راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

در 13 کشور امریکا لاتین، اکنون دولت های انقلابی و یا متمایل به چپ در قدرت اند
پیروزی چپ در انتخابات
ریاست جمهوری السالوادور
ترجمه و تدوین:عسگر داوودی
 

«ما تغییر هستیم» با این شعار انتخاباتی در السالوادور، «مائوریسیو فونس» نماینده «جبهه فارابوندو مارتی» در مقابل «رودریكو آویلا» نماینده حزب دست راستی«آرنا» که در گذشته رئیس و معاون وزیر امنیت السالوادور بوده، با 52 درصد آراء پیروز شد. دراین انتخابات که در روز 15 ماه مارس انجام شد حدود 4 میلیون و 300 هزار السالوادوری شرکت داشتند. پیروزی نماینده «جبهه فارابوندو مارتی» به حکومت 20 ساله حزب «اتحاد جمهوری ملی» که از سال 1989 بر این کشور تسلط داشت پایان داد. فونس اکنون نخستین رئیس ‌جمهور چپگرای این كشور از زمان جنگ داخلی (1992- 1980) می باشد.
حدود چهار هزار ناظر كه 1200 تن آنها از سوی سازمان كشورهای آمریكایی و اتحادیه اروپا به السالوادور اعزام شده بودند بر انتخابات ریاست جمهوری این كشور نظارت داشتند.
«جبهه فارابوندو مارتی» در سال 1992 با عقد قراردادی با رقبای دست راستی خود به جنگ چریکی17 ساله پایان داد و با توجه به شرایط نوین جهانی و تغییرات بین المللی شکل مبارزه مسالمت آمیز و پارلمانی را برگزید، اما برغم این توافق‌ها، نیروهای راست‌گرا با تشکیل حزب "آرنا" که جانشینان مستقیم رژیم دیکتاتوری سابق بودند، توانستند قدرت را همچنان در اختیار خود نگهدارند. مؤسس این حزب راست‌گرا مهتم به قتل "اسکار رومرو"، اسقف‌اعظم این کشور است.
«مائوریسیو فونس» 49 ساله، چریک سابق وروزنامه نگار تلویزیونی معروف السالوادور است که مدتی قبل جهت شرکت در مبارزات ریاست جمهور شغل خود را رها کرد.
روزنامه«نویس دویچلند» در رابطه با مبارزات انتخاباتی السالوادور نوشت: «تعدادی از اعضاء حزب دموکرات آمریکا کوشش داشتند تا «فونس» را به عنوان فردی با مواضع تروریستی معرفی کنند. یک گروه ۴۶ نفره از نمایندگان پارلمان آمریکا با امضای نامه ‌و ارسال آن به هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه این کشور، هشدار دادند که پیروزی فونس در السالوادور «خطری بالقوه برای امنیت ملی آمریکا» به حساب می‌آید.
با انتخاب نماینده «جنبش فاراباندو مارتی» در السالوادور، مردم آمریکای لاتین گام تازه ای در جهت خودآگاهی سیاسی ـ اجتماعی بر داشتند، زیرا السالوادور در همسایگی کشور کلمبیا قراردارد. کشوری که دارای همکاری بسیار نزدیک با آمریکا است. فراموش نکنیم زمانی که چپ درنیکاراگوئه پیروز شد افکار عمومی السالوادور نیزاز همان روش تبعیت کرد.
روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان نیز در این رابطه نوشت: پیروزی جنبش «فاراباندو مارتی» درمنطقه آمریکای مرکزی نقش یک چاشنی انفجاری را می تواند ایفا کند. آمریکا یک بار دیگر یک متحد نزدیک خود را در منطقه از دست داد. «سالوادور سانچینی کرن» چریک سابق جنبش فارابوندومارتی که دارای نظرات مارکسیستی است درانتخابات مذکور به عنوان معاون رئیس جمهور جدید انتخاب شد.

سال 1999 «هوگو چاوز» در ونزوئلا،
سال2003 «لولا دا سیلویا» در برزیل،
سال2005 «تاباره وازکوز» در اورگوئه،
سال2006 «میشل باچلت» در شیلی،
سال2006 «اووه مورالس» در بولیوی،
سال2007 «رافائل کوریا »در اکوادور،
سال2007 «دانیل اورتگام در نیکاراگوئه،
سال 2008«فرناندو لوگو» در پاراگوئه
سال 2008 "فونس" در السالوادور
این درحالی است که کوبا در راس این لیست قرار دارد و در سه کشور دیگر منطقه نیز دولت های متمایل به چپ قدرت حکومتی را در اختیار دارند:
«کریستینا کرسینر» از سال 2007 در آرژانتین،
«آلواره کولوم» از سال 2008 درگواتمالا
«مانوئل زلایا» از سال2006 در هندوراس.

السالوادور تنها کشور آمریکای لاتین بود، که بعنوان متحد آمریکا‌، به عراق نیرو اعزام کرد. اقتصاد این كشور بطور وسیعی به پولی كه ‌٥/٢ میلیون السالوادوری مقیم آمریكا برای خانواده‌هایشان در این كشور می‌فرستند وابسته است. بیش از یک ‌سوم از مردم السالوادور به عنوان مهاجر در ایالت متحده آمریکا کار می کنند و سالانه ۷ /۳ میلیارد دلار به کشور خود می‌فرستند. این مبلغ بزرگترین منبع ارزی السالوادور به شمار می‌آید.





راه توده 218 13.04.2009

 

بازگشت