راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

قربانیان همسوئی
دو سیاست جنگی
عسگر داوودی

 

 

سیاست های ماجرا جویانه در جمهوری اسلامی، بویژه در سیاست خارجی با توجه به واقعیت های موجود بین المللی می تواند نه فقط برای ایران بلکه برای مردم منطقه خاورمیانه فاجعه آفرین باشد. سخنرانی های هوائی محمود احمدی نژاد بویژه علیه اسرائیل که تا حد محو این کشور و نابودی قریب الوقوع آن پیش رفته است، اساسا تاکنون به جز در فرهنگ بیانی هیتلر در فرهنگ بیانی هیچ سیاستمداردیگری در جهان نمود پیدا نکرده است. اظهارات احمدی نژاد که حتی می کوشد آمریکا و اسرائیل را به حمله نظامی بر علیه ایران حتی تحریک کند، آیا بر مبنای اطلاعات و واقعیات های موجود بین المللی تنظیم شده است؟ آیا او دستورات و رهنمودهای بیت رهبری را اجرای می کند؟ اگر چنین نیست، چرا ماجراجوئی سیاسی اش به دستور ولی فقیه متوقف نمی شود؟
شعار های غیر مسئولانه بخشی از مسئولین جمهوری اسلامی بویژه احمدی نژاد دقیقا آن روی سکه ای است که جنگ طلبان اسرائیلی و آمریکائی به آن دامن می زنند. نوشته زیر می کوشد تااشکال مختلف نفوذ و تحریک لابی های اسرائیلی را در عرصه سیاسی آمریکا و اروپا بررسی کند:
«کمیته امور عمومی آمریکا ـ اسرائیل» و«کنگره یهودیان اروپا» از جمله سازمان های پر نفوذ اسرائیلی در آمریکا و اروپا می باشند. سازمان های فعال اسرائیلی در سطح جهان بویژه در آمریکا و اروپا فقط به این دو سازمان خلاصه نمی شوند بلکه تعداد قابل توجهی ازگروههای سازماندهی شده از جمله «کمیته یهودیان آمریکا» و «انجمن روسای سازمان های یهودی آمریکا» و سازمان های متعدد دیگری را نیز شامل می شوند.
«کمیته امورعمومی آمریکا - اسرائیل» که با نام اختصاری «اپیک» نیز معرفی می شود، بیش از50 سال است که برای کسب حمایت آمریکا از اسرائیل درکنگره این کشور فعالیت می‏کند و در راستای بهبود هرچه بیشترروابط واشنگتن – تل آویو درحوزه نظامی، اقتصادی فعال می باشد. این لابی اسرائیلی همچنین طی ۲۵ سال گذشته در شماری از مهم ترین مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی آمریکا چون «آمریکن اینترپرایز»،« انستیتو بروکینگ»، «مرکز سیاست امنیتی»،«انستیتو تحقیقات سیاست خارجی»،«بنیاد هریتیج»،«انستیتو هادسن» و... نفوذ کرده‌ و حضوری تعیین کننده در این مراکز مطالعاتی کسب کرده است.
لابی اسرائیل در آمریکا همچنین مسیحیان با نفوذی را هم چون:[«گری بائور، جری فالول، رالف ریر و پت رابرتسون»] را به خود جذب کرده است، همچنین فعالین دست راستی و با نفوذ آمریکا همچون[جان بولتن، ویلیام بنت، و جان کرک پاتریک] رسما از موضع این سازمان دفاع و پشتیبانی می کنند. در رابطه با نفوذ مراکز سیاسی اسرائیل در محافل سیاسی آمریکا کتابی تحت عنوان«لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» توسط دو استاد دانشگاه آمریکایی، جان جی مرشایمر، استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو و استفن ام والت، استاد روابط بین الملل در دانشگاه هاروارد تالیف شده است این دو از استادان برجسته دانشگاهی آمریکا در پژوهشی به بررسی موضوعی پرداختند که پیش از آن، پرداختن به آن ممنوع بود. این دو استاد آمریکایی درگزارش خود عنوان کردند که سازمان «ایپک» سیاست‌ها‌ی آمریکا را به نفع اسرائیل درخاورمیانه شکل می‏دهد.
در این کتاب از جمله نوشته شده است که سازمان «اپیک»به عنوان یک لابی اسرائیلی همچنین طی 25 سال گذشته در شماری از مهم ترین مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی آمریکااز جمله:[آمریکن اینتر پرایز، انستیتو بروکلینگ، مرکز سیاست امنیتی آمریکا، انستیتو تحقیقات سیاست خارجی، بنیاد هر یتیچ، انستیتو هادسن،و...]نفوذ کرده وحضوری کاملا تعیین کننده در این مراکز مطالعاتی آمریکا ایفا می کند.«چارلی ریس»، روزنامه نگار آمریکایی، سکوت رسانه‌های ایالات متحده را در برابر محتوای این کتاب مورد توجه قرار داده و در یادداشتی ضمن اشاره به بایکوت خبری مقالات و کتاب هایی که لابی اسرائیل را نشانه می‌گیرند، نوشت: «اگر یک کتاب انتقادآمیز باشد بندرت مورد نقد و بررسی قرار گرفته، با نویسنده آن مصاحبه می‌شود و اگر یک مقاله باشد سازمانهای رسانه‌ای بزرگ هیچ خبری در مورد آن منتشر نمی‌کنند؛ نه مصاحبه و نه حضور و معرفی نویسنده در برنامه‌های تلویزیونی.»
