راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اول ماه مه در آلمان
فرانسه، ترکیه و روسیه
عسگر داوودی
 

مراسم جشن اول ماه مه، روز کارگر مطابق رسم همه ساله، در اغلب کشور های جهان برگزارشد. در اروپا، بویژه در آلمان و فرانسه، امسال این مراسم توام شد با اعلام نارضایتی مردم این کشورها که همراه کارگران و دیگر زحمتکشان به خیابان ها آمده بودند تا علیه بیکاری، اخراج از کار و قطع کمک های دولتی اعتراض کنند.
مطابق گزارش های ارسالی وسائل ارتباط جمعی اروپا در فرانسه2/1 میلیون با سرازیر شدن به خیابان ها خشم و نارضایتی خود را از اقدامات دولت دست راستی این کشور برای عبور از بحران اقتصادی موجود اعلام کنند.
در مسکو300000 تن از نیرو های چپ روسیه مراسم روز اول ماه مه را بر گزار کردند. بنا به گزارش ها تعداد800 تجمع اعتراضی در روسیه گزارش شده است.
در استانبول پایتخت ترکیه سندیکا های کارگری این کشور برای نخستین بار توانستند اول ماه مه را در«میدان تقسیم» با موفقیت برگزار کنند.
در اغلب شهر های آلمان جشن های کارگری برگزار شد و برخلاف سالهای گذشته عملیات خشونت آمیز جوان های کم سن و سال و نئوفاشیست ها کم رونق انجام شد.
در برلین جمعا در چهار منطقه و در ساعات متفاوت تظاهرات نیروهای چپ برگزار شد . در مراسم مقابل سندیکای کارگری «د. گ. ب.» راهپیمایان درحالیکه به سمت دروازه معروف «براندنبورگرتور» حرکت می کردند، هنگام عبور از برابر غرفه های احزاب و مطبوعات هنگام عبور از برابر غرقه حزب «سوسیال دموکرات» اغلب سخنان و شعارهای کنایه آمیز نسبت به این حزب سر میدادند.
زحمتکشان آلمان برنامه های اقتصادی- اجتماعی «حزب سوسیال دموکرات آلمان» را در رابطه با جویندگان کار و همچنین اقشار کم درامد جامعه که به «هارتس فیر» معروف است را عامل هرچه فقیرتر شدن خود می دانند. با اجرای این برنامه از سال 2005 میلادی بخش قابل توجهی از امکانات اجتماعی که به عنوان یک تاکتیک سیاسی برای جلو گیری از تمایل مردم ساکن آلمان غربی آنزمان به جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، به عنوان خدمات اجتماعی ارائه می شد، پس از یکی شدن دو آلمان حذف گردید.
غرفه «حزب چپ آلمان» امسال رونق ویژه ای داشت و شمار قابل توجهی از مردم در طول ساعات روز با مراجعه به این غرفه فرم های عضویت برای ورود به حزب را در خواست و امضاء  می کردند. توجه مردم آلمان نسبت به «حزب چپ آلمان» رو به فزونی است.


 

 


راه توده 221 04.05.2009
 

بازگشت