*

راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

بازی چند سویه
با شیخی که امید است
هوشیار شود
 

همراهان آقای مهدی کروبی بر عدم کناره گیری ایشان از انتخابات اصرار دارند. مهمترین استدلالی که اینان ارائه می دهند آن است که "سبد" آرای انتخاباتی مهدی کروبی با میرحسین موسوی متفاوت است. یعنی آنانی که به کروبی رای می دهند الزاما به موسوی رای نمی دهند. بنابراین کناره گیری کروبی به نفع موسوی تاثیر چندانی در افزایش آرای دومی نخواهد داشت. از سوی دیگر حضور کروبی موجب می شود که بخشی از کسانی که نمی خواستند در انتخابات شرکت کنند در پای صندوق های رای حاضر شوند و در نتیجه مطلق شمار شرکت کنندگان افزایش یابد و احتمال پیروزی احمدی نژاد در دور اول کاهش یابد.
امروز ما می دانیم که اگر انتخابات بدون تقلب برگزار شود میرحسین موسوی در همان دور نخست با فاصله زیاد برنده انتخابات خواهد بود. بنابراین مسئله حضور یا عدم حضور کروبی اصلا از این زاویه که آرای او به آرای موسوی افزوده شود یا نه مطرح نیست. خطر در جای دیگریست.
خطر نخست در مرحله کنونی آن است که چون هواداران آقای کروبی تصمیم گرفته اند که بقول خودشان سبد آرای کروبی با موسوی متفاوت باشد کارزارهای انتخاباتی را به نحوی پیش برند که عملا این سبد متفاوت نیز بشود. یعنی همان کاری که اکنون انجام می شود. برای اینکه این سبد متفاوت شود دو کار لازم است :
1- تقلید از شعارهای محمود احمدی نژاد
2- حمله به میرحسین موسوی
و ما می بینیم که در مبارزات انتخاباتی کروبی هر دو کار انجام می شود. شعار به هر نفر 70 هزار تومان که عکس شعار موسوی در زمینه استفاده از پول نفت برای تحقق پروژه های بزرگ ملی بجای پخش کردن و آتش زدن آن است و یا ادعای انجام سفرهای استانی و یا بنا کردن مبارزات انتخاباتی بر مبنای جنجال و هوچیگری بجای تکیه بر شعور مردم.
در عرصه دوم هم سرمقاله ها و نوشته های روزنامه اعتماد ملی روزبروز بیشتر جنبه ضد موسوی به خود می گیرد. نتیجه این هر دو رسیدن به خواست هواداران کروبی در جدا شدن "سبد" آرای انتخاباتی موسوی و کروبی است. در این میان بخشی از تلویزیون‌ها و شخصیت های خارج از کشور که بنام اپوزیسیون و مخالف و غیره طرفدار باقی ماندن احمدی نژاد هستند و تصور می کنند با رفتن وی دکان سیاسی آنها هم تخته خواهد شد. با یقین به اینکه کروبی هیچ شانسی برای رئیس جمهور شدن ندارد، به شکل های مختلف، بسود او و با هدف شکستن رای موسوی وارد میدان شده اند.

ولی خطر اصلی هنوز در هیچکدام از اینها نیست. خطر اصلی در برنامه ای است که طرفداران احمدی نژاد برای انتخابات چیده اند. این برنامه بر یک پایه بیشتر قرار ندارد و آن هم تقلب است. قرار هم بر این نیست که همه آرای موسوی را بنام احمدی نژاد بخوانند. بلکه آرای موسوی را میان کروبی و احمدی نژاد توزیع می کنند. در این شرایط اولا ادعای تقلب هواداران موسوی در بخشی متوجه افزایش آرای کروبی هم می شود و ثانیا هواداران کروبی از نتیجه آرا دفاع می کنند. در نتیجه هواداران موسوی هم زیاد نمی توانند روی تقلب ها مانوور بدهند و امکان یک جبهه واحد ضد تقلب از میان می رود.
ضرورت کنار رفتن کروبی بسود موسوی اصلا در اینجا قرار ندارد که بدینگونه به آرای موسوی چیزی افزوده خواهد شد یا نخواهد شد. این ضرورت اولا در پایان دادن به روش های تخریبی هواداران کروبی بر ضد موسوی است، ثانیا در قطع امید رادیو و تلویزیون های امریکا و بی بی سی و لس انجلسی در شکستن آرای موسوی از طریق تبلیغ برای کروبی و بالاخره شفاف شدن صحنه انتخابات و ایجاد یک جبهه واحد ضدتقلب قرار دارد.
فقط کافی نیست که موجی به سود میرحسین موسوی بوجود آید. این موج بوجود آمده است. این نیز مهم است که این موج را همه نیروهای اصلاح طلب به رسمیت بشناسند. هواداران اقای کروبی وقتی اکنون از به رسمیت شناختن این موج سرباز می زنند پس از انتخابات آن را به رسمیت خواهند شناخت؟
 

 


راه توده 225 01.06.2009
 

بازگشت