راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

از یک نامه دریافتی
آقایان، از جمهوری
ازبکستان عقب نشستند

 

 

چند سال بیش  (سال2005) "هولدینگ" صنایع شوینده ایران در تاشکند با ازبکها شرکت مشترکی تشکیل داده و کارخانه تولید کننده پودر تاشکند را که از زمان شوروی باقی مانده راه اندازی کرد! طرف های ازبکی از افراد باندهای مافیایی شکل گرفته در سالهای آخر اتحاد شوروی بودند که البته  با فروپاشی اتحاد شوروی سالهاست که به مقام بیزنس منی رسیدند!

ایرانی ها رفتند وسرمایه گذاری نمودند و در ابتدا مدیریت کارخانه و در واقع همه کارها دست مدیران ایرانی بود. اما مثل همه جای مملکتمان در آنجا هم با سوء مدیریت و وا دادن در برابر شرکای ازبک، رفته رفته کار طوری شد که کارخانه نتوانست سودی بدهد .هزینه های مدیران وکارمندان ایرانی و مهمانانی که هر ماه از ایران تحت عنوان ماموریت به تاشکند سفر میکردند همه وهمه طوری شد که ایرانی ها بالاخره آنجا را ول کرده و بازگشتند!

در حال حاضر حتی یک ایرانی در آن کارخانه حضور ندارد که حداقل نظارت را  بر سرنوشت حدود 2 میلیون دلار سرمایه ملت ایران که به شکم ازبک ها ریخته شده داشته باشد. به احتمال قوی و با توجه به شناختی که از طرف های ازبکی وجود دارد در آینده ای نزدیک کل کارخانه را  ازبک ها بالا خواهند کشید. هر چند رقم 2 میلیون دلار در برابر میلیاردها دلار دزدی و چپاول ثروت ملت ایران رقمی نیست، ولی به هر حال قابل توجه می باشد و اما مهمتر از مسئله پول مسئله سوء مدیریت در کارهاست. یا بقولی مشت نمونه خروار است.

پس از فروباشی اتحاد شوروی تا سالهای 2002 و2003 کالاهای ایرانی بصورت گسترده به ازبکستان فرستاده شد. از جمله ماکارونی، پودرهای شوینده، انواع شامپو ومایع ظرفشویی، انواع شکولات و بیسکویت، روغن و دهها کالای دیگر. اما در سالهای اخیر به خاطر سوء مدیریت در تجارت خارجی و مسائل اسلامگرایی دولت احمدی نژاد که دولت ازبکستان نسبت به آن خیلی حساس می باشد و مسائل دیگر، سهم کالاهای ایرانی بشدت در بازار ازبکستان لطمه دید!

                                                                                              

 

       بازگشت