راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

برگزاری سیزدهمین کنگره حزب کمونیست پرو
فاجعه باقی مانده
از 10 سال دیکتاتوری
«عصر ما» ارگان حزب کمونیست آلمان
ترجمه عسگر داوودی
 

 

سیزدهمین کنگره حزب کمونیست پرو (پ.س.پ) هفته گذشته در شهر لیما مرکز پرو برگزار شد. 350 تن از اعضای حزب در این کنگره تاکتیک ها و استراتژی جدید حزب را برای سال های آینده تصویب کردند. کنگره قبلی حزب در ماه اکتبر سال 2001 تشکیل شده بود. در فاصله دو کنگره و بویژه در انتخابات سال 2006 حزب کمونیست پرو موفقیت چشمگیری کسب نکرده بود.
«رنان رافو» دبیر اول حزب که یکبار دیگر در این کنگره در سمت خود ابقاء شد در گزارش خود به کنگره به ده سال دوران دیکتاتوری «فوجی مورو»اشاره کرد که تمامی شبکه سیستم اجتماعی را عملا متلاشی کرده بود. دولت های بعدی نیز که با ریاست جمهوری «آلی یاندوروتولدو» و سپس «آلن گارسیا» کشور را در اختیار گرفتند جز اجرای سیاست های اقتصادی نئو لیبرالیستی که عملا همان سیاست های «فوجی مورو» سیاست دیگری اعمال نکردند. «فوجی مورو» همچنان در زندان به سر می برد و به اتهام قتل مسئولین حکومتی احتمالا به 25 سال زندان محکوم خواهد شد.
کنگره همچنین هماهنگی های لازم جهت بررسی اشکال نزدیکی و ادغام مجدد بخشی از حزب را که در سال1963 از حزب منشعب شده است را در برنامه های آتی خود قرار داد.
کنگره حزب متذکر شد که از تاریخ 2001 رشد خالص تولید ملی پرو به میزان متوسط سطح کشور های منطقه آمریکای لاتین رسیده است. اما تاثیر مثبت آن در زندگی زحمتکشان قابل مشاهده نیست. رونق کسب و کار در بخش هائی از مناطق کشور برعکس به ورشکستگی روستائیان منطقه منجر شده است. همچنین رونق کسب و کار در بعضی از معادن کوهستانی پرو و در کشورهای مجاور باعث بروزعدم تعادل اجتماعی در بد ترین اشکال خود شده و نیز تعادل طبیعی محیط زیست را به طور فاجعه باری مخدوش کرده است، اما دولت«اولانتا هومالا» در این موارد آمار و ارقام کاملا غیر واقعی ارائه می دهد.
با توجه به مقایسه میزان تولید خالص ملی نسبت به سی سال گذشته، در شرایط فعلی باید این رشد در حد دو برابرآن زمان باشد تا تعادل نسبی اشتغال حفظ شده و بیکاری بیش از این افزایش نیابد.
همچنین کنگره مخالفت قاطع خود را با خصوصی سازی بخش هائی ازجنگل های آمازون اعلام کرد. کنگره متذکر شد که در مناطق مرزی محدوده کلمبیا باید به طور جدی با مافیای کوکائین مبارزه شود.
علاوه بر نمایندگان احزاب چپ و کمونیست شرکت کننده از آمریکای لاتین، هیئت های نمایندگی حزب کمونیست آلمان و حزب کمونیست یونان نیز در کنگره حضور داشتند.



راه توده 167 18.02.2008
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت