راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

فرانسه
گردش به راست در داخل
سمت گیری جنگی در خلیج فارس
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

نگرانی محافل سیاسی چپ و مترقی فرانسه از انتخاب «نیکولاس سارکوزی» به عنوان رئیس جمهور فرانسه با گذشت زمان هر چه بیشتر درستی خود را نشان می دهد.
اقتصاد بیمار فرانسه با بروز بحران اقتصادی جهان سرمایه داری باز هم در بحران عمیق تری فرورفته می رود. بنا به گزارش منابع خبری اروپا روز سه شنبه گذشته برای چهارمین بار رهبری سندیکاهای کارگری فرانسه بزرگترین تظاهرات تاریخ جنبش سندیکائی فرانسه را برگزار کردند. تظاهرات کارگری فرانسه با دیدار سارکوزی از دوبی وعقد قرارداد های نظامی قابل توجهی با حاکمان سیاسی دوبی همزمان بود. تظاهرات و اعتصاب های گسترده در اغلب شهر های فرانسه انجام شد. هدف از تظاهرات و اعتصابات اعلام مخالفت مسالمت آمیز با سیاست های ضد اجتماعی وضد کارگری دولت راستگرای سارکوزی اعلام شده بود. در تظاهرات مذکور سندیکاهای کارگری «س.گ.ت»، «ف.او»، «س.ف.د.ت»، «ف.اس.اوو»، «س.ف.ت.س»، «سولیداره»، «اونسا» و «س.ف.ا ـ س.گ.س» کارمندان مدارس، کارمندان بخش امورمالیاتی، کارگران و کارمندان شاغل در بخش وسائل حمل ونقل شهری و بین شهری، کارمندان و معلمان مدارس و اولیاء دانش آموزان در پاریس، دانش آموزان و دانشجویان دیگر شهر های فرانسه، ماموران امور پستخانه ها و پستچی ها، کارگران صنعت فولاد(عکس همراه مطلب) دست از کار کشیدند.و به خیابان ها سرازیر شدند.
روزنامه «تاگس تسایتونگ» چاپ آلمان نوشت: فرانسه می خواهد حوزه نفوذ سیاسی ـ اقتصادی خود را در منطقه خلیج (فارس) گسترش دهد. سارکوزی روز سه شنبه از امارات متحده عربی دیدار کرد. فرانسه نیروی نظامی به خلیج (فارس) گسیل می کند. قرارداد بزرگترین و پر معناترین استراتژی نظامی در منطقه امضاء شد. سارکوزی در این دیدار از جمله گفت:«ایجاد توازن قوا در سطح بین المللی از جمله ی مسئولیت های فرانسه است.» از جمله موارد قرار داد فی ما بین استقرار 500 نظامی فرانسوی دربخش های دریائی، هوائی و زمینی ارتش دوبی می باشد. این اولین قرارداد نظامی فرانسه است که در طول 50 سال گذشته در خارج از حوزه مستعمراتی فرانسه منعقد می شود. این قرار داد حضور نظامی ـ سیاسی فرانسه را در نزدیک ترین منطقه جنگی خاورمیانه و خاور نزدیک، از عراق تا افغانستان و تا پاکستان میسر می کند. بدین ترتیب فرانسه مستقیما در تنگه هرمز مستقر می شود، منطقه ای که حدود40 در صد نفت صادراتی دنیا از آنجا حمل و نقل می شود، منطقه ای که با ایران فقط 225 کیلومتر فاصله دارد و مرتبا میزان راهزنی دریائی در آن افزایش می یابد. منطقه «کامپ.د.پایکس» پایگاهی مستقر درچشم انداز تنگه هرمز که حکومت دبی آن را در اختیار نیروهای نظامی فرانسه قرارداده است و وزیر خارجه جمهوری اسلامی به این عمل معترض می باشد. اکنون فرانسه در منطقه ای مستقر است که قبلا آمریکا به تنهائی کنترل نظامی آن را به عهده داشت.
رابطه نظامی فرانسه با دوبی از زمان جنگ خلیج (فارس) در سال 1991 مرتبا افزایش داشته است.در حال حاضر 50 در صد امکانات نظامی دوبی از طرف فرانسه تامین می شود. البته سارکوزی از این معاملات به مراتب راضی و خرسند است. او می گوید:«اکنون ما در یک منطقه مهم به یک همکار مهم تبدیل شده ایم، فرانسه مدت 30 سال از این حضورکاملا بی نصیب بوده است» . رئیس جمهور فرانسه اصرار دارد تا این مناسبات را با دوبی باز هم بیشتر ارتقاء دهد. در دیدار او نه فقط چهار وزیر فرانسوی همراه او بودند بلکه تعدادی از مسئولین صنعتی فرانسه نیز او را همراهی می کردند. در این دیدار از جمله 60 «هواپیمای جنگی رافائل» و دو تاسیسات نیروگاه اتمی نوع « ا.پ.ار» به دوبی فروخته شد. ادعای ایجاد توازون قوا، اهداف اقتصادی، نظامی و ژئواستراتژیک بهانه استقرار نیروهای نظامی فرانسه در منطقه و دوبی را توجیه می کند.

راه توده 226 08.06.2009

 

بازگشت