راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

4 دقیقه دیدار
با فیدل کاسترو
روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان
ترجمه وتدوین عسگر داوودی

 

 

«کریستینا کیرشنر» رئیس جمهور آرژانتین پس از بیست و سه سال قطع ارتباط سیاسی کوبا و آرژانتین در آغاز سال نو میلادی برای یک دیدار و مذاکرات سیاسی وارد کوبا شد. درجریان این دیدار یازده قرار داد میان دولت های آرژانتین و کوبا بسته شد. از جمله قرارداد همکاری دو جانبه جهت راه اندازی یک مرکز«بیو تکنولوژی» مشترک. این مرکز امکانات داروئی و تزریقاتی تولید خواهد کرد. همچنین قرار داد هائی در بخش های انرژی، اقتصاد کشاورزی و تحقیقات مربوط به محیط زیست در جریان این سفر به امضاء رسید. برای ارتقاء سطح تجارت بین دو کشور نیز قراردادهائی امضاء شد.
روزنامه «تاگس تسایتونگ» چاپ آلمان که به محافل حزب سبز آلمان نزدیک است با حفظ مواضع ضد کوبائی خود نوشت که: «کریستنا کیرشنر» در جریان سفر به کوبا، با فیدل کاستر رهبر انقلاب کوبا در قصرانقلاب دیدار و با مسئول کنگره کوبا« ریکاردو آلارکون» نیز ملاقات و مذاکره داشته است. او از چندین مرکز پزشکی و دانشگاهی کوبا نیز دیدار کرد. «کریستنا کیرشنر» پس از دیدار از کوبا سفری سه روز نیز به ونزوئلا داشت.
تاگس سایتونگ همچمین نوشت:
در رابطه با این دیدار و نیز آغاز به کار « اوباما» از رهبر انقلاب کوبا مقاله ای در سایت کوبائیÄCubadebate.cu" منتشر شده است: فیدل کاسترو در این مقاله انتخاب «باراک اوباما» را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال متذکر شده که او احتمالا دیگر شاهد انتخابات ماه ژانویه سال 2013 در آمریکا و انتخاب احتمالی مجدد اوباما نخواهد بود. کاسترو نوشته است: «فکر نمی کنم این شانس را داشته باشم که در چهار سال آینده شاهد پایان دوره اول ریاست جمهوری اوباما باشم.»
کاسترو که 82 سال دارد، همچنین نوشت:«کوشش دارم تا با عدم ارائه نظریاتی در مقالات خود باعث اخلال در تصمیم گیری همکارانم در امور حزب و دولت نشوم»
سایت «کورنه آرت» نیز در این رابطه نوشت که فیدل کاسترو در مقاله خود نوشته است:« بدیهی است که در صورت مرگ من شما مبارزه را ادامه خواهید داد»
روزنامه «هندلس بلات» چاپ آلمان نیز در این رابطه نوشت: خبرگزاری آرژانتینی «تله آم» بطور غافلگیرانه ای از ملاقات «فیدل کاستر» و با رئیس جمهور آرژانتین خبر داد. از سال 1986 تاکنون آرژانتین با کوبا رابطه سیاسی نداشته است. رئیس جمهور آرژانتین دیدار با «رائول کاسترو» و «فیدل کاسترو» را بسیار صمیمانه ارزیابی کرده و همچنین در رابطه با ملاقات با فیدل کاسترو گفته است:« حال ایشان خوب بود و ما در رابطه با مسائل بین المللی چهل دقیقه با هم گفتگو کردیم. در این دیدار نظر فیدل در باره اوباما این بود: « انسانی با صداقت و ایده هائی خوب، اما با وجود ایده های مثبت او، این سئوال باقی است که آیا او می تواند سیاست محیط زیستی خود را در شرایط سیاسی پر هرج و مرج آمریکا اعمال کند؟»
روزنامه «هند لس بلات» می نویسد که مدت 47 سال است که آمریکا کشور کوبا را تحریم اقتصادی کرده است و سپس به سخن «لولا دا سیلویا» رئیس دولت برزیل و مسئول امور منطقه اشاره می کند که در روز دوشنبه گذشته گفت: تحریم ظالمانه47 ساله آمریکا بر علیه مردم کوبا باید هر چه زودتر رفع شود.
 

                                                                                                     بازگشت