راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

سخنرانی دبیرکل حزب کمونیست روسیه در پارلمان
با کارنامه 8 ساله ریاست جمهوری
پوتین صلاحیت نخست وزیری را ندارد
بهروز بکتاشی
 

پوتین نخست وزیر روسیه شد و مدویدف رئیس جمهور روسیه. این اتحاد و جانشینی تا چه وقت ادامه خواهد یافت معلوم نیست، همچنان که جدائی اندیشه و عمل آنها معلوم نیست. پارلمان روسیه بلافاصله پس از ورود مدویدف به کاخ کرملین و تحول گرفتن پست ریاست جمهوری از پوتین، در یک رای گیری پوتین را به سمت نخست وزیر روسیه انتخاب کرد. این دو در سالهای گذشته در کنار هم بوده اند، اما در آینده هم در کنار هم باقی خواهند ماند؟
درجریان رای گیری برای نخست وزیر پوتین، فراکسیون حزب کمونیست روسیه با این انتخاب مخالفت کرد و با مرور کارنامه پوتین در سمت ریاست جمهوری به این برگماری رای نداد. پیش از رای گیری، گنادی زوگانف دبیرکل حزب کمونیست روسیه فدراتیو و رئیس فراکسیون پارلمانی این حزب طی سخنانی که ترجمه خلاصه ای از آن را می خوانید اعلام داشت که این فراکسیون به چنین کارنامه ای رای مثبت نمی دهد و به پوتین برای نخست وزیر رای نمی دهد.
زوگانف گفت:

دوره 8 ساله ریاست جمهوری پوتین، دوران امکانات از دست رفته برای ملت روس است. من معتقدم دراین دوران بخت با پوتین بود، زیرا طی 8 سال ریاست جمهوری او، روسیه نه گرفتار زمستان سرد و سخت شد و نه با خشکسالی روبرو. دراین مدت باران ارز در کشور ما بارید. قیمت نفت از 12 دلار برای هر بشکه به 120 دلار در بشکه رسید. حال ببینیم علیرغم این همه امکانات روسیه به کدام سمت رفت:
کشور ما اکنون تنها یک و نیم درصد از محصولات وابسته به فن آوری سطح بالا را تولید می کند. کشور ما دیگر یک قدرت صنعتی نیست. فرسودگی ذخایر اساسی، ماشینها و مکانیزم ها به بیش از 20 سال تجاوز می کند. این خط بحرانی است که اضمحلال را با خود به همراه دارد. امروز از هر دو قرص نان یک قرص و از هر دو بسته خواربار یک بسته خارجی و وارداتی است. ما 30 میلیارد دلار صرف وارد کردن این اجناس خارجی می کنیم. در حالیکه تنها تقریبا یک میلیارد در سال به دهقانان اختصاص داده می شود. 40 میلیون هکتار زمین قابل کشت کشور رها شده و در آنها علف هرز و خار می روید.

800 هزار از بهترین تحصیل کرده ها و متخصصین کشور را ترک کرده اند. هم اکنون همه آنان در خارج از کشور مشغول کار هستند. اکثریت مطلق آنان حاضر نیستند در چنین شرایطی که بر کشور حاکم است به روسیه باز گردند. از 74 میلیون حقوق بگیر، 55 میلیون با 5- 6 هزار روبل در ماه زندگی می کنند. در حالیکه اجاره یک آپارتمان دو اتاقه تقریبا 2هزار روبل است. بیاد آوریم که بطور متوسط برای حفظ و نگهداری یک زندانی در زندان روسیه در ماه 6 هزار و 200 روبل هزینه می شود. نکته مهم آنست که شما نتوانستید پروسه رشد و حفظ پایه های دموکراسی در کشور را پیش ببرید. انتخابات اخیر این نکته را ثابت نمود.

درآستانه جشن پیروزی بر فاشیسم مایلم خاطر نشان کنم که طی 8 سال اول حکومت شوروی، مسیر از صنایع کاملا فلج شده تا نپ (سیاست نوین اقتصادی) و طرح الکتریسیته کردن تمامی روسیه، مسیر امپراطوری ویران شده تا دولت متحد را طی کردیم. در طی 8 سال اخیر بهترین سیستم انرژی به حراج گذاشته شد. اتحاد همه جانبه با بلاروس در همین دوران منعقد نشد. بارها از شما خواستم که رئیس جمهور اتحاد روسیه و بلاروس بشوید اما متا سفانه موافقت نکردید.
طی 8 سال قبل از جنگ دوم، 600 کارخانه و موسسه در سال تولید می کردیم، ما صاحب بهترین کارخانه ها در آن زمان بودیم. تانک ت- 34، هواپیمای تهاجمی ایل-2، ب ام-13(کاتیوشا) محصولات بی بدیل مهندسان شوروی و کارگران ما بودند. طی 8 سال اخیر یک موسسه بزرگ امروزی با فناوری سطح بالا که بشود بدان افتخار نمود ساخته نشده است.

به بودجه 3 ساله توجه کنید: یک درصد بودجه به روستا ها و کمتر از 3 درصد به طرحهای اجتماعی تخصیص داده شد. پیشنهاد ما عبارت بود از: 10 درصد بودجه به روستا ها و حداقل 15 درصد به طرحهای اجتماعی. این پیشنهاد ما از جانب دولت تصویب نگردید.
طی 8 سال پس از پیروزی بر فاشیسم، اتحاد شوروی به سلاح هسته ای دست یافت، به فضا پرواز کرد. 19 میلیون کودک در کشور بعد از جنگ بدون والدین یا فقط با مادر خود وجود داشتند. به همه آنان تحصیل و تغذیه داده شد. همه آنان به شهروندان واقعی مبدل شدند. بازگردیم به روسیه امروز، امسال 3 میلیون کودک به مدرسه نرفته اند.
ما معتقدیم که نمودار اصلی که فعالیت هر دولت و رهبری را مشخص میکند دموگرافی است. روسیه در طی این سالها 6 میلیون جمعیت خود را از دست داده است. امروز کودکان 8 ساله دو برابر کمتر از 18 ساله ها هستند. در آینده این معضل بحرانی خواهد بود. کمک هزینه کودکان در اکثریت مطلق مناطق 75 - 100 روبل است. مایلم خاطر نشان کنم که در سال 2015 جمعیت ایالات متحده به 315 میلیون نفر، چین به یک میلیارد و 400 میلیون و در اروپای متحده 500 میلیون خواهد رسید. در کشور ما در سایه چنین سیاستی جمعیت کشور 135 میلیون باقی خواهد ماند که نیمی از آنرا بازنشستگان تشکیل خواهند داد.
در روسیه 8 میلیاردر وجود داشت که این رقم هم اکنون به صدها میرسد.10 درصد جمعیت صاحب 90 درصد تمامی درآمدها هستند.
ما نمیتوانیم با این کارنامه، از کاندیداتوری شما برای پست نخست وزیری حمایت کنیم و بر علیه شما رای خواهیم داد.


راه توده 176 12.05.2008
 


 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت