راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

پیام دبیراول حزب کمونیست روسیه
رفراندُم در ونزوئلا
پاسخ به یک ضرورت بود
 

بخشی از پیام دبیراول حزب کمونیست روسیه "گ.آ زوگانف" به رئیس جمهوری ونزوئلا بمناسبت برگزاری پیروزمندانه رفراندوم دراین کشور که از رادیوی «پژواک مسکو» مستقیما پخش شد:
سرمایه داران خارجی بیش از 100 سال ونزوئلا را استثمار کردند. هوگو چاوز توانست به این غارت پایان دهد. او سیاست ملی کردن را پیش برد و کمپانی های آمریکائی را مجبور کرد تا مالیات بپردازند. ونزوئلا کشور غنی است که دارای نفت، گاز و دیگر مواد معدنی است، اما مردم در آنجاهمیشه در فقر بسر می بردند، زیرا سود حاصل از درآمد منابع طبیعی به خارج از کشور انتقال داده میشد و یا در جیب های بورژوازی کمپرادور می رفت. چاوز وضعیت کشور را تغییر داد و هم اکنون ثروت طبیعی کشور در خدمت تمامی مردم است. برای چنین رفورم های رادیکال، دو دوره ریاست جمهوری کافی نیست. از اینرو تصمیم در باره تمدید اختیارات ریاست جمهوری که توسط شهروندان در همه پرسی همگانی تصویب گردید کاملاموجه است. چیزی را که به شایع پراکنی ها در رابطه با ریاست جمهوری مدام العمر چاوز مطرح میشود بایستی گفت که این چیزی بیش از سودجوئیهای سیاسی نیست.


 

 

راه توده 214 23.02.2009


                                                                                                                                             بازگشت