«چارلی ریس» در ادامه می‌نویسد: «در این میان آمریکایی‌هایی که برای اطلاع از رخدادها و مسائل جاری به مطبوعات متکی هستند، از وجود چنین جریان های انتقادی بی خبر می‌مانند. حملات تند و گزنده به شخصیت های منتقدی که دست اندرکار انتشار این گونه کتابها و مقالات هستند، حربه دیگر مخالفان است.»
«چارلی ریس» روزنامه نگار آمریکائی ادامه می‌دهد: «هم اکنون در برابر یک کتاب حیرت انگیز با عنوان«لابی اسرائیل و سیاست خارجی ایالات متحده» از هر دو شیوه استفاده می‌شود(سکوت و حملات گزنده). در حالی که این کتاب توسط دو محقق و استاد سرشناس دانشگاهی آمریکا نوشته شده‌است.»
مطلب روزنامه نگار مذکور نفوذ بی حساب و کتاب لابی اسرائیل در آمریکا را نمودار می کند که حتی عرصه سانسور اخبار و نوشته ها در رسانه های عمومی آمریکا را نیز شامل می شود.
رسانه های عمومی چپگرا در اروپا مدت ها است که می کوشند تا ابعاد خطری را که از جنگ احتمالی آمریکا ـ ناتو و اسرائیل از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر می تواند تمام منطقه خاور میانه را برای مدت زمانی نامعلوم به کام خود بکشد تصویر کرده و مرتبا اظهار نگرانی می کنند. در همین رابطه نیز «یونگه ولت »روزنامه چپگرای چاپ آلمان نیز با اشاره فعال شدن مجدد سازمان های با نفوذ اسرائیلی در آمریکا در ماه های اخیر، می نویسد:
«اعضاء پارلمان اسرائیل این روز های بخاطر تبلیغ های ضد جمهوری اسلامی خود با خرسندی و خوشحالی کامل ساعات کاری خود را به پایان می رسانند، همزمان دولت اسرائیل دراتحادیه اروپا و در خود آمریکا تبلیغ و تهییج جهت ایجاد زمینه حمله نظامی به جمهوری اسلامی از جانب آمریکا را به شکلی گسترده سازماندهی کرده است، بویژه در آمریکا فشار سیاسی عظیمی از طرف لابی های اسرائیلی بر تمامی سیاستمداران و افکار عمومی آمریکا در این رابطه اعمال می شود. از جمله گروه های بانفوذ سازمان داده شده از طرف اسرائیل «کمیته امور عمومی ایرائیل ـ آمریکا موسوم به اپیک» می باشد این کمیته به عنوان قوی ترین لابی صهیونیستی بر ساختار سیاسی آمریکا نفوذ زیادی دارد.
«یونگه ولت» با ابراز نگرانی از بروز یک جنگ بی پایان در خلیج فارس و تمامی منطقه خاور میانه ادامه می دهد: برای لابی اسرائیل مهم نیست که میزان خسارت های وارده اقتصادی و سیاسی برای مردم آمریکا چه میزان نامطلوب می تواند باشد بلکه مهم این است که سیاستمداران آمریکائی قانع شوند به هر قیمتی که شده حمله نظامی به ایران ضروری است.
یونگه ولت ادامه می دهد: تحریک جهت آغاز جنگ آمریکا و ناتو بر علیه جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.« کنگره یهودیان اروپا» که نمایندگان یهودیان 38 کشور را در خود متمرکز کرده است در پایان ماه جولای در بروکسل تشکیل جلسه داد. بنا به گزارش خبرگزاری «یویش پرس»، «موشه کانتور» رئیس کنگره یهودیان اروپا در این جلسه برعلیه جمهوری اسلامی سخنرانی تندی ایراد کرد وکوشید تا حاضرین را قانع کند که حمله به جمهوری اسلامی ضروری است. او گفت: جمهوری اسلامی که امروزه مرکز تروریسم جهانی است اگر به بمب اتم مجهز و به یک قدرت اتمی تبدیل شود، زندگی آرام اروپائی ها را با حملات تروریستی خود غیر قابل تصور خواهد کرد، آن ها حتی کشورهای همسایه خود را تحریک کرده و صلح جهانی را به خطر خواهند انداخت.»
با توجه به این گزارش و گزارش های مشابه دیگر در این رابطه، در جمهوری اسلامی کسی نیست که از احمدی نژاد بپرسد چرا اعمال و شعارهایشان درست بر اعمال وسیاست های لابی های اسرائیلی منطبق است؟ با توجه به این که اسرائیل اصرار دارد که حمله نظامی آمریکا و ناتو به جمهوری اسلامی البته با همکاری همه جانبه خود اسرائیل آغاز شود، سوال این است که وجه مشترک این ماجرا جوئی نظامی اسرائیل با ماجرا جوئی های جنگ طلبانه و نظامی جمهوری اسلامی بویژه جنجال آفرینی های احمدی نژاد با توجه به سخنرانی های غیرمسئولانه و تحریک آمیزش در کجاست ؟
 

 

 

راه توده 185 14.07.2008

 



 


 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت