راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

کنفرانس بین المللی در اوکرائین
جبهه نظامی ناتو
در شرق اروپا
آماده جنگ می شود
ترجمه بهروز بکتاشی

 

در 2 آوریل بنا به ابتکار حزب کمونیست اوکرائین کنفراس بین المللی تحت عنوان(گسترش تحمیلی ناتو به شرق:مسائل امنیتی اروپا) در کیف، پایتخت جمهوری اوکرائین برگزار شد. در کار کنفرانس رهبران احزاب کمونیست، سوسیالیست، سوسیال- دموکرات از 14 کشوراروپائی، نمایندگان پارلمان اوکرائین، کارمندان سفارت های بلاروس، کوبا، مولداوی، روسیه، نمایندگان جنبش های ملی- میهنی، جامعه شناسان و سیاستمداران شرکت کردند. به حاضرین امکان بیان نظرات پیرامون مسائل زیرین داده شد:
- تهدیداتی که ناتو با گسترش خود به شرق همراه دارد،
-عواقب اجتماعی -اقتصادی الحاق دولت های اروپای مرکزی و شرقی به آلیانس آتلانتیک شمالی،
- چشم انداز ایجاد سیستم ثمر بخش و عادلانه امنیت اروپا،
- اشکال و متدهای اعمال مشترک احزاب چپ و چپ سنترالیست اروپا بر علیه گسترش ناتو به شرق.
کنفرانس در شرایط اعتراض نیروهای چپ اوکرائین بر علیه ملاقات بوش در کیف و تلاش یوشنکو و تیماشنکو رئیس جمهور و نخست وزیر اوکرائین برای کشاندن کشور به ناتو بر خلاف میل و اراده اکثریت مردم اوکرائین برگزار گردید.
دبیر اول حزب کمونیست اوکرائین پیوتر سیماننکو کنفرانس را افتتاح نمود و ریاست کنفرانس را دبیر دوم ح ک اوکرائین آلکسیوف و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان الیسوس واگنوس بعهده داشتند.

اکثریت شرکت کنندگان کنفرانس بر این نکته هم عقیده بودند که بعد از تخریب اتحاد شوروی، استثمار زحمتکشان در جهان شدت بیشتری یافته است، تضاد بین کار و سرمایه ژرفتر شده است. کاپیتال، سیاست گلوبالیزاسیون امپریالیستی را با توسل به متدهای دیپلماتیک،اقتصادی و نظامی را فعال کرد. نیروی نظامی سیاست گلوبالیزاسیون امپریالیستی همانا بلوک ناتو است.

تمامی تاریخ این بلوک از لحظه تشکیل آن در سال 1949 تا به امروز عبارتست از زنجیره ای از عملیات خونین بر علیه مبارزات ملی- آزادیبخش خلق ها برای تعیین سرنوشت خویش.

بیائید با هم تنها جنایات اصلی را که توسط ایالات متحده با حمایت یا سکوت رضایتمندانه دست نشاندگان او صورت گرفته را برشماریم:
- سال 1953، سال سرنگونی یک دولت ملی درایران که رهبری آن را سیاستمداری بنام محمد مصدق برعهده داشت و سلطه 25 ساله دیکتاتوری شاهنشاهی در ایران.
- سال 1954، تهاجم نظامی به گواتمالا و سرنگونی دولت دموکراتیک آربنس و استقرار رژیم ترور نظامی سیاسی بمدت 40 سال؛
-1960 سرنگونی دولت دموکراتیک پاتریس لومومبادر در کنگو و قتل فجیع او؛
-1973 سرنگونی و قتل رئیس جمهور منتخب شیلی سالوادور آلنده؛
- جانشینی رهبران منتخب در پاکستان، فیلیپین، پاناما،هائیتی توسط دست نشاندگان آمریکائی.
- بیش از 40 سال از تحریم اقتصادی کوبا توسط ایالات متحده میگذرد و بارها خطر حمله نظامی بر علیه این کشور سازماندهی شد.

بعداز 1991 و متلاشی شدن بلوک شرق، ناتو تحت رهبری ایالات متحده جنایات جنگی در یوگسلاوی،افغانستان و عراق را مرتکب شد و اکنون نابودی ایران را در سر دارد.
ناتو جمهوری بلاروس، جمهوری خلق کره و حتی چین را تهدید می کند. برای باندهای تروریستی بین المللی رهبری بنام "بن لادن" ساخته اند.هم اکنون ناتو جنگ در عراق و افغانستان را به طرف صربستان گسترش داده است.
چرا بلوک ناتو به شرق نزدیک میشود؟ دلیل روشن آن تصاحب اراضی روسیه و سلطه بر منابع طبیعی و سرشار این سرزمین است. روسیه دارای یک سوم ذخایر منابع زیر زمینی جهان است.از هر پنج درخت در جهان، یک درخت در روسیه می روید. از هر دو لیتر آب شیرین، که از نفت گرانتر است، یک لیتر در روسیه است. اینست دلیل خیزی که بلوک ناتو به سمت روسیه برداشته است.


راه توده 172 12.04.2008


 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت