راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دور دوم ریاست جمهوری مورالس در بولیوی
مقایسه مورالس با احمدی نژاد
ساده لوحی سیاسی نیست؟
ترجمه و تدوین آذرفریتاش و عسگر داوودی

 

پیروزی دوباره "اوو مو را لس" در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی روز یکشنبه 6 دسامبراعلام شد.
مورالس نخستین بار در سا ل 2005 با شعارهای دمکراتیک و مبارزه بر علیه سیاست دولت وقت امریکا در انتخابات ریاست جمهوری فقیرترین کشور امریکای لاتین یعنی بولیوی به پیروزی رسید واین بار با 63 درصد آرا بر دو رقیب انتخاباتی خود پیروز شد.
فرماندار نظامی پیشین با23 درصد آرا و یک بازرگان ثروتمند که کمتر از ده درصد آرا را بدست آوردند. او بعد از اعلام نتا یج انتخابات اعلام کرد که به روند تحولات بنیادی در بولیوی سرعت می بخشد. یعنی به روند اصلاحات دمکراتیک و انقلابی در کشور که در راس آن ملی کردن صنایع و صاحب زمین ساختن کشاورزان است. پایگاه طبقاتی مورالس خپوستان بولیوی است که 65 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. او 50 سال دارد و خوداز سرخ پوستان بولیوی است و در گذشته كشاورز بوده است.
روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان نوشت از مجموع 5,1 میلیون واجد شرائط تنها 6 در صد در انتخابات شرکت نکردند. شرکت کنندگان در جشن شب پیروزی شعار می دادند که نتیجه این انتخابات ثابت کرد که در بولیوی می توان از طریق انتخابات تغییرات بنیادی ایجاد کرد.
«یونگه ولت» می افزاید که دربخش انتخابات پارلمانی روز یکشنبه نیز تعداد 58 کرسی پارلمانی «جنبش سوسیالیستی بولیوی» به تعداد 130 کرسی ارتقاء داده شد و بدین ترتیب دو سوم کرسی های مجلس قانون گزاری در اختیار این جنبش قرار گرفت .
‬«اوو مورالس» غروب یکشنبه در سخنرانی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در اجتماع هواداران خود گفت: «خواهران و برادران! ما اکنون با مسئولیت بزرگی روبرو هستیم. مطمئن باشید که رأی شما به هدر نخواهد رفت».
«یونگه ولت» می نویسد که نتایج این رأی‌گیری نشان داد که اکثریت رأی‌دهندگان بولیوی از سیاست‌های شبه سوسیالیستی «اوومورالس» مثل نقش افزایش هزینه های دولت در بخش عمومی، کنترل دولتی بر صنایع بزرگ و حمایت و امتیازات بیشتر برای اکثریت بومی‌ سرخ پوست بولیوی حمایت می‌کنند.
«تاگس تسیایتونگ» چاپ آلمان نیز در همین رابطه نوشت که «اووه مورالس» در اولین سخنرانی پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری بولیوی در "لاپاز" پایتخت این کشور اعلام کرد که سمت گیری ملی گرایانه را در بولیوی ادامه خواهد داد. او بویژه بر ملی کردن صنعت گاز کشور تاکید کرد. مورالس گفت که اگر چه هنوز شرکت های خارجی درصنعت گاز دخیل هستند، اما آنها لازم است که خود را با سیاست های دولتی کردن صنعت گاز در کشور هماهنگ کنند.
«اوو مورالس» که خود از بزرگترین قبیله بومیان سرخ پوست شرق بولیوی است، اولین رئیس جمهور بومی در این کشور محسوب می شود. او بویژه در میان این بخش از مردم بولیوی از محبوبیت فراوانی برخوردار است. اوایل سال جاری وی با انجام یک رفراندوم و کسب رأی اکثریت مردم توانست با قانون اساسی را اصلاح کند. با اصلاح این قانون به وی امکان داده شد تا در دور دوم نیز در انتخابات شرکت کند.
مردم بولیوی از ادامه کمک هزینه‌های دولت به دانش‌آموزان، مادران و بازنشستگان از دولت مورالس حمایت کردند. طبق آخرین آمارها حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم بولیوی اکنون ازطریق دریافت این کمک زندگی می کنند.
«اوو مورالس» که با ملی کردن صنایع نفت توانست درآمد دولت را افزایش دهد، با این انتخابات مسیر تغییر قانون اساسی را هموار کرد. او در سخنرانی خود گفت:«ما در جهت تدوین یک قانون اساسی جدید که از کارگران بولیوی حمایت کامل کند، خواهیم کوشید. پیام انتخاب این بود که مردم بولیوی خواهان سرعت بخشیدن به تغییرات سیاسی ـ اقتصادی در کشوراند.»
بولیوی مهمترین صادرکننده سوخت در آمریکای جنوبی است و «مورالس» وعده داده که در سال‌های آینده صنایع دولتی تولید کاغذ، سیمان و محصولات لبنی و کارخانجات داروسازی در کشور راه اندازی شود. او همچنین می‌گوید که با توسعه صنایع فلز و معادن خواهد کوشید بولیوی را از حالت فعلی یعنی صادرکننده صرف مواد خام خارج کند.
«یونگه ولت» می نویسد: دولت بولیوی با ملی کردن صنایع معدنی و حضور پررنگ دولت در بخش های پایه ای مانند اقتصاد، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش وهمچنین صنایعی چون لیتوم، گاز، فولاد و صنعت انتقال مواد خام نفتی امکان مبارزه با فقر از طریق دولت را تضمین می کند.

راه توده 247 14.12.2009

بازگشت