راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

یارانه
نقدی که شد
می رود به جیب غارتگر

هدایت احمدی
 


1- یارانه( سوبسید): یارانه كمك و یاری اقتصادی در شرایط بحرانی- جنگ ، بحران اقتصادی، كمبود كالا، كمك به خانواده های ضعیف و فقیر از نظر اقتصادی برای غلبه موقت بر فقر، كمك به تولید كنندگان جهت تحكیم تولیدات صنعتی و كشاورزی به منظور كاهش هزینه های تولید جهت توانایی رقابت در بازار داخلی و خارجی.

2- انواع یارانه:
كوپن، انواع بن، پرداخت مستمری به افراد بالای 60 سال، پرداخت انواع جوایز صاداراتی، پرداخت انواع كالا ها و نهاده های كشاورزی و صنعتی پائین تر از قیمت واقعی و بطور كلی انواع كمك ها از بودجه عمومی و دادن كالا و اجناس به قیمت پائین تر از قیمت تمام شده و....
یارانه را از نظر چگونگی رسیدن به دست افراد و موسسات تولیدی و... را می توان به دو دسته تقسیم كرد: یارانه مستقیم و یارانه غیر مستقیم .
یارانه مستقیم: كوپن( كالا برگ)، انواع بن، مستمری ها، دادن مواد اولیه سوبسیدی به موسسات كشاورزی و صنعتی و....
یارانه غیر مستقیم: ساختن امكانات مختلف مثل جاده، اسكله، فرود گاه و تاسیسات عمومی و.... توسط دولت و استفاده آن توسط بخش خصوصی و افراد و موسسات خصوصی. بعنوان مثال در ایران می توان استفاده شركت رجا از راه آهن جمهوری اسلامی و استفاده هواپیمایی های خصوصی مانند ماهان و كیش ایر، آسمان و... از امكانات فرودگاهی كه با هزینه دولت در گذشته و در حال حاضر ساخته شده است و مورد استفاده مجانی و یا با قیمت های كمتر قیمت به شركت های فوق قرار می گیرد.
ضمنا باید گفته شود این نوع یارانه ها كه در حقیقت می توان آنها را به یارانه ها ی پنهان( یارانه ها غیر مستقیم ) نیز تعبیر كرد در كشور های اروپایی، حتی امریكا، كانادا و ژاپن و.... دیده می شود. به هزینه خزانه دولتی ایالات متحد امریكا و با استفاده ازهزینه های ارتش كه یك سازمان بیت الملی مردم امریكا است عراق تصرف می شود، بعد از تصرف عراق بزرگ ترین شركت های نفتی و پیمانكاران نظامی و... بزرگ ترین پروژه های نان و آب دار میلیارد دلاری را گرفته و از آنها سود های كلان نصیب خودشان( نه مردم امریكا) می كنند.
جالب است در شب30/1/87 ، در اخبار تلویزیون گفته شد كه حدود 120 تا 130 هزار نفر از افراد شركتهای بخش خصوصی انگلستان در عراق مشغول اجرای كارهای عملیاتی طرح های اجرایی هستند كه به انگلیسی های در عراق داده اند. به عبارت دیگر سر بازان انگلیسی عراق را برای كارتل ها و شركتهای انگلیسی تصرف كرده اند.( ضمنا این دو مثال را برای این زدم كه فكر نكنید جریان سوبسید پنهان مخصوص ایران است.)
3- موقتی بودن یارانه: اصولا یارانه در یك شرایط بحرانی پرداخت می شود. با بر طرف شدن آن شرایط بحرانی یارانه خود به خود حذف خواهد شد و یا باید حذف شود.
- جنگ كه خاتمه پیدا كرد، سوبسید های كه به دلیل وجود جنگ پرداخت می شد خود به خود قطع می شود و باید حذف شود..
- برای بیكارانی كه حق بیمه بیكاری می گیرند با پیدا كردن شغل خود به خود مستمری بیكاریشان قطع خواهد شد.
- با تامین زندگی مستمری بگیران كمیته امداد، بهزیستی و... ...... بر قراری سیستم بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی خود به خود مستمری ، مستمری بگیران قطع خواهد شد.
- با تقویت بنیه رقابتی تولید كنندگان( اینجا منظور تمام تولید كنند گان می باشد، بخش دولتی و بخش عمومی، بخش تعاونی، بخش خصوصی.) كه بر اثر پیشرفت تكنیك و صنعت و مدیریت تولید و... در یك مملكت به وجود می آید، خود به خود یارانه تولید حذ ف می شود و یا باید حذف شود.
نكته مهم: ادامه پرداخت یارانه برای مدت طولانی و نا محدود نتیجه ادامه بحران در جامعه است، كه باید دنبال چرایی آن رفت.
4- موافقان و مخالفان پرداخت یارانه: عموما طبقات بالا- سرمایه داران، اشراف و اعیان، بازاریان و...- با پرداخت یارانه به توده های مردم مخالف هستند، مثلا با پرداخت سوبسید بصورت كوپن، بن، مستمری بیكاری، بیمه، بازنشستگی و.... مخالف هستند.
- ولی با پرداخت یارانه از بودجه عمومی به شكلی كه نفع خودشان و طبقه خودشان در آن باشند موافق هستند. بعنوان مثال در امریكا دولت سالیانه 40 تا 50 میلیارد دلار سوبسید به شركت بوئینگ( بزرگترین شركت هواپیما سازی نظامی و غیر نظامی در امریكا و دنیا) پرداخت می کند، آیا سرمایه داران با این پرداخت موافق هستند؟ حتما موافق می باشند .(1)
ولی همین سرمایه داران با هر نوع امكانات تامین اجتماعی- بیمه، بازنشستگی، خدمات در مانی و...- كه عمدتا از جیب خود كارگران و مردم داده می شود موافق نیستند و چنین پرداخت هایی را به ضرر بودجه عمومی و جیبشان می دانند .(2)
 

