راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

آغاز راه دشوار
کمونیست های قبرس
برای رهبری کشور!
عسگر داوودی
به نقل از رسانه های خبری اروپائی

                           

«دیمتریس کریستو فیاس» دبیر اول حزب کمونیست قبرس با کسب 55% آرا در انتخابات روز یکشنبه 24 فوریه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری قبرس به پیروزی رسید. «لوانیس كاسولیدس»، رقیب راستگرای او با كسب ‌٦٤/٤٦ درصد آرا‌ در جایگاه دوم قرار گرفت و به شكست خود اعتراف كرد. دوره ریاست جمهوری دبیر اول حزب کمونیست قبرس 5 سال خواهد بود و او اولین رئیس جمهور کمونیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می شود. پیروزی او بر رغم کارزار ضد کمونیستی بی سابقه نیروهای راست و کلیسای ارتدکس قبرس، و با ابتکار عمل حزب کمونیست قبرس در جلب حمایت احزاب چپ و میانه حاصل شد.«دیمتریس کریستو فیاس» پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری اعلام کرد که در رابطه با احیای اتحاد با بخش جدایی طلب ترك‌نشین قبرس، با رهبر جدائی طلبان ترك‌نشین قبرس دیدارخواهد کرد.
پس از انتخابات ریاست جمهوری، هزاران تن از مردم با در دست داشتن پرچم‌های قرمز رنگ حزب كمونیست و پرچم قبرس به خیابان‌ها آمدند و با به صدا درآوردن بوق اتومبیل‌های خود به جشن و پایکوبی پرداختند.
«دیمیتریس کریستو فیاس» رئیس جمهور منتخب قبرس در 14 سالگی عضو سازمان جوانان حزب کمونیست قبرس شد، او در 18 سالگی به عضویت رسمی حزب پذیرفته شد. او در سال 1963 بورس تحصلی رشته جامعه شناسی در مسکو را دریافت کرد. پس از پایان تحصیلات در شوروی سابق با همسر روس خود به قبرس بازگشته و به مسئولیت یکی از مناطق حزبی انتخاب شد. او سپس به عضویت کمیته مرکزی و پس از آن به عضویت هیئت سیاسی حزب کمونیست قبرس پذیرفته شد. پس از فوت «پاپایوآنو» دبیر اول حزب در سال 1988«کریستو فیاس» به عنوان دبیر اول حزب کمونیست قبرس (آ.ک.ی.ل) انتخاب شد. اوکه 61 سال سن دارد نه تنها در بین مردم ارتدکس مذهب قبرس، بلکه در بین سیاست مداران و مردم سنی مذهب و ترک تبارقبرس نیز به عنوان سیاستمداری ملی و مورد علاقه مردم ارزیابی می شود. او از سال 1991 عضو پارلمان این کشور بوده است.
«كریستوفیاس» پس از انتخاب شدن به سمت ریاست جمهوری ‌در یك استادیوم ورزشی خطاب به هواداران شادمان خود اظهار داشت: من به سوی هموطنان خود در بخش ترك‌نشین قبرس و رهبری سیاسی آنها دست دوستی دراز می‌كنم و از آنها می‌خواهم كه برای اهداف مشترك و ایجاد صلح در كشور همكاری كنیم.
«محمد علی طلعت» رهبر جدائی خواهان بخش ترک نشین قبرس پس از انتخاب «دیمیتریس کریستو فیاس» طی تماس تلفنی پیروزی او را تبریک گفت و دو طرف توافق كردند كه هر چه زودتر با هم دیدار كنند. رسانه های خبری اروپا روابط «کریستو فیاس» با «محمد علی طلعت» را بسیار حسنه ارزیابی کرده اند. خبر گزاری رویتر می نویسد: اگرچه «كریستوفیاس» به كمونیست بودن خود افتخار می‌كند ولی می‌گوید كه اقتصاد بازار آزاد را دگرگون نخواهد كرد.
جمهوری قبرس که پایتخت آن نیکوزیاست، با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر در شرق دریای مدیترانه قرار دارد. قبرس ازطریق دریا از شمال به ترکیه و از شرق به سوریه و ازشمالغرب با یونان همسایگی دارد. بخش جنوبی این کشور در سال 1974 از طریق دولت کودتا گران ترکیه پس از یک حمله نظامی منطقه ای متعلق به ترکیه اعلام شد، همچنین درسال1983 ترکیه بخش شمال و ترک نشین قبرس را جمهوری ترک نشین قبرس اعلام کرد. ترکیه با نامیدن «قبرس ترک نشین» تنها کشوری است که بخش ترک نشین و کوچک جزیره قبرس را به رسمیت می شناسد و می کوشد به آن استقلال بدهد. تقسیم قبرس به دو بخش یونانی و ترك‌نشین به دلیل اختلافات قومی، یكی از موانع موجود بر سر راه پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا و یكی از دلایل بحث و مجادله مابین تركیه و یونان كه از متحدان یكدیگر در ناتو هستند، می باشد .بدلیل در گیری های داخلی مابین ساکنین یونانی و ترک تبار، سازمان ملل جزیره قبرس را به عنوان منطقه ای دو بخشی که دارای دولت و ریاست جمهور جداگانه باشند، پذیرفته است. در بخش ترک نشین جزیره قبرس تعداد 40000 تن از نیروهای نظامی ترکیه مستقر می باشند.
بخش یونانی جزیره قبرس از طریق جذب توریست درغرب معروف است. در سال ‌٢٠٠٤ یونانی های قبرس طرح سازمان ملل را رد كردند و در عین حال بخش یونانی‌نشین قبرس به اتحادیه اروپا پیوست. تلاش های سازمان ملل جهت اتحاد مجدد قبرس تاکنون با شكست مواجه شده است. بخشی از اقتصاد جزیره قبرس به اقتصاد توریستی متکی است. در آمد گردشگری قبرس در هشت ماه اول سال 2007 با 6% رشد به یک میلیارد و 260 میلیون دلار رسیده است. درآمد گردشگری قبرس نزدیک به 20% درآمد نا خالص کشور را تشکیل می دهد.
شایان ذکر است که «پوتین» رئیس جمهور روسیه اوایل اسفند ماه در مخالفت با استقلال کوزوو از صربستان، در یک مصاحبه مطبوعاتي گفته بود: "اگر استقلال كوزوو محقق شود، بخش ترك‌نشين قبرس نيز كه از ‪۴۰‬ سال قبل بطور خودمختار اداره مي‌شود، بايد استقلال خود را اعلام كند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از این سخنان« پوتین» بلافاصله تشکر کرد.


راه توده 169 03.03.2008
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت