راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

نگاهی به انتخابات
و تحولات نوین در افریقای جنوبی
عسگر داوودی
 

19 اردیبهشت مراسم تحلیف ریاست جمهوری یاکوب(یعقوب) زوما دبیراول و نماینده «حزب کنگره افریقای جنوبی» در ژوهانسبورگ برگزار شد. در این مراسم از جمله «نلسون ماندلا» نیز شرکت داشت.
انتخاب «یاکوب زوما» به ریاست جمهوری آفریقای جنوبی روز پنجشنبه 3 اردیبهشت با رای گیری در پارلمان آفریقای جنوبی، پس از آن صورت گرفت که دو هفته پیشتر حزب حاكم «كنگره ملي آفريقا» (ANC ) با كسب 6/11 ميليون راي و96/56 درصد آرا پیروز انتخابات سراسری آفريقاي جنوبي شد. در جريان این انتخابات 23 ميليون واجد شرايط رای در آفريقای جنوبی برای تعيين نمايندگان مجالس ايالتی و پارلمان اين کشور به پای صندوق‌های رای فراخوانده شدند و بدین ترتیب امکان اولیه رسیدن «ياكوب زوما»، رهبر اين حزب به انتخابات پارلمانی را فراهم کردند. درانتخابات مذکورميزان مشاركت مردم ‌77% اعلام شد. پس از آن در انتخابات پارلمانی روز سوم اردیبهشت حزب ملي كنگره آفريقا 65.96 % از آرا پارلمانی را كسب کرد.«زوما» که 67 ساله است با کسب 277 رای در مقابل 47 رای بر رقیب خود از «حزب ائتلاف دموکراسی» پیروز شد.
این چهارمین و مهمترین انتخابات سراسری از زمان پایان آپارتاید در افریقای جنوبی اعلام شده است.
بر اساس نتايج انتخابات آفريقاي جنوبي، «ائتلاف دمكراسي» كه حزب رسمي مخالف دولت اين كشور محسوب مي‌شود، 67 كرسي پارلمان را به خود اختصاص داده و در جايگاه سوم نيز حزب مردم به رهبری «تامبو امبکی» رئیس جمهور سابق كه انشعابي از «حزب كنگره ملي آفريقا» (ANC ) محسوب مي‌شود، قرار گرفته بود.
در اواخر سال 2007 و در جريان رقابت برای انتخاب رهبر «حزب کنگره ملی آفريقا»، «ياکوب زوما» موفق شد، «تابو امبکی» را شکست دهد. در پی اين شکست «تامبو امبکی» از مقام رياست جمهوری استعفا داد و «حزب کنگره خلق» را تاسيس کرد.
«یاکوب زوما»، برخلاف دو رييس جمهور سياه‌پوست سابق- نه چون "نلسون ماندلا" عضوی از خانواده‌ی پادشاهی قبيله‌اش بود و نه چون «تابو امبکی»، فارغ‌التحصيل دانشگاهی در بريتانيا. مادر «ياکوب زوما» بيوه‌ای بود که با خدمتکاری در خانه‌های ديگران به سختی چرخ زندگی خود و فرزندانش را می‌گرداند. به همین دلیل «ياکوب زوما» نزد عده‌ای از هم‌وطنانش از جايگاه والايی‌ برخوردار است. در نظر آنان، او پسرک يتيم و بی‌سواد ديروز و قدرتمندترين سياستمدار امروز افریقا محسوب می‌شود.
«زوما» در دوران نوجوانی به «حزب کنگره ملی آفريقا» پيوست؛ حزبی که در «دوران آپارتايد» در کشور آفريقای جنوبی غير قانونی بود. او در شانزده سالگی تلاش نمود تا از مرز آفريقای جنوبی خارج شود اما دستگير شد و 10 سال را در پشت ميله‌های زندان "جزيره روبن" بسر برد. در آن دوران او سال ها هم سلولی «نلسون ماندلا» بود.

در چند سال گذشته و پیش از تاسیس «حزب کنگره خلق» به رهبری «تامبو» دو دیدگاه عمده در «حزب کنگره افریقای جنوبی» از طرف «زوما» و «تامبو» رهبری می شد« زوما» دارای دیدگاه سوسیالیستی و متحد «حزب کمونیست افریقا» محسوب شده و «تامبو» دارای نظرات اقتصاد سرمایه داری بوده اند.
پیروان دیدگاه چپ به رهبری «زوما» با حفظ نظریات خود در سیاست و اقتصاد، جهت رفع بحران اقتصادی موجود اعلام کرده اند که مشی دوستانه خود با سرمایه گذاران خارجی را در سیاست خارجی رها نخواهد کرد.
«حزب کمونیست آفریقای جنوبی» و سندیکای بزرگ کارگری آفریقای جنوبی موسوم به «کوساتو» با حدود‪ 9 ‬میلیون عضو همچنان بزرگترین نهاد و تشکیلات کارگری و اثر گذار در معادلات سیاسی ـ اجتماعی این کشور و بازوی پیروزی «حزب کنگره ملی افریقا» می باشند. در این انتخابات نیز «حزب کمونیست افریقای جنوبی» با تمام توان از پیروزی «زوما» حمایت کرد.
لازم به ذکر است که چندی قبل آفریقای جنوبی بالاترین نشان ویژه طلایی خود را به احترام مبارزات خستگی ناپذیر «فیدل کاستر» به رهبر کوبا تقدیم کرد.


راه توده 222 11.05.2009
 

بازگشت