسانند. تمام درد همین است!
دراین شماره راه توده آن بخش از حماسه داد- شاهنامه فردوسی- را می خوانید که مربوط به وقایع مربوط به حمله اعراب به ایران و سقوط سلطنت خودکامه ساسانیان است. فردوسی در همین بخش از تاریخ ایران از اندیشه های برابری طلب رهبران صدر اسلام می نویسد و از زبان رستم آنها را در برابر خودکامگان متکی به زر و سیم و سپاه می ستاید.
آنها که کمر به نابودی نقش رستم بسته اند، ای کاش – حداقل یکبار- تاریخ ایران را به جای دهها بار مرور تاریخ اسلام و اعراب می خواندند تا بدانند مذاهب می آیند و می روند، همچنان که آمدند و رفتند، حکومت ها نیز می آیند و می روند، همچنان که آمدند و رفتند. آنچه می ماند ایران و نام و ننگی که حکومت ها ومذاهب و مروجان و پاسداران آن در حفظ فرهنگ و میراث و سر زمین ایران از خود بر جای می گذارند. مصادر فردوسی در زمان سلطنت پهلوی جز ننگ چه حاصلی داشت که نابودی نشانه های همیشه زنده و جاوان آن در جای جای ایران برای رهبران کنونی جمهوری اسلامی حاصلی دیگر داشته باشد؟


راه توده 149 17.09.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت