راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

با کدام اختیار
امریکا حق تنبیه
ایران را دارد؟
روزنامه "یونگه ولت" آلمان 11.12.2009

 

جنگ پیش در آمد صلح است.اینست پیام اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای افکار عمومی جهان، که هنگام دریافت جائزه صلح در اسُلو، بیان کرد. وی در عین حال ادعا کرد که دولت واشنگتن به هیچ وجه مسئول جنگ در افغانستان نیست و ادعا کرد که آمریکا خواستار این جگ نبوده است”. معهذا ما درجنگ هستیم و من مسئول حضور هزاران جوان آمریکائی هستم، که در سرزمینی بسیار دور می جنگند”.
وی بر این گفته خود افزود ”برخی می کشند و بعضی کشته می شوند”. در همین هفته پیش بود که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد 30 هزار سرباز دیگر بر نیروهای آمریکائی در افغانستان افزوده خواهد شد.
کاخ سفید قبلا اعلام کرده بود که اوباما بعنوان”رئیس جمهور جنگ” جایزه صلح را دریافت خواهد کرد. متناسب با این خبر سخنان او نیز لحنی جنگجویانه داشت. دلیلی که اوباما برای جنگ عراق، که گویا به پایان خود نزدیک می شود، و نیز جنگ افغانستان ذکر کرد شبیه استدلال جورج بوش بود:” وجود شر در جهان”. دولت ها گاهی برای حفظ شهروندان خود از گزند دیگر دولت ها و یا گروه های تروریست باید بجنگند. در این گونه مواقع جنگ ها ”وسیله ای برای حفظ صلح ” هستند. اوباما در سخنان خود با عوامفریبی القاعده را با فاشیسم آلمان مقایسه کرد، فاشیسمی که با افروختن آتش جنگ جهانی دوم بیش از 55 میلیون انسان را به کام مرگ کشاند. اوباما گفت جلوگیری از حرکت هیتلر با یک جنبش خالی از قهر ممکن نبود، همانطور که رهبران القاعده حاضر نیستند از طریق مذاکره سلاح را بر زمین بگذارند.
اوباما گفت من امروز راه حلی قطعی برای حل مسئله جنگ ندارم . وی بدنبال این اظهارات گفت که قصد دارد با همان سرسختی که مبارزان راه صلح در گذشته، کار خود را دنبال می کنند او هم با کار و سرسختی به مقابله با این مسئله بپردازد. البته این سخنان معنی تهدید هم دارد، زیرا او بلافاصله بدنبال این اظهارات، احتمال جنگ های تازه را مطرح ساخت و گفت ”رژیم هائی “ که ”قواعد را بهم می زنند ” باید مسئول شناخته شوند. اقدامات تنبیهی شدید علیه ایران و کره شمالی که در برنامه های اتمی خود، محدودیت ها را رعایت نمی کنند ضروری است. این امر باید در مورد دارفور و میانمار، که با خشونت تمام با شهروندان خود رفتار می کنند نیز بکار گرفته شود.
سرانجام دریافت کننده جائزه صلح 2009 اعتراف کرد که به اعتقاد او جنگ یک پدیده دائمی است. بنظر او کوشش انسان برای دست یافتن به صلح علیرغم وقوف به دائمی بودن جنگ و موفقیت او، امید بخش جهان است.
کمیسیون پیشنهاد دهنده نامزد های دریافت جائزه صلح ، روز پنجشنبه، در مورد اعطای جائزه صلح به اوباما اعلام کرد که ”بزرگترین خطاهای کمیته نوبل، در طول تاریخ صد ساله اش، دادن جائزه صلح به اوباماست. مضحک است، دولتمردی را به دریافت معتبر ترین جائزه صلح مفتخر کردن که دارنده بالاترین بودجه تسلیحاتی تاریخ بشری است.”
فیدل کاسترو، رئیس جمهور سابق کوبا، در یادداشت اخیر خود نوشت ”اوباما که تصمیم گرفته بود جنگ در افغانستان به سخت ترین مرحله خود ارتقاء دهد، چرا جائزه صلح را قبول کرد؟ او مجبور به انجام اینکار مضحک نبود”. (آینده ما)

راه توده 247 14.12.2009

بازگشت