  مبلغ - میلیارد تومان

جمعیت - نفر

قیمت یك كیلو گرم - تومان

 مقدار- كیلو گرم

شرح

12.6 70000000 150

1.2

كوپن

58.8 70000000 700 1.2

آزاد

8.4  - 12.6 70000000 100 - 150 1.2

سود بازار

 

جدول فوق هزینه ای كه مردم 70 میلیونی ایران جهت خرید 1.2 كیلو گرم( یك شماره كوپن قند و شكر) در شرایط وجود كوپن و آزاد باید بپردازند و نیز ضرری كه بازار( در حقیقت سود بازار در شرایط آزاد.) از بابت یك كوپن دریافت می كنند را نشان می دهد. طبیعی است كه بازار و بازاریان باید با كوپن مخالفت كنند.

5- هدفمند كردن یارانه هاو پرداخت نقدی یارانه ها:
الف: منظور مطرح كنندگان این مفهوم( هدفمند كردن یارانه ها) عمدتا حذف یارانه ها یی می باشد كه به مردم، كارگران، كشاورزان و طبقات پائین جامعه داده می شود. حذف كالا برگ، حذف بن، حذف مستمری هایی كه به افراد بالای 60 سال( طرح شهید رجایی) داده می شود، حذف بیمه بیكاری و... در نهایت حذف هر نوع امكانات تامین اجتماعی- بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، از كار افتادگی و..- از اهداف اصلی طرفداران حذف یارانه و پرداخت نقدی آن است.
ب:هدفمند كردن یارانه( حذف یارانه های مردمی) (3) در حقیقت سیاست جهانی سرمایه داری لیبرالیزه شده است كه در كشور های مختلف منجمله در ایران بدستور سازمان تجارت جهانی، بانك جهانی، وصندوق بین المللی پول كه تماما تحت كنترل امریكا هستند صورت می گیرد.
پ: حذف یارانه ها و زمان آن : چنانچه گفته شد اصولا پرداخت یارانه ها موقتی است و باید در دراز مدت حذف شود، البته به شرطی كه علت( علل) وجودی آنها از بین رفته باشد، باز هم چنانچه گفته شد علل عمده شكل گرفتن یارانه، فقر، بیكاری، نیاز هایی مادی، گرانی، پائین بودن حقوق و در آمد های مردم است. مسلما با حذف عوامل فوق خود به خود یارانه ابتدا باید كاهش یابد و سپس حذف شود. در شرایط كنونی ایران حذف یارانه ها و پرداخت باصطلاح نقدی آن تنها باعث افزایش گرانی( بالا رفتن سود های میلیاردی تاجران قند و شكر، تاجران روغن، تاجران برنج و...)، افزایش فقر و تنگدستی اكثریت مردم به ویژه طبقات پائینی جامعه ایران خواهد شد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 (1)جالب است شركت اير باس( مربوط به اروپايي ها ست) نيز تقريبا همين مبلغ يارانه مي گيرد و هر دو اين كار خلاف مقررات سازمان تجارت جهاني را انجام مي دهند.باز هم جالب است كه امريكا ها ، اروپايي ها رامتهم به عدم مراعات مقرارات سازمان تجارت جهاني مي كنند و اروپايي ها امريكايي ها را.
(2)شايد پرسيده شود امكانات تامين اجتماعي كنوني در امريكا و اروپا از كجا آمده است؟ جواب: تنها از راه مبارزه حداقل 200 ساله مردم و زحمتكشان اروپا و امريكا.
(3)حذف يارانه ها باعث گراني خواهد شد. عليرضا محجوب، روز نامه كار و كارگر 22/1/87.
 

 


راه توده 185 14.07.2008
 



 


 